Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 17:34 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Sideopsætning i Concorde C5 Light version 1.60.4 DK?

Hej

Er der nogen der ved hvordan man indstiller sideopsætningen, således at de udskrifter man laver (f.eks faktura) passer til ens brevpapir, således at Corcorde ikke udprinter på ens logo?
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 18:02 #1
Jeps!

Men inden der kan svares bør du lige fortælle lidt mere om dit udgangspunkt ...
1) hvordan ser dit brevpapir ud? Skal printet bare rykkes x antal linier nedad.
2) hvilken faktura-rapport-benytter du? Opgiv venligst hvad der står følgende steder
  a) Debitor/Tilpasning/Aktionslister/Standard ... ud for funktion 'OrdFaktura'.
      Formentligt - men altså ikke sikkert aktion 'Ordre_Faktura'. Andre aktioner
      kunne være 'Ordre_FakturaGiro', 'Ordre_Faktura_BP ...."
  b) Det du finder under pkt. 2a bedes du slå op i Generelt/Kartotek/Aktioner. Hvad
      står der ud for dette ... formentligt 'Rapport' og et navn ... Noter dette!
  c) Det navn du finder under pkt. 2b bedes du slå op under
      Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu - og der igen under Rep/Kør (bladre evt.
      nedad med piltasterne) Det er nu interessant for mig at vide hvad der står ud
      for navnet - formentligt Sys, Dis - eller USR.
3) benytter du DOS eller Windows-afvikleren
4) det vil også være hjælpsomt om du vil anføre hvilken
  a) fysisk printer
  b) C5 printerdefinition
  du anvender.

Holger
Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 18:50 #2
sikken en smøre...

godt..

Det hele skal bare rykkes nedad. Jeg bruger en ganske almindelig hp printer såden en til 500.600 kr.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 18:53 #3
Fandt du ud hvilket fakturalayout (C5-program) du rent faktisk benytter?
Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 19:01 #4
hvis det ikke er svar nok må jeg se om jeg kan uddybe det hele!
Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 19:02 #5
undskyld, jeg synes det er skidefedt du gider svare så seriøst på mit indlæg. Men jeg aner faktisk ikke hvad fakturalayout lige betyder?

mener du hvordan det ser ud på papiret?
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 19:09 #6
Alt forladt ...

Den korte version er ... Ring 6489 3660 Så er du kørende i løbet af 4-5 minutter.
Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 19:11 #7
Hvad er det for et nummer?

Det er fordi det er min fars program, og jeg kender intet til programmet selv. Så jeg havde håbet lidt på en udførlig guide. Men hvis jeg finder ud af dine spørgsmål, kan jeg så komme tilbage?
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 19:19 #8
RING ... NÅR DU SIDDER VED DEN COMPUTER DER SKAL MAKKE RET!

I øvrigt hvor får man fat i en HP printer til 5-600 kr.
Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 19:28 #9
jeg ringer i morgen, hvis det er ok med dig...?

hehe LOL du ved da de der små billigere printere som koster ingenting!
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 19:30 #10
Roger - Helst efter 10 og inden TV-avisen
Avatar billede fotobob Nybegynder
20. marts 2004 - 19:41 #11
Yes, det skal jeg nok huske..:)
Avatar billede mariaf Juniormester
20. marts 2004 - 20:57 #12
Til "holgerfluesing" -> Det er jo ikke en forretning, det her. Det er et sted, hvor vi forsøger at hjælpe hinanden, og på en sådan måde at andre også får glæde af svaret.

Til Fotobob
Du skal gå ind i DOS-versionen, udviklingsmenuen og vælge REP/RET. Faktura hedder Ordfaktura, og den går du ind i. På øverste linie i selve layout-feltet kan du indsætte ekstra linier ved at trykke enter. Går det helt galt, så kan faktura slettes igen, og du kan begynde med den oprindelige.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 22:25 #13
Til mariaf
Indrømmet jeg er lidt grøn på 'experten.dk' men jeg mener bestemt at jeg har forstået 'korpsånden' på dette site (se fx. http://www.eksperten.dk/spm/475612).

Derudover vedkender jeg mig, at jeg ikke har 'mariaf' skråsikkerhed ud i at gennemskue om den gode fotobobs far overhovedet benytter den (godt nok mest sandsynlige) rapport OrdFaktura. Og selv hvis dette er tilfældet, hvordan mariaf lige bærer sig ad med at vide at den ikke allerede er tilrettet? Siden mariaf så bramfrit kan råde fotobob bare at slette USR-tilretningen, hvis han skulle være så uheldig at det 'går helt galt'.

Når nu du/I således har fået lidt klarhed over mine bagtanker, vil jeg bede mariaf bekræfte for mig/os, at mariaf afslører sine ædleste bagtanker? Med henvisning til http://www.eksperten.dk/spm/475140  hvor mariaf meget sent i forløbet konstaterer: "Jeg husker stadig helt klart, hvordan en virksomhedsejer så ud, en gang hvor vi måtte nedskrive lageret med 4 mio pga edb-fejl." kan jeg ikke slippe for fornemmelsen at mariaf nyder at sende sagesløse på glatis! Og så er det jo slet ikke helt af vejen at det kan foregå helt anonymt.

Til fotobob
Du fik fat i at du bør nyde mariaf's korte vejledning med forsigtighed?
Avatar billede mariaf Juniormester
20. marts 2004 - 23:17 #14
Jeg er hverken anonym eller skjuler, at jeg er konsulent.

Hele idéen med Eksperten er jo, at man i bytte for point kan få svar på sine spørgsmål og at andre også kan få glæde af svaret. I det ligger helt naturligt at man ikke bare smider sit telefonnr hver gang der er noget, man måske kan svare på - og du arbejder jo heller ikke gratis, vel "holgergluesing"?

Og fotobob's faktura er ikke tilrettet, så derfor svarede jeg som jeg gjorde. Og ja, jeg ved godt at jeg er slem til at være for kort, men jeg arbejder på at forbedre det :-)
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
20. marts 2004 - 23:57 #15
For s..... mariaf!

Foreløbigt har du da i hvert fald demonstreret, at du ikke har tænkt dig at arbejde pointgratis - eftersom at du selv på vores interne kævleri husker at tippe 'prikken' fra kommentar til svar.

Og jo, som det fremgår af det første link jeg lagde i min tidligere kommentar, har jeg også på dette site 'arbejdet' gratis. Hvad skal der til for at ulejlige dig med at forfølge det for at se at selvom jeg hjælper manden pr telefon (bestræber jeg mig på, at) vender jeg tilbage med en løsningsbeskrivelse til 'alle'.

Selvfølgelig må jeg medgive at den ene eller anden af dem jeg har talt med måske gemmer mit telefonnummer - og at dette i øvrigt er sammenfaldende med mit firmas, hvor jeg selvfølgeligt IKKE arbejder gratis. Jeg tager så'n ca. mellem en tredjedel og halvdelen af det fx. dine timer udfaktureres med. Derfor har jeg meget svært ved at henvise de lidt mere langhårede opgaver til kongulegaene, der så ydermere nosser i det fordi de stadig arbejder på 'Ikke at være slemme til at være for korte'!

Hvad med om du til i morgen skriver en KORT vejledning til den gode fotobob om hvorledes han kan nøjes med at tilføje en ny fakturapapir-type med passende topmargin i den af hans far anvendte printerdefinition?
Avatar billede fotobob Nybegynder
21. marts 2004 - 13:56 #16
jeg kan ihvetfald ikke bruge Mariaf's guide til så meget!
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
21. marts 2004 - 14:50 #17
Opfølgning ...
Løsningen viste sig at være udvidelsen af topmarginen på det papirlayout der bruges til fakturaudskrivningen.
Vi fandt frem til hvilket ved at finde en tidligere udskrevet faktura for på den at finde debitor-kontonummeret, som vi angav i Debitor/Kartotek. Via lokalmenuen fandt vi fakturajournalen hvorfra vi igen via lokalmenuen valgte 'Udskrivning'. Her var vi så heldige at vi fik syn for at den anvendte C5-printdriver er/var 'Standard-Windows'. I højre side aktiverede vi knappen 'Format' hvorved vi kom ind i et nyt skærmbillede hvoraf det fremgik at vi anvender papir-typen 'Formular'.

Ved at aktivere ok et par gange opnåede vi at genudskrive fakturaen - bare for at fastholde at så'n ser't ud (forkert)!

Derpå bakkede vi helt ud af C5'erens windowsafvikler - idet det næste ikke kan lade sig gøre i windowsafvikleren når man i øvrigt anvender version 1.80. Vi startede derpå DOS-afvikleren, hvor vi vhja. piltasterne manøvererede os hen til Generelt/Tilpasning - og derfra Printere/Ret - hvorpå vi tastede det meste af 'Standard-Windows'. Enter herpå ledte os frem til opsætningen - hvor vi som 3. menupunkt kunne vælge 'Papir' med enter. Her blev der så mulighed for at finde papirtypen 'Formular'. I andet felt (topmargin) stod ved ankomsten '4cm'. Dette rettedes til '7cm' hvorefter vi bakkede ud af C5'erens DOS-afvikler med et passende antal F3'ere (og 'JA').

Ved næste genudskrivningsforsøg ... var udskriften rykket de 3 cm nedad.
Avatar billede mariaf Juniormester
21. marts 2004 - 16:22 #18
Det er grundlærdom at man ikke ændrer papirtypen, men opretter en ny, hvis man har behov for det. Alternativ retter man rapporten, hvilket er det mest hensigtsmæssige, da det er hurtigst og mest stabilt.
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
21. marts 2004 - 16:24 #19
Møf ...
Avatar billede mariaf Juniormester
21. marts 2004 - 16:39 #20
Selv tak :-)
Avatar billede fotobob Nybegynder
21. marts 2004 - 22:50 #21
En stor tak til holgergleusing for hans store viden, og ikke mindst tålmodighed.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
IT-kurser om Microsoft 365, sikkerhed, personlig vækst, udvikling, digital markedsføring, grafisk design, SAP og forretningsanalyse.

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester