Avatar billede fqthjoe Nybegynder
25. juni 2004 - 09:53 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Købeloven garanti reperation - hvor lang tid skal det vare

Hej eksperter.

Har et digital kamara til garanti-rep (under 1 år gammelt), og haft det til reperation hos Føtex siden den 1.6.2004 og det er ikke færdigt endnu, selvom deres rep.tid nprmalt er 10/14 arbejdsdage.

Er der i købeloven eller anden angivet hvor lang tid en rep. normalt må vare inden kunden skal tilbydes andet ?

vh thjoe
Avatar billede perj Nybegynder
25. juni 2004 - 09:56 #1
Kan være vanskeligt at gennemskue, men læs her:
http://www.forbrug.dk/presse/arkiver/nyhedsbrev/2003-12-17/6/
Avatar billede perj Nybegynder
25. juni 2004 - 09:58 #2
Gå til: http://www.forbrug.dk
Søg på købeloven.
Avatar billede ricky Nybegynder
25. juni 2004 - 09:59 #3
det skal være indenfor 'rimelig tid' - normalt max. 2-3 måneder.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
25. juni 2004 - 10:05 #4
okay... 2-3 måneder !!! hold da op... gad vide om jeg så får garantien forlænget med de antal dagen jeg ikke er i besiddelse af kamaraet...
Avatar billede peet-49 Novice
25. juni 2004 - 10:18 #5
Du får ikke garantien forlænget.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
25. juni 2004 - 10:22 #6
OK. Men synes ikke lige jeg kan finde noget om garanti-reperationer. Kan det være rigtigt ?
Avatar billede willi Nybegynder
25. juni 2004 - 10:45 #7
Købeloven, som vi idag kender den, er temmelig ny. Men én ting er sikkert, det er at den reparation som du får foretaget er der 2 års garranti på!
Det som du uden videre kan kræve er, at forretningen godtgør at det for forretningen er billigere at sende cameraet til reparation end det er at give dig et nyt.
Og det er ikke noget med forretningen spiser dig af med at sige " det er billigere for os".
Er der hos dig den mindste tvivl som forlang at de godtgør omkostningerne.
Dvs oplyser dig om deres nettopris for cameraet. Procedure omkring ekspedition af garrantisager osv. Dette skal naturligvis være skriftligt.
Herefter kan der foretages overvejelser (i f.eks. forbrugerrådet) om forretningens besparelse står mål med de gener forretningen påføre dig ved ikke blot at ombytte cameraet.
Det som du skal have fat i er købeloven.
Men start med at forlange en skriftlig godtgørelse fra forretningen af dens besparelse i.h.t. købeloven.

F.eks.:

" Hvis udgifterne til ombytning derimod overstiger udgifterne til afhjælpning, skal sælger godtgøre, at denne omkostningsforskel er uforholdsmæssig.

Omkostningsforskellen vil være uforholdsmæssig, hvis det vil være byrdefuldt for sælgeren at ombytte, og hensynet til køberen ikke taler imod. "

Det plejer at få sælgeren til at komme til kassen eller hylden efter et nyt camera.

Argumentet om at sælger ikke har råd til at ombytte alle defekte cameraer gælds ikke.
Hvis omfanget af defekter på produkterne er så stort skulle køber have undladt at sælge dem. Det er ikke lovligt at sælge defekte varer (varer som ved salget ikke lever op til produktbeskrivelsen). Som udgangspunkt må en varer ikke kunne gå i stykker (men kan naturligvis forbruges/slides op).
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
28. juni 2004 - 21:46 #9
Willi, må gerne smide et svar så points kan uddeles
ok. takker.
Avatar billede willi Nybegynder
28. juni 2004 - 21:53 #10
Så svarer jeg.
Avatar billede perj Nybegynder
28. juni 2004 - 23:01 #11
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
29. juni 2004 - 12:26 #12
lidt points og karma til jer.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester