Avatar billede code_freak Nybegynder
08. april 2004 - 18:07 Der er 21 kommentarer

microsoft domain login

Jeg har en masse windows xp maskiner... vi er mange der bruger dem, og derfor ville det være rart at have en mappe, som alle computere kan hente "vis man logger på med mappens ejer", nu har jeg en redhat 9.x som server, og jeg tænkte om man kunne bruge windows domain login med den?

hvad skal man gøre for det virker?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. april 2004 - 21:45 #1
Avatar billede code_freak Nybegynder
08. april 2004 - 21:49 #2
jeg har samba :)

jeg har dog et problem med det program... hvordan opsætter man brugere i det?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
08. april 2004 - 21:51 #3
Der er documentation på deres side

Har ikke rodet ret meget med det, så kan ikke rigtig hjælpe med det
Avatar billede code_freak Nybegynder
08. april 2004 - 22:51 #4
okay..
tak for hjælpen :)
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. april 2004 - 09:41 #5
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. april 2004 - 11:43 #6
det var lige det jeg skulle bruge tak :)
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. april 2004 - 11:47 #7
jeg får denne fejl :\

<------------------------------------------->

Bemærk: Disse oplysninger er beregnet til en netværksadministrator. Hvis du ikke er netværkets administrator, skal du give administratoren besked om, at du har modtaget disse oplysninger, som er blevet gemt i filen C:\WINDOWS\debug\dcdiag.txt.

Domænenavnet cppforum er muligvis et NetBIOS-domænenavn.  Hvis dette er tilfældet, skal du kontrollere, at domænenavnet er korrekt registreret i WINS.

Hvis du er sikker på, at navnet ikke er et NetBIOS-domænenavn, kan følgende oplysninger hjælpe dig med fejlfinding af DNS-konfigurationen.

Følgende fejl opstod, da DNS blev forespurgt om den SRV-ressourcepost, der bruges til at finde en domænecontroller til domænet lan1:

Fejlen var: "DNS-navnet eksisterer ikke."
(fejlkode 0x0000232B RCODE_NAME_ERROR)

Forespørgslen var til SRV-posten for _ldap._tcp.dc._msdcs.lan1

De mest almindelige årsager til denne fejl er følgende:

- DNS-SRV-posten er ikke registeret i DNS.

- En eller flere af følgende zoner indeholder ikke delegering til zonens underzone:

lan1
. (rodzonen)

Hvis du vil have yderligere oplysninger om, hvordan problemet løses, skal du klikke på Hjælp.
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. april 2004 - 11:49 #8
tror heller ikke jeg har sat den op som dns :\
kan man nøjes med en ændring i hosts -filen
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. april 2004 - 13:25 #9
Øh, hvad gør du nå du får fejlen?

Kan du med Linux maskinen se windows maskinerne?

Har du husket at slå firewall på Linux maskinen fra?

Mener du "hosts" på Linux maskinen? I givet fald nej. Har du en lokal DNS?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. april 2004 - 13:30 #10
Et eksempel på en smb.conf der virker:

[global]

    workgroup = LINUX
    server string = RH9SERVER
    log file = /var/log/samba/%m.log
    max log size = 0

    encrypt passwords = yes
    smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd

    socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=8192 SO_SNDBUF=8192

    dns proxy = no

[shared]
    comment = /home/everyone on RH9SERVER
    path = /home/everyone
    public = yes
    writable = yes

[DELTMAPPE]
    comment = /home/everyone/DELTMAPPE on RH9SERVER
    path = /home/everyone/DELTMAPPE
    public = yes
    writable = yes
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. april 2004 - 13:33 #11
hvad sker der når du som sti i nautilus skriver

smb:///

?
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. april 2004 - 17:51 #12
^-- virkder den conf også til WinXP maskiner?
Avatar billede code_freak Nybegynder
09. april 2004 - 18:06 #13
er der en måde at ændre, hvor mange brugere 1 computer logger på med?
Avatar billede redhat9user Nybegynder
09. april 2004 - 20:01 #14
> XP?

Hm, det har jeg ikke prøvet, men det er jeg da næsten helt sikker på. Det virker med ME og
W2k.

> er der en måde at ændre, hvor mange brugere 1 computer logger på med?

Ikke forstået!?!
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 02:12 #15
når jeg f.eks vil have adgang til flere mapper...

\\domain\sikkermappe1 -bruger bruger1
\\domain\sikkermappe2 -bruger bruger2  <-- kan ikke logge på, fordi jeg er logget på bruger1
Avatar billede redhat9user Nybegynder
10. april 2004 - 11:44 #16
Der er jeg desværre stået af. Var det den anden vej, fra Linux til Windows eller Linux til Linux, så ved jeg hvordan, men flere samtidige brugere på en Windows maskine ved jeg ikke hvordan man klarer. Hvordan gør man i et rent windows netværk?

Kan flere brugere ikke bare have rettigheder til samme mappe?
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 15:41 #17
nu er vi nået så langt ud på et sidespor

så vi dropper bare det tillægs-spørgsmål... :)
Avatar billede code_freak Nybegynder
10. april 2004 - 19:07 #18
jeg fandt det jeg skulle bruge... men kan ikke tysk.. nogen der vil oversætte?

http://www.auhof.asn-linz.ac.at/linuxpage/Linux.htm#samba
Avatar billede marmic Nybegynder
14. september 2004 - 22:57 #20
Hej - hvis du ikke har opgivet, så tager vi den op igen.
Jeg har brugt samba som domailcontroler i lang tid. Med en blandet maskinpark.
Jeg kan ikke umidelbart af ovenstående hitte ud af hvorlangt du er kommet.
Prøv at ridse problematik og status op
Samba og XP kan være et problem - men ikke mere end det kan løses.
/Michael
Avatar billede code_freak Nybegynder
15. september 2004 - 13:20 #21
jeg fik ordnet den... det var en switch med ejen domain der drillede.... skiftede den bare ud... og satte den op et andet sted :)

så der er en kruppe computere der hedder computerid#.elever.domain, og resten hedder så computerid#.public.domain

alle kan få kontakt til login serveren nu.... det samme med de private mapper :)