20. marts 2004 - 17:34Der er
20 kommentarer og 1 løsning
Sideopsætning i Concorde C5 Light version 1.60.4 DK?
Hej
Er der nogen der ved hvordan man indstiller sideopsætningen, således at de udskrifter man laver (f.eks faktura) passer til ens brevpapir, således at Corcorde ikke udprinter på ens logo?
Men inden der kan svares bør du lige fortælle lidt mere om dit udgangspunkt ... 1) hvordan ser dit brevpapir ud? Skal printet bare rykkes x antal linier nedad. 2) hvilken faktura-rapport-benytter du? Opgiv venligst hvad der står følgende steder a) Debitor/Tilpasning/Aktionslister/Standard ... ud for funktion 'OrdFaktura'. Formentligt - men altså ikke sikkert aktion 'Ordre_Faktura'. Andre aktioner kunne være 'Ordre_FakturaGiro', 'Ordre_Faktura_BP ...." b) Det du finder under pkt. 2a bedes du slå op i Generelt/Kartotek/Aktioner. Hvad står der ud for dette ... formentligt 'Rapport' og et navn ... Noter dette! c) Det navn du finder under pkt. 2b bedes du slå op under Generelt/Tilpasning/Udviklingsmenu - og der igen under Rep/Kør (bladre evt. nedad med piltasterne) Det er nu interessant for mig at vide hvad der står ud for navnet - formentligt Sys, Dis - eller USR. 3) benytter du DOS eller Windows-afvikleren 4) det vil også være hjælpsomt om du vil anføre hvilken a) fysisk printer b) C5 printerdefinition du anvender.
Det er fordi det er min fars program, og jeg kender intet til programmet selv. Så jeg havde håbet lidt på en udførlig guide. Men hvis jeg finder ud af dine spørgsmål, kan jeg så komme tilbage?
Til "holgerfluesing" -> Det er jo ikke en forretning, det her. Det er et sted, hvor vi forsøger at hjælpe hinanden, og på en sådan måde at andre også får glæde af svaret.
Til Fotobob Du skal gå ind i DOS-versionen, udviklingsmenuen og vælge REP/RET. Faktura hedder Ordfaktura, og den går du ind i. På øverste linie i selve layout-feltet kan du indsætte ekstra linier ved at trykke enter. Går det helt galt, så kan faktura slettes igen, og du kan begynde med den oprindelige.
Til mariaf Indrømmet jeg er lidt grøn på 'experten.dk' men jeg mener bestemt at jeg har forstået 'korpsånden' på dette site (se fx. http://www.eksperten.dk/spm/475612).
Derudover vedkender jeg mig, at jeg ikke har 'mariaf' skråsikkerhed ud i at gennemskue om den gode fotobobs far overhovedet benytter den (godt nok mest sandsynlige) rapport OrdFaktura. Og selv hvis dette er tilfældet, hvordan mariaf lige bærer sig ad med at vide at den ikke allerede er tilrettet? Siden mariaf så bramfrit kan råde fotobob bare at slette USR-tilretningen, hvis han skulle være så uheldig at det 'går helt galt'.
Når nu du/I således har fået lidt klarhed over mine bagtanker, vil jeg bede mariaf bekræfte for mig/os, at mariaf afslører sine ædleste bagtanker? Med henvisning til http://www.eksperten.dk/spm/475140 hvor mariaf meget sent i forløbet konstaterer: "Jeg husker stadig helt klart, hvordan en virksomhedsejer så ud, en gang hvor vi måtte nedskrive lageret med 4 mio pga edb-fejl." kan jeg ikke slippe for fornemmelsen at mariaf nyder at sende sagesløse på glatis! Og så er det jo slet ikke helt af vejen at det kan foregå helt anonymt.
Til fotobob Du fik fat i at du bør nyde mariaf's korte vejledning med forsigtighed?
Jeg er hverken anonym eller skjuler, at jeg er konsulent.
Hele idéen med Eksperten er jo, at man i bytte for point kan få svar på sine spørgsmål og at andre også kan få glæde af svaret. I det ligger helt naturligt at man ikke bare smider sit telefonnr hver gang der er noget, man måske kan svare på - og du arbejder jo heller ikke gratis, vel "holgergluesing"?
Og fotobob's faktura er ikke tilrettet, så derfor svarede jeg som jeg gjorde. Og ja, jeg ved godt at jeg er slem til at være for kort, men jeg arbejder på at forbedre det :-)
Foreløbigt har du da i hvert fald demonstreret, at du ikke har tænkt dig at arbejde pointgratis - eftersom at du selv på vores interne kævleri husker at tippe 'prikken' fra kommentar til svar.
Og jo, som det fremgår af det første link jeg lagde i min tidligere kommentar, har jeg også på dette site 'arbejdet' gratis. Hvad skal der til for at ulejlige dig med at forfølge det for at se at selvom jeg hjælper manden pr telefon (bestræber jeg mig på, at) vender jeg tilbage med en løsningsbeskrivelse til 'alle'.
Selvfølgelig må jeg medgive at den ene eller anden af dem jeg har talt med måske gemmer mit telefonnummer - og at dette i øvrigt er sammenfaldende med mit firmas, hvor jeg selvfølgeligt IKKE arbejder gratis. Jeg tager så'n ca. mellem en tredjedel og halvdelen af det fx. dine timer udfaktureres med. Derfor har jeg meget svært ved at henvise de lidt mere langhårede opgaver til kongulegaene, der så ydermere nosser i det fordi de stadig arbejder på 'Ikke at være slemme til at være for korte'!
Hvad med om du til i morgen skriver en KORT vejledning til den gode fotobob om hvorledes han kan nøjes med at tilføje en ny fakturapapir-type med passende topmargin i den af hans far anvendte printerdefinition?
Opfølgning ... Løsningen viste sig at være udvidelsen af topmarginen på det papirlayout der bruges til fakturaudskrivningen. Vi fandt frem til hvilket ved at finde en tidligere udskrevet faktura for på den at finde debitor-kontonummeret, som vi angav i Debitor/Kartotek. Via lokalmenuen fandt vi fakturajournalen hvorfra vi igen via lokalmenuen valgte 'Udskrivning'. Her var vi så heldige at vi fik syn for at den anvendte C5-printdriver er/var 'Standard-Windows'. I højre side aktiverede vi knappen 'Format' hvorved vi kom ind i et nyt skærmbillede hvoraf det fremgik at vi anvender papir-typen 'Formular'.
Ved at aktivere ok et par gange opnåede vi at genudskrive fakturaen - bare for at fastholde at så'n ser't ud (forkert)!
Derpå bakkede vi helt ud af C5'erens windowsafvikler - idet det næste ikke kan lade sig gøre i windowsafvikleren når man i øvrigt anvender version 1.80. Vi startede derpå DOS-afvikleren, hvor vi vhja. piltasterne manøvererede os hen til Generelt/Tilpasning - og derfra Printere/Ret - hvorpå vi tastede det meste af 'Standard-Windows'. Enter herpå ledte os frem til opsætningen - hvor vi som 3. menupunkt kunne vælge 'Papir' med enter. Her blev der så mulighed for at finde papirtypen 'Formular'. I andet felt (topmargin) stod ved ankomsten '4cm'. Dette rettedes til '7cm' hvorefter vi bakkede ud af C5'erens DOS-afvikler med et passende antal F3'ere (og 'JA').
Ved næste genudskrivningsforsøg ... var udskriften rykket de 3 cm nedad.
Det er grundlærdom at man ikke ændrer papirtypen, men opretter en ny, hvis man har behov for det. Alternativ retter man rapporten, hvilket er det mest hensigtsmæssige, da det er hurtigst og mest stabilt.
En stor tak til holgergleusing for hans store viden, og ikke mindst tålmodighed.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.