Avatar billede stefmeister Nybegynder
09. juni 2004 - 16:54 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ikke alfabetisk filelistbox

Hej...

Jeg har lavet en Foto Fremviser der kan vise billeder på samme måde som Windows Picture and Fax Viewer, men sådan som den er nu, så vil den kun vise billederne i alfabetisk orden. Jeg bruger en FileListBox til at få fat i alle filnavnene. Er der en måde så man kan får den til at skrive alle filnavnene i samme orden som de er placeret i en mappe? Og ikke alfabetisk?

/Steffen
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
09. juni 2004 - 16:57 #1
I hvilken orden mener du, filerne i en mappe er placeret?
Avatar billede stefmeister Nybegynder
09. juni 2004 - 17:10 #2
Hvis mine filer f.eks. er placeret efter størrelse, eller de ligger i random orden, så skal de stå i samme rækkefølge i filelistbox'en som de gør i windows mappen.
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
09. juni 2004 - 17:11 #3
Det lyder så ikke helt nemt...
Hvordan mon Explorer gemmer de oplysninger? Jeg kan desværre ikke hjælpe, da jeg ikke bruger Windows mere...
Avatar billede hasan Nybegynder
09. juni 2004 - 17:13 #4
filelistbox.Sorted := true;
Avatar billede hasan Nybegynder
09. juni 2004 - 17:14 #5
nej glem det, tror ik jeg har forstået dit spørgsmål
Avatar billede stefmeister Nybegynder
09. juni 2004 - 17:27 #6
hasan -> Jeg har en filelistbox som fanger alle navnene i en givet mappe, den ordner så de navne i alfabetisk orden, alstå f.eks. a.jpg, b.jpg, c.jpg. Men i min windows mappe ligger de sådan b.jpg, a.jpg, c.jpg. Så jeg vil have FileListBox til at ligge dem i samme rækkefølge som de ligger i windows mappen.
Avatar billede nca Juniormester
09. juni 2004 - 19:03 #7
Du kan ikke tale om en rækkefølge, som filerne ligger i på harddisken.
Når du får vist indholdet af et katalog i Windows vil denne liste altid være sorteret, fx. efter:
Navn, Dato, størrelse eller type
Prøv at se om din oversigt måske er sorteret efter dato.
Avatar billede kammeyer Nybegynder
09. juni 2004 - 19:34 #8
Problemet må nok være at få fat i den orden som Explorer benytter.
Når den er fundet, så må du tjekke hvad du kan gøre af sortering i filelistbox - om du kan lave nogle hjemmelavede sorteringsrutiner. På den måde kan det måske lade sig gøre.

Led evt. i registry efter explorers indstillinger.

Jeg har ikke leget med filelistbox - men du kan evt. fodre den selv - ved FindFirst osv. - så burde du få den rækkefølge som du vil få med en (i kommando-prompten) dir (gætter mig til det). Dernæst er sortering op til dig.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
09. juni 2004 - 20:51 #9
nca -> jeg snakker ikke om den orden de ligger på harddisken, men hvis du åbner denne computer -> program files -> billeder så ligger dine filer i en bestemt placering (enten sorteret efter Dato, Navn, Størrelse eller sådan som du selv rotere dem) det er DEN placering jeg gerne vil have, så hvis jeg f.eks. sortere mine billeder med navn, så i min filelistbox står de sorteret med navn, og hvis jeg sortere dem efter størrelse, så står de listet efter størrelse i min filelistbox.
Avatar billede nca Juniormester
10. juni 2004 - 08:45 #10
Jeg ved ikke hvor i registreringsdatabasen explore gemmer sine indstillinger. Jeg er overbevist om, at du skal søge under Current_User.
Det bliver meget besværligt. Jeg ville lave en opsætning, så brugerne selv kan bestemme sorteringsrækkefølgen.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
10. juni 2004 - 14:06 #11
hmm... ja det kan godt være det bliver lidt svært, har siddet og kigget lidt i regedit, har kun fundet 4 "brugbare" informationer med sortering, noget i stil med SortOrderIndex 0x00000048(72), men ikke noget jeg kan bruge til noget.
Tror jeg går efter nca's svar med at brugeren selv kan bestemme hvilken orden, size, type osv.
Avatar billede stefmeister Nybegynder
11. juni 2004 - 14:32 #12
hmm... lyder ikke som at der er nogen der kan hjælpe mig, så jeg lukker mit spørgsmål.