Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 18:52 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

prob. ved brug af float

Aloha

Hmm, har et mindre problem som lettest illusteres med - tada - problemet...

tjek:
http://desi-dev.dk/mfa/CSS-float-prob/
(style: http://desi-dev.dk/mfa/CSS-float-prob/style.css)

Det jeg gerne vil have er at den blå boks får samme højde som den grønne boks (altså fylder pladsen fuldt ud!)

Den relevante kode:
--
  <div id="content">
    <div id="main_left">Her er venstre<br>h<br>e<br>j<br>lala</div>
    <div id="main_right">Her er højre</div>
  </div>
---

#main_left {
    background-color: green;
    float: left;
    width: 490px;
    padding: 5px;
}
#main_right {
    background-color: blue;
    width: 189px;
    float: right;
    padding-left: 5px;
    border-left: 1px dashed black;
    height: 100%; // virker _ingen_ steder
}
--

Håber nogle sagkyndige kan sige hvad der gøres galt... det har irreteret mig i en rum tid nu...

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 18:58 #1
Synkroniser højden onload med noget javascript !-)

<script type="text/javascript">
var elms = ['left','middle','right'];

function syncronizeDivs(){
  var maxH = 0;
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    maxH = Math.max(maxH,document.getElementById(elms[i]).offsetHeight);
  }
  for(i=0;elms.length>i;i++){
    document.getElementById(elms[i]).style.height=maxH + 'px';
  }
</script>

-- da css jo ikke kan !-)
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 19:06 #2
Det klarede det mere eller mindre...

http://desi-dev.dk/mfa/CSS-float-prob/
(klik på Sync linket, for at vise hvordan det virker)

Holder lige spm åbent i 30-60min. og ser om nogle har en CSS løsning...

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 19:14 #3
Der findes ikke en css-løsning, for alle højder udregnes fra DOM-træet, så man kan kun gøre en højde i et element afhængigt af en defineret højde i et omkransende element !-)

Eksempelvis kan man lave et element til skærmhøjde uafhængigt af hvilken højde skærmen har ved at sætte html-, body- og selve elementets højde til 100%, men afhængigheder af en højde, som er afhængig af en højde på et objekts renderede indhold kan man ikke, der er kun javascript-muligheden !o]
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 20:20 #4
roenving: hvordan klare fx http://alistapart.com det så? kan ikke se noget JS på deres side, og aligevel klare deres side det fint...

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 20:46 #5
Hvad er det der skal synkroniseres der ?-)

De holder jo netop deres sidebar gennemsigtig, så du ikke kan se noget forskel, uanset højden !-)
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 20:53 #6
de har da forskellige bg-color på de to? hvordan opnås det?

og et andet sp (hæver point til 60, 2x 30)...
http://fangel.linux.dk/desi_design/ (flyttet til egen server, da jeg så ikke skal uploade hele tiden)

hvordan åbnes at Copyright (#copyright) kun ligger som 15px i bunden, men en sort border mellem dem og de to main bokse... (pt er det #copyright's grå farve der ligger mellem de 2 main, og hele vejen ned... hvorfor det?))

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 20:57 #7
sidebars background er transparent ...

Kan du ikke bare lave en border-top på #copyright ?-)
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 21:00 #8
nej, da #copyright jo strech'er sig helt op til toppen af ikke så få layers (as said, den grå farve mellem main_left og _right, er fra copyrights bg-color)

hvordan opnår ALA så den anden-farvede sidebar??

Morten
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 21:04 #9
de har benyttet denne metode:
http://alistapart.com/articles/fauxcolumns/

in-short:
lav et bg-billede der er hele sidens brede, hvor du har 2 forskellige farver, og læg så dine layers oven på dette, så ligner det at de begge går ned til bunden !! - smart ;)

Nu mangler jeg bare at få copyright ned i bunden ;)

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 21:04 #10
Efter det, jeg har kigget på deres koder, tyder det på, at de har en stor box med den offwhite baggrund, inde i den lægger de de andre bokse, som så har en baggrund ...

-- på den måde vil kun det område, som ikke okkuperes af noget eller udfyldes af den gennemsigtige sidebar have den baggrundsfarve !-)
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 21:07 #11
På den du linkede til sidst, er det jo ikke et problem ...

Men hvis indholdet bliver kortere end sidehøjden er problematikken måske anderledes ?-)
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 21:25 #12
nu lever det ret pænt...
http://fangel.linux.dk/desi_design/

hele layeret med indhold har et bg-billede som har en dashed border 500px fra venstre, og efter den en anden farve... når alt andet så vbre ikke har transparent background, så kan det ikke ses - på den måde ligner det at det er delt pænt op...

footer er løst ved lave den 15px høj, smide den ned i bunden med position: absolute; bottom: 0px; - og så er #min_left og _right sat padding-bottom: 20px;

Lægger du et svar, så skal du få lidt point

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 21:29 #13
Du har da et problem med den horisontale positionering, har du ikke positioneret containeren relativt ?-)

-- og velbekomme '-)
Avatar billede fangel Nybegynder
26. maj 2004 - 21:34 #14
hvor? - (kan ikke teste i IE, sidder på Linux... go Linux go.. Det ser pænt ud i Firefox)

Tak for hjælpen

Morten
Avatar billede roenving Novice
26. maj 2004 - 21:40 #15
Copyright-tingen starter næsten præcis ved den stiplede linje (8-10 pixel før !-)

-- og tak for point ;~}