Avatar billede hyttemeier Nybegynder
25. juni 2004 - 22:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Moms sammenhæng mellem de 3 momskonti

Hejsa,

Jeg tror ikke jeg har helt styr på sammenhængen mellem de tre momskonti i summa.

Hver gang jeg sælger posteres salgmomsen på kontoen for salgsmoms
Hver gang jeg køber posteres købsmomsen på kontoen for købsmoms
og når jeg afregner med told/skat posteres dette på momsafregning

Men hvordan får jeg det til at hænge sammen de tre konti imellem?

Jeg har læst www.eksperten.dk/spm/478233, men skal vist have det skåret ud i pap...

/mvh Hyttemeier
Avatar billede janeruth Novice
26. juni 2004 - 00:06 #1
Det er fordi når du skal afregne moms, gør du købsmoms- og salgsmoms kontiene op (Når du gør det op, skal du bogføre den købs- og salgsmoms du angiver til T&S over på afregningskontoen, både salgs- og købsmomsf.eks. 100,- salgsmoms - 75,- købsmoms. F.eks. pr. 30.06.04, begge beløb bogføres over på afregningskontoen). . Når du så betaler beløbet - fjerner du beløbet igen fra afregningskontoen og modposterer i f.eks. banken. Håber du forstår hvad jeg mener....:o)
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
26. juni 2004 - 00:09 #2
Ja tak, nu forstår jeg det.
Skal man lave bilag til det?

Hvis du laver et svar får du pointene

/Mvh.
Hyttemeier
Avatar billede janeruth Novice
26. juni 2004 - 00:32 #3
Når jeg laver en momsopgørelse, udskriver jeg en momsrapport, bruger denne som (kasse)bilag til at postere efter. Sidenhen bruger jeg bankbilaget omkring momsbetalingen, til at postere efter. Kan du ellers sove godt, når du kommer så langt.
Mvh
Jane
Avatar billede hyttemeier Nybegynder
26. juni 2004 - 00:48 #4
Ja tak, og mange tak for hjælpen.
Men jeg kan ikke komme til at give dig pointsene...

/Hyttemeier
Avatar billede janeruth Novice
26. juni 2004 - 08:59 #5
Havde helt glemt at "svare" - så nu kan du vist.