Avatar billede garmien Nybegynder
01. juni 2004 - 13:36 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Min computer går amok efter køb af nyt bundkort

Hej

Jeg har lige købt et nyt bundkort (A7V600, VIA KT600, FSB400, IDE133, SATA RAID, GLAN, DDR3200), men efter jeg har sat det i er alt efterhånden gået amok. Jeg prøvede så at sætte det gamle i igen, og det virkede også i starten, men efter et stykke tid ville det heller ikke virke... Kører forresten med Win XP Pro...

Når jeg starter computeren op med det nye bundkort starter den med at scanne harddisken, men efter et stykke tid går den i stå. Hvis jeg så trykker på en knap inden de 10 sek er gået viser computeren den berømte "Blue screen" i 1/10 sekund, og genstarter så...

Når jeg så sætter det gamle bundkort i, viser den ingenting på skærmen, og jeg kan se på lamperne at den er gået i stå... hvilket vil sige at den slet ikke vil starte op...

Hjææælp
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2004 - 13:53 #1
her er hvad du skal gøre når et nyt motherboard er monteret.

prøv med en Repair

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP/2000 CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyinstallation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R) - det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se at den laver en helt ny installation men det dejlige er bare den beholder alle dine indstillinger og dit skrive bord intakt men nu har du sluppet for alle dine fejl og mangler.

6. Gå ud og lav kaffe.

7:PS husk at have din CD-Key klar, denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation"

HUSK endvidere at alle updates og Service packs forsvinder ved en Repair, de skal installeres efterfølgende.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;Q315341
.......................................................................................................................................

Man kan komme ud for at miste data eller programmers opsætning efter geninstallering, reparation eller opgradering af Windows XP, hvis den er preinstalleret OEM version.
Det er informationen placeret i mapperne: All Users, Default User, Start menu, Startup group og Shared Documents som mistes.

Det sker blandt andet, hvis man benytter en af følgende scenarier :

1. Man geninstallerer XP til samme mappe eller foretager en in-place opdatering

2. Man reparerer XP ved hjælp af boot fra CD'en og herefter vælger R (Repair)

3. Man opgraderer OEM versionen til en fuld retail version

Årsag: Når man først starter en preinstalleret OEM version af Windows XP, oprettes der følgende fil: %Windir%\System32\undo_guimode.txt.
Den er årsagen til, at ens data og opsætninger mistes, hvis en af ovennævte muligheder foretages.

For at løse problemet, slet eller omdøb da "undo_guimode.txt" filen FØR man geninstallerer, reparerer eller opgraderer.

Kilde: Resten
Avatar billede garmien Nybegynder
01. juni 2004 - 14:12 #2
Hej

Problemet er så bare at jeg kan ikke få den til at starte Win XP-cd'en
Avatar billede peet-49 Novice
01. juni 2004 - 15:29 #3
Du skal sætte first boot i bios til CDROM
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2004 - 15:36 #4
resæt bios, virker det ikke skal du tjekke dit bundkort at det ikke kortslutter et eller andet sted.
Ellers skal du lægge dit nye bundkort på den antistatiske pose den kom i, tilslut kun 1 ramblok, tilslut grafikkort samt mnitoren og en harddisk, tilslut strømforsyningen, sæt spænding på og start strømforsyningen ved at kortslutte de to pinde der normalt går til afbryderen på fronten af kabinettet.
Læg mærke til om der kommer et beep.
Ser det ud til at den starter slukker du og monterer bundkortet i kabinettet, brug nylon afstandsstykker i mellem bundkort og kabinet så du undgår kortslutning her fra.

Monter de samme enheder som nævnt ovenfor og tænd computeren. Tjek at CPU sidder korrekt og at den ikke er beskadiget.

Hjælper intet må du enten teste bundkortet i en anden komnputer eller få byttet bundkortet.

Jeg har en stærk mistanke til din CPU, den kan være blevet beskadiget da du satte det nye bundkort i, og at det er derfor dit gamle bundkort ikke vil starte.

Under alle omstændigheder skal du gennemføre en Repair mjed det nye bundkort, ellers får du det ikke til at køre ordentligt.
Avatar billede garmien Nybegynder
01. juni 2004 - 18:44 #5
Jeg har også lagt mærke til at lamperne på keyboardet blinker 4-5 gange når den starter... Jeg kan af en eller anden mærkelig grund ikke sætte first boot i bios til CD-rom... Sådan en valgmulighed er der ikke... har kigget det igennem mange gange!

Skulle undre mig meget hvis min CPU er blevet beskadiget...! Ved godt hvor nemt sådan en tager skade, så har været meget omhyggelig med den! Men hvis den er, kan det så være synligt på nogen måde?

Det med at putte den i posen, det er kablerne ikke lange nok til...!
Avatar billede retaxes Nybegynder
01. juni 2004 - 19:56 #6
Hvad hedder det mobo der ikke har mulighed for at bruge en CD som First bootdevice, det må være meget gammelt.

Man kan sommetider se at CPU er revnet, men når du har været omhyggelig og har sørget for at vende den rigtigt, så er den næppe defekt.

Har du brugt nylon afstandsstykker mellem mobo og kabinet, mange bruger metalstag og kommer til at kortslutte mobo, så starter den ikke.
Avatar billede garmien Nybegynder
01. juni 2004 - 20:20 #7
Okay, prøvede at sætte CPU'en over på den nye bundkort, og så at det ikke sad ordentligt i socket'en, så nu er problemet med det gamle bundkort løst ;):D

Fandt en anderledes måde at starte computeren med CD-rom nu... viste sig at man skulle bytte om på nogle placeringer vha. + & -... Så nu har jeg fået den til at sige at der er fejl med windows... men den kan ikke rette den, så må desværre formatere den...

Mange tak alligevel :D Kan man dele pointene så i kan få 20 hver?
Avatar billede retaxes Nybegynder
02. juni 2004 - 00:30 #8
nå, ok så havde jeg lidt ret ;o)
Avatar billede garmien Nybegynder
09. juni 2004 - 12:51 #9
Hmm... lukker... fik jo intet svar...!
Avatar billede garmien Nybegynder
09. juni 2004 - 12:52 #10
men den virker forresten nu... med det gamle mobo... har en mistanke om at det skyldes rammen...!