Avatar billede athlon-pascal Juniormester
03. maj 2004 - 23:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Program der genererer tastetryk

Jeg søger et program til Linux, som man kan få til at sende tastetryk, altså som om der bliver trykket en bestemt tastekombination på tastaturet.

Altså bare et simpelt program uden gui, der kaldes med den ønskede tastekombination som parameter, hvorefter det aktive program i X registrerer tastekombinationen, som om den er blevet tastet på tastaturet.

Det jeg egentlig vil bruge det til, er at få de frem/tilbage-knapper, der er på min IBM Thinkpad's tastatur (knapper der kan bruges i f.eks. en webbrowser, til at gå en side frem/tilbage - de er ikke fast inventar på "normale" tastaturer) til at virke i Linux - jeg har allerede xbindkeys [ http://hocwp.free.fr/xbindkeys/xbindkeys.html ] der kan fange tasterne og køre en kommando, jeg mangler altså bare dette program der kan "gå den anden vej" :o)

Nu skulle det vist være skåret ud i tykt pap hvad det er jeg vil :o)

Det kan tænkes at jeg allerede har det program jeg søger, at det er standard i næsten alle distro'er... i så fald vil jeg bare have navn (og gerne kort vejledning) - men jeg foretrækker link til website :o)

Jeg kører SuSE 9.0, og da jeg er ret ny til Linux, er min min Linux-erfaring stadigvæk begrænset.

På forhånd tak :o)
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2004 - 01:29 #1
Jeg må desværre skuffe dig og sige at det kan ikke lade sig gøre pt. Grunden er at IBM, trods deres nyvundne kærlighed for Linux, endnu ikke har lavet device drivere til ThinkPad. Derfor kan du ikke bruge "Easy Launch" knapperne, og ligeledes er du heller ikke i stand til at benytte de knapper der er til CD kontrol på den (hvis din ThinkPad model også er udstyret med disse).

Til gengæld vil jeg gerne henlede din opmærksomhed på http://www.linux-thinkpad.org/
Ja, URL'en er vel nærmest selvforklarende =)
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
21. maj 2004 - 01:35 #2
strych9 -> Netop de to knapper jeg her taler om, er de to side frem/tilbage-knapper der er nede på højre og venstre side af pil op-knappen ved piltasterne. Og xbindkeys _kan_ fange netop de to taster :)
Så det er altså ikke et spørgsmål om at fange tasterne, men derimod et spørgsmål om at sende "snyde"-tastetryk [Alt+Pil-venstre og Alt+Pil-højre) retur :)

xbindkeys kan dog rigtigt nok ikke fange hverken den blå "Access IBM"-knap eller knapperne til håndtering af lyden :)
Avatar billede strych9 Praktikant
21. maj 2004 - 01:44 #3
ah!

Men hvad er formålet? Vil du have en hotkey genvej der fører til en anden hotkey genvej (dine højre/venstre taster)?
således at feks ctrl-shift-a sender et "frem" taste tryk? Eller hvilken form for event havde du tænkt dig skulle fremkalde det?
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
21. maj 2004 - 02:06 #4
strych -> Når jeg trykker på side frem-knappen, sker der på nuværende tidspunkt ikke noget i nogen programmer (med undtagelse af xbinkkeys -k).
I Windows kan jeg bruge side frem og side tilbage-tasterne til at navigere frem og tilbage i f.eks. min webbrowser.

Så jeg vil altså, når der trykkes på side frem og side tilbage-knapperne, bilde det aktive program i X ind, at der trykkes på Alt+pil ventre og Alt+pil højre :o)
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
03. december 2004 - 12:44 #5
Lukker...