Avatar billede ambs Nybegynder
30. marts 2004 - 15:19 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Sætte uge nr. ind i ark?

Hej

Jeg skal bruge en formel, der sætter det aktuelle uge nr. ind i en celle. eks. hvis vi er i uge 16, så skal den sætte 16 ind i den pågældende celle, jeg har søgt her på eksperten, men synes ikke jeg kunne se, at der er svaret på det før, så jeg håber at der er nogen der kan hjælpe.
Jeg bruger eng. excel.

Mvh André
Avatar billede busschou Praktikant
30. marts 2004 - 15:25 #1
hvilken excel bruger du?.... i excel 2003 er der en funktion "WEEKNUM" som ud fra en dato finder uge nummeret...hvis det kan bruges... søg evt i excels hjælp hvis den skal uddybes
Avatar billede s_h_m Nybegynder
30. marts 2004 - 15:35 #2
Følgende formel giver ugenummeret i henhold til europæisk standard.
Datoen skal stå i A1.

TRUNC((A1-WEEKDAY(A1;2)-DATE(YEAR(A1+4-WEEKDAY(A1;2)),1;-10))/7)
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:36 #3
WEEKNUM eller UGE.NR kan ikke bruges. Den beregner ugenummeret efter amerikanske regler, som er forskellige fra de danske.

Du kan i stedet bruge denne formel:
=INT((TODAY()-SUM(MOD(DATE(YEAR(TODAY()-MOD(TODAY()-2;7)+3);1;2);{1E+99;7})*{1;-1})+5)/7)
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:39 #4
På dansk må det være:
=HELTAL((IDAG()-SUM(REST(DATO(ÅR(IDAG()-REST(IDAG()-2;7)+3);1;2);{1E+99;7})*{1;-1})+5)/7)
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:40 #5
Spørgsmålet har været oppe før, så du vil godt kunne finde svaret i arkivet.
Avatar billede ambs Nybegynder
30. marts 2004 - 15:44 #6
Mange tak for alle svarene, men jeg brugte janvogt svar, så han får pointene

Mvh André
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:48 #7
Avatar billede busschou Praktikant
30. marts 2004 - 15:48 #8
Hmm bare nysgerrighed... janvogt - hvordan varierer de amerikanske regler fra de danske på nær om ugen starter søndag eller mandag?... for det tager WEEKNUM højde for?
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:48 #9
Takker :-)
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:53 #10
busschou> Nej, det tager WEEKNUM ikke højde for ... :-)
Derudover er der vist noget med de år, hvor vi har problematikken omkring uge 52/53.
Avatar billede busschou Praktikant
30. marts 2004 - 15:56 #11
janvogt -> i min excel kan jeg smide enten 1 eller 2 efter afhængig af om der skal startes med søndag eller mandag... så WEEKNUM(dato,1) giver amerikansk og WEEKNUM(dato,2) giver "normal" ..
Men ok har ikke testet for årsskift. Og det kan jo være det måske er nyt i excel2003
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 15:57 #12
WEEKNUM virker ihvertfald ikke rigtigt i min Excel 2002.
Om den virker i 2003 skal jeg ikke kunne sige.

I øvrigt kan s_h_m's formel også bruges, hvis man udskifter "A1" med "TODAY()".
Avatar billede busschou Praktikant
30. marts 2004 - 16:00 #13
yes yes... jeg var bare nysgerrig... :o)
Avatar billede janvogt Praktikant
30. marts 2004 - 16:02 #14
Du har ret omkring WEEKNUM. Ugens startdato kan justeres.
Men den giver stadig problemer omkring årsskiftet.
Avatar billede s_h_m Nybegynder
31. marts 2004 - 08:58 #15
spm. er godt nok lukket, men her er et par links til lidt info ang. ugenummerering.
Den først beskriver, og viser grafisk hvordan det fungerer.
Den anden beskriver selve ISO standarden.

http://www.phys.uu.nl/~vgent/calendar/isocalendar.htm
http://www.iso.ch/iso/en/prods-services/popstds/datesandtime.html
Avatar billede s_h_m Nybegynder
31. marts 2004 - 09:02 #16
Nedenstående link beskriver problematikken med WEEKNUM-funktionen i excel.

http://www.cpearson.com/excel/weeknum.htm
Avatar billede janvogt Praktikant
31. marts 2004 - 10:19 #17
s_h_m> Spændende links. Genial mand ham Chip Pearson .....