Avatar billede cem Nybegynder
09. maj 2004 - 19:38 Der er 7 kommentarer

select x3

Jeg ønsker å ha en select-box(nummer 1)...hvis man velger alternativ 1 i select-box1 får man disse verdiene i select box 2 og hvis man velger alternativ 1 i select box 2 får man disse verdiene i select box 3...

Trenger litt hjelp til å finne en slik kode...
noen som vet?

Skjønner dere?
Avatar billede roenving Novice
09. maj 2004 - 19:45 #1
Du kan se på min, men jeg har ikke fået gjort koden mere tilgængelig, end den bare er:

http://roenving.users.whitehat.dk/WD4Selects-beta.html
Avatar billede cem Nybegynder
09. maj 2004 - 20:22 #2
jeg vet ikke hva som er galt...men jeg får ikke scripet til å virke:

<script language="javascript" type="text/javascript">
var arr = [
    ["Valg 1",[
        ["2. valg 1 (1)",
            ["3. valg 1 (1-1)","3. valg 2 (1-1)","3. valg 3 (1-1)","3. valg 4 (1-1)"]],
        ["2. valg 2 (1)",
            ["3. valg 1 (1-2)","3. valg 2 (1-2)","3. valg 3 (1-2)"]],
        ["2. valg 3 (1)",
            ["3. valg 1 (1-3)","3. valg 2 (1-3)","3. valg 3 (1-3)","3. valg 4 (1-3)"]]]],
    ["Valg 2",[
        ["2. valg 1 (2)",
            ["3. valg 1 (2-1)","3. valg 2 (2-1)","3. valg 3 (2-1)","3. valg 4 (2-1)"]],
        ["2. valg 2 (2)",
            ["3. valg 1 (2-2)","3. valg 2 (2-2)"]],
        ["2. valg 3 (2)",
            ["3. valg 1 (2-3)","3. valg 2 (2-3)","3. valg 3 (2-3)","3. valg 4 (2-3)","3. valg 5 (2-3)","3. valg 6 (2-3)","3. valg 7 (2-3)","3. valg 8 (2-3)","3. valg 9 (2-3)","3. valg 10 (2-3)","3. valg 11 (2-3)","3. valg 12 (2-3)","3. valg 13 (2-3)","3. valg 14 (2-3)","3. valg 15 (2-3)","3. valg 16 (2-3)","3. valg 17 (2-3)","3. valg 18 (2-3)","3. valg 19 (2-3)","3. valg 20 (2-3)","3. valg 21 (2-3)"]],
        ["2. valg 4 (2)",
            ["3. valg 1 (2-4)","3. valg 2 (2-4)","3. valg 3 (2-4)","3. valg 4 (2-4)"]]]],
    ["Valg 3",[
        ["2. valg 1 (3)",
            ["3. valg 1 (3-1)","3. valg 2 (3-1)","3. valg 3 (3-1)"]],
        ["2. valg 2 (3)",
            ["3. valg 1 (3-2)","3. valg 2 (3-2)","3. valg 3 (3-2)"]],
        ["2. valg 3 (3)",
            ["3. valg 1 (3-3)","3. valg 2 (3-3)","3. valg 3 (3-3)"]],
        ["2. valg 4 (3)",
            ["3. valg 1 (3-4)","3. valg 2 (3-4)","3. valg 3 (3-4)"]],
        ["2. valg 5 (3)",
            ["3. valg 1 (3-5)","3. valg 2 (3-5)","3. valg 3 (3-5)"]]]]
];
//alert(arr1[1][1])
function initSels(){
    createOpts(document.getElementById('sel1'));
    createOpts(document.getElementById('sel3'));
}

function createOpts(sel){
    var s = new Array();
    var num = 0, txt = "arr";
    var ar = opt = null;
    var n = sel.selectedIndex;
    var args = createOpts.arguments.length;
    for(var i=1;args>i;i++){
        s[i-1] = document.getElementById(createOpts.arguments[i]);
        if(s[i-1]==sel)num=i;
    }
    if(args>1){
        if(s[num])sel = s[num];
        else return;
    }
    if(n==0&&args>1){
        for(i=num;args>i+1;i++){
            s[i].length = 0;
            opt = document.createElement('OPTION');
            s[i].appendChild(opt);
            opt.value = "";
            opt.text = "\74-- Vælg --";
        }
        return true
    };
    for(i=0;num>i;i++){
        txt+="["+(s[i].selectedIndex-1)+"][1]";
    }
    ar = eval(txt);
    sel.length = 0;
    opt = document.createElement('OPTION');
    sel.appendChild(opt);
  opt.value = "";
  opt.text = "-- Vælg --";
    for(i=0;ar.length>i;i++){
        opt = document.createElement('OPTION');
        sel.appendChild(opt);
        if(typeof ar[i] == 'object'){
          opt.value = ar[i][0];
          opt.text = ar[i][0];
        }else{
          opt.value = ar[i];
          opt.text = ar[i];
      }
    if(args>num+2){
        for(i=num+1;args-1>i;i++){
            s[i].length = 0;
            opt = document.createElement('OPTION');
            s[i].appendChild(opt);
            opt.value = "";
            opt.text = "\74-- Vælg --";
        }
</script>

</head>
<body onload="initSels()">

<form name="sels" action="http://roenving.users.whitehat.dk" onsubmit="return false;">
<select name="sel3" id="sel3" onchange="createOpts(this,'sel3','sel4','sel5');">
<option value="" selected>Vis alle</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel4" id="sel4" onchange="createOpts(this,'sel3','sel4','sel5');">
<option value="" selected>&lt;-- Vælg --</option>
</select>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;
<select name="sel5" id="sel5">
<option value="" selected
>&lt;-- Vælg --</option>
</select>
</form>

</body>
...

er det kanskje noe jeg har glemt?
Avatar billede roenving Novice
09. maj 2004 - 20:25 #3
Du har glemt at fjerne initieringen af det select-par du har fjernet !-)

function initSels(){
    createOpts(document.getElementById('sel3'));
}

-- det er sikkert det ...
Avatar billede cem Nybegynder
09. maj 2004 - 22:57 #4
men jeg ønsker å ha value i hver option...hvordan gjør jeg det?
Avatar billede roenving Novice
09. maj 2004 - 23:08 #5
Som er forskellig fra teksten ?-)

hrm, ja, det har jeg ikke indbygget i eksemplet, og jeg har nok tænkt, at selecterne var så besværlige, at det ville være nemmere at lave en lille tabel til oversættelse, som kunne checkes bagefter (enten client- eller server-side !-)
Avatar billede cem Nybegynder
09. maj 2004 - 23:11 #6
forslag?:D

vet ikke hvor jeg skal begynne...
Avatar billede roenving Novice
09. maj 2004 - 23:16 #7
Du skal bruge nogle værdier, som er forskellige fra teksten ...

Hrmm ...

-- den umiddelbart letteste metode, jeg kan finde på er at indsætte dobbelt-værdier i databasen:

    ["Valg 1|100",[
        ["2. valg 1 (1)|110",
            ["3. valg 1 (1-1)|111","3. valg 2 (1-1)|112","3. valg 3 (1-1)|113","3. valg 4 (1-1)|114"]],

-- og så inde i koden:

    for(i=0;ar.length>i;i++){
        opt = document.createElement('OPTION');
        sel.appendChild(opt);
        if(typeof ar[i] == 'object'){
          opt.value = ar[i][0].split("|")[1];
          opt.text = ar[i][0].split("|")[0];
        }else{
          opt.value = ar[i].split("|")[1];
          opt.text = ar[i].split("|")[0];
      }