Avatar billede ambs Nybegynder
25. marts 2004 - 09:30 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forskel mellem formel i excel ark og macro?

Hej

Jeg har et excel ark hvor der er indsat nogle macros, men formlerne ser jo vidt forskellige ud.
eks.
Excel: =IF(IS12<>"";IV10+IS11-IT11;"")
Macro: "=IF(R[-6]C[-8]<>"""",R[-8]C[-5]+R[-7]C[-8]-R[-7]C[-7],"""")"
Er der en nem måde at regne ud hvordan en excel formel ser ud inde i macro formlen, for jeg kan slet ikke finde en rød tråd i det, på forhånd tak.

Mvh André
Avatar billede janvogt Praktikant
25. marts 2004 - 09:35 #1
Makroformlen tager udgangspunkt i en bestemt celle længere nede i arket og bruger så f.eks. R[-6] til at bevæge sig 6 rækker op i arket.

Excelformlen derimod tager udgangspunkt i den præcise celle-adresse.
Avatar billede janvogt Praktikant
25. marts 2004 - 09:38 #2
Så selv om de to formler godt kan give det samme resultat (afhængig af, hvilken celle i arket man tager udgangspunkt i), så er formlerne meget forskellige.
Avatar billede ambs Nybegynder
25. marts 2004 - 09:40 #3
Hvis R=række, hvad er C=?, og er det altid den samme celle den tager udgangspunkt i, eller skifter det?
Avatar billede janvogt Praktikant
25. marts 2004 - 09:44 #4
C er kolonne (Column på engelsk).
Avatar billede janvogt Praktikant
25. marts 2004 - 09:47 #5
Formlen tager udgangspunkt i den celle, som er markeret, når makroen køres.
Men man kan også bestemme via makroen, hvilken celle, som skal vælges.
Dette er nok tilfældet i din situation.
Avatar billede ambs Nybegynder
25. marts 2004 - 10:00 #6
Mange tak janvogt

Så fandt jeg endelig den røde tråd i det, 100 point flyver straks i din retning.

Endnu engang mange tak.

Mvh André
Avatar billede janvogt Praktikant
25. marts 2004 - 10:03 #7
Velbekomme :-)