13. april 2004 - 13:41Der er
8 kommentarer og 1 løsning
Uforklarligt datatab i C5.
En bruger oplever en gang i mellem, at når hun kommer om morgenen så er hele den foregående dags indtastninger i C5 forsvundet!!
Hun har udskrevne kontospecifikationer fra finans hvor hun kan se de pågældende poster - altså har de været bogført og dermed skrevet i databasen.
Setup: C5 v. 3.0 SP1 og Hotfix7. Kører via "remote connection" til server stående på en anden lokation. Server: Windows 2003 Server. Arbejdsstation WinXP.
Denne applikation tilgås af min. 2 andre brugere via "remote" og den ene som til daglig bogfører i et andret regnskab i samme C5 har oplevet problemet en gang for længe siden også, i en periode lige efter opstarten i C5, hvor hun samtidig var inde i sit tidligere system, nemlig en XAL.
Er der nogen der har nogle gode ideer til hvorfor dette opstår?
Kan det have noget med deres måde at koble op på at gøre?
Det kan vel ikke have noget at gøre med at XAL'en er åben samtidig vel? (det er jo 2 forskellige databaser og der har jo været skrevet i C5'ens database når hun via kontospec. kan se at der er bogført?)
Jeg hører meget gerne alle ideer til hvor det går galt, da det efter min mening lyder meget mærkeligt at noget der har været skrevet i en database kan forsvinde igen.
Ikke destomindre er det beviseligt sket op til flere gange
Det er et meget alvorligt problem hos en stor kunde og jeg deler derfor med glæde mange point ud til gode svar.
Lyder meget sandsynligt, at det har noget at gøre med måden de tilgås på.
Hvis en database skal tilgås af mere end 1 bruger, så bør man tænke client-server løsning med det samme. For små antal brugere *kan* man godt lave løsnigner, men jeg har ingen idéer om C5 giver problemer eller ej.
Et muligt "dataflow" for dit problem kunne se således ud:
Bruger 1 læser (fra) tabellen.
Bruger 2 læser (fra) tabellen. Bruger 2 bogfører til tabellen. Bruger 2 udskriver og kontrollerer
Bruger 1 (over)skriver tabellen Bruger 1 ser at rettelserne er OK.
Bruger 2 mangler sine tilføjelser, da de er overskrevet af bruger 1.
Kan hun have fat i en forkert database? Forstået på den måde at hendes genvej er forkert på en maskine men ikke på andre? Eller at hun har en lokal kopi af C5 liggende, som genvejen så peger på?
Lyder underligt. Jeg kan sige at vi sidder et sted mellem 7-12 brugere og tilgår de samme databaser uden problemer, vi har endnu ikke oplevet/opdaget datatab. Vi sidder dog på samme lokation, men hvis du siger at den ene bruger logger på via Terminal Services eller lign. skulle der ikke være problemer.
Der er problemer (i flg Navisions Partnerguide) med TS. Navision garanteres ikke under TS pt. Problemet er primaert i at der tilgaaes via en terminalserver, men at C5 ligger paa en anden server. Flyttes C5 over paa selve Terminal serveren, er der normalt ikke noget problem.
Navisions dokument:
Many of the errors reported by users and partners with regards to the running of Navision XAL on the Windows 2000 Terminal Server have caused a great deal of frustration in the Partner Channel. This paper defines the current status of the ongoing test and error diagnosing performed on Windows 2000 Terminal Server. The Microsoft Q272582 hotfix (containing the files RDBSS.SYS in version: 5.0.2195.3642 and MRXSMB.SYS in version: 5.0.2195.3642 ) contains the four fixes listed below: 1. Q289509: Windows 2000 redirector may leak file handles 2. Q285803: NetBIOS sessions may be dropped in Windows 2000 3. Q284247: Invalid file handle error messages when remote files are used and a sharing violation occurs. 4. Q272127: "STATUS_UNEXPECTED_NETWORK_ERROR" error message from redirector to Terminal Services client cessions Unfortunately one problem still exists: 1. Q294816: Programs run from network share on a terminal server close or generate errors. This means when programs are loaded from a remote network share (not from the Windows 2000 Terminal Server itself), problems similar to the one reported, may occur. To verify whether moving just the binaries (.EXE, .DLL etc.) to the Windows 2000 Terminal Server, which would be a manageable workaround, the Navision Danish Support and Microsoft Technicians have visited selected Navision XAL 3.10 applications on various Windows 2000 Terminal Server sites to test the mentioned workarounds. The current status however, is that this is insufficient to ensure a stable environment. In fact all Navision XAL application files and the Native database have to be moved to the Windows 2000 Terminal Server. For stability reasons, Microsoft cannot provide a Windows 2000 fix for this problem. The problem will be fixed in the .NET Server (Windows XP family). The problem is not present in Windows NT4 Terminal Server. To sum it all up, if you require a stable Terminal Server environment here and now your options are: • For smaller sites, move all of the Navision XAL files, including the Native databases, to the Windows 2000 Terminal Server. • For large installations requiring multiple Terminal Servers, use Windows NT4 Terminal Servers.
Det skal siges, at der selvfoelgelige ogsaa kan vaere tale om programmeringsfejl, men er det i std. C5 burde det ikke vaere tilfaeldet!
til jpvj: Jeg forstår hvad du mener, men i dette tilfælde er der kun en bruger der bogfører i det pågældende regnskab. Kunden har mange regnskaber og de de øvrige brugere bogfører i andre regnskaber. Der er desuden også tale om client/server løsning. Remote connection er terminalserver løsning.
til mariaf: Jeg tænkte ligesom dig til at begynde med, om der kunne være noget på genvejen så det har jeg undersøgt.
Til dma: Ifølge Microsoft skulle dette problem være løst i Window 2003 Server og selv om det var samme problem, så skulle det give fejlmeddelelser og aldrig datatab, så jeg tror desværre heller ikke dette kan forklare fænomenet, men mange tak for forsøget.
Synes godt om
Slettet bruger
13. april 2004 - 16:13#7
Til dma: Vi har haft præcist de beskrevne problemer over TS og Citrix. Dette giver ikke anledning til datatab og er derfor ikke problemet i nævnte tilfælde.
Mon ikke i skal prøve at rette i c5.ini. Der står som default -p-. Prøv at rette til -p5. Dette giver en større sikkerhed i flerbrugerløsninger (på bekostning af hastigheden).
Check i øvrigt under generelt-kartotek-datastatus under kollonnen TT. Den skal helst være tom og indikerer netværksproblemer hvis der står store tal. Prøv funktionerne under generelt-tilpasning-vedligeholdelse (tag backup først)
Endelig kan der jo være tale om en dårlig disk eller et forstyrret backup-program som kopierede data frem og tilbage(det har jeg faktisk været ude for). Der plejer at være en fornuftig forklaring.
Det lyder på mig som om at der er lavet nogen tilretninger i dette system af en som ikke har sørget for at balancere antallet TTSBEGIN og TTSCOMMIT. Det lyder som om at der mangler en TTSCOMMIT et sted. Hvis det er tilfældet kører hele dagens arbejde i een transaktion i databasen, som bliver abort'et når programmet lukkes ved fyraften. Der burde bare komme en advarsel om "at programmet er ved at lukke ned, men der er stadig åbne transaktioner på kartoteket xxxxxxx". Jeg kan dog ikke huske ordlyden nøjagtigt. Og da der kun arbejder een bruger i systemet opdages det ikke at det er låst.
Til mcregn: -p- og -p5 har intet med hinanden at gøre. -p- sørger for at der først committes til filsystemet når transaktionen committes. Denne parameter blev slået fra som default ved et uheld i kernen fra XAL 2.71.1/C5 1.70 og kan aktiveres uden risiko for datatab. -p5 sørger for at klientens buffer til databasen bliver flushed hvert 5. sekund.
Kolonnen TT kan heller ikke bruges som en indikator på netværksproblemer. Det er jo bare antallet af abortede transaktioner og disse kan lige så godt opstå i databasen af alle mulige andre grunde.
Til Broholm: Du ramte fuldstændigt rigtigt. Der er en mindre tilretning med lige netop dette problem så vi føler os ret overbevist om at en rettelse af dette er løsningen. Vi takker mange gange.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.