Avatar billede swat Nybegynder
14. februar 2001 - 07:48 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

AMD eller PIII ?

Hej

Hvilken CPU er bedst/hurtigst ? jeg skal brugen den som spillemaskine og internet (adsl) ! AMD ATHLON 800 MHZ THUNDERBIRD eller INTEL PIII 800MHZ slot 1 ?????
Avatar billede bubel Nybegynder
14. februar 2001 - 07:54 #1
Jeg ville gå efter AMD, fordi den er væsentligt billigere og den har mere Lvl1 cache. Men alt ialt er der nok ikke den store hastighedsforskel.

AMD har også en anden fordel. Hvis man tør, kan man lettere overclocke den end Intel\'s.

Mht. stabilitet er de begge lige stabile, men det kommer self. meget an på hvad du køber af bundkort til dem og om du overclocker.

Avatar billede cyber_freak Nybegynder
14. februar 2001 - 08:20 #2
til spil er athlon nok det bedste, der er efter min mening LANGT hurtigere.......
Avatar billede swat Nybegynder
14. februar 2001 - 09:10 #3
Hvad med AMD DURON 800MHZ er den helt ude i skoven ??? til sammeligning !
Avatar billede redbastard Nybegynder
14. februar 2001 - 09:10 #4
hvis du køber en athlon (socket A) er sandsynligheden for at du kan opgradere den billigt bagefter meget stor
Pentium III\'eren har nået sin grænse ved 1000 mhz
intel har godt nok lavet en 1,13 GHZ ,men den blev trukket tilbage fordi den simpelhen ikke var stabil nok
og sidst men ikke mindst er Athlon,en meget hurtigere end  Pentium III til kommatalsberegninger, hvilket er en stor fordel når du skal spille
Avatar billede redbastard Nybegynder
14. februar 2001 - 09:11 #5
Duron\'en har en mindre level 2 cache
Avatar billede redbastard Nybegynder
14. februar 2001 - 09:13 #6
Athlon level 2 cache=256 kb
Duron level 2 cache=64 kb
Avatar billede wismann Nybegynder
14. februar 2001 - 09:28 #7
Køb en Amd. de er langt da bedste til spil.
men PIII kører merer stabilt, men det er ikke meget.
så jeg vil fåreslå at du køber en Amd.

Wismann
Avatar billede bubel Nybegynder
14. februar 2001 - 10:04 #8
swat: Jeg vil tro at Duron kører nogenlunde lige så hurtigt som Thunderbird.
Og det er da også kun Lvl2 cachen der er forskel på (192kb, for at være nøjagtig).

Jeg ville nok overveje om det ikke var værd at spare 300 kr, til fordel for at få 9% bedre performance.

Benchmarks på duron vs. Thunderbird
http://www4.tomshardware.com/cpu/00q2/000623/amd-08.html
Avatar billede strych9 Praktikant
14. februar 2001 - 15:04 #9
Jeg ville vælge AMD da de er bedre til decimal regning (floating point) end Intel. Floating Point operationer bruges i feks 3d beregninger og i audio. Den anden type, heltals operationer (Integer), er primært i brug i feks kontor applikationer. Jeg har læst tests hvor AMD viser på til 30% bedre ydelse på floating point og det er jo netop det du har brug for hvis du vil spille..
Avatar billede mlj Nybegynder
14. februar 2001 - 16:30 #10
AMD! De er lige så hurtige som PIII -i nogle tilfælde hurtigere, men samtidig billigere, og så er der mulighed for at opgradere.
Pengene du sparer på at købe AMD, kan du bruge på et bedre grafikkort eller mere RAM, etc.
Avatar billede goamind Nybegynder
14. februar 2001 - 17:04 #11
Hej Swat: Jeg kan kun anbefale AMD Athlon Thunderbird. Det viser sig sådan, at skal du have en Intel CPU kommer du til at betale dyrt. Den nye P4 ser ud til at være billig hvis man køber noget RDRAM sammen med CPU\'en. Men sammeligner du den pris med hvad du kan få fra AMD + SD-RAM PC-133, så er prisen langt bedre end Intel\'s. Du skal ikke bekymre dig om stabiliteten. Jeg ejer selv en AMD Athlon T-bird 700Mhz og skal snart have 512mb SD-RAM PC-133 og har aldrig haft stabilitetsproblemer. Jeg vil mene du får den samme ydelse til en langt billigere pris. Jeg var selv lidt skeptisk da jeg skiftede fra Intel til AMD system, men det er der ingen grund til at være. Har også bygget en 1GHz AMD maskine, der også kører klippefast uden problemer. AMD RULEZ
-Goamind
Avatar billede mikkel-hardwarefaq Nybegynder
14. februar 2001 - 17:20 #12
Der er i bund og grund ikke den helt store forskel, så prisen brude bestemme så købe en Athlon eller overclock en Duron.