Avatar billede joakim Nybegynder
18. april 1999 - 00:00 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

LAN netværk - (Win98-MacOS 8.5)

Jeg har lige fået en iMac og er nu interesseret i at overføre dokumenter osv. fra min Pentium 166 med Win98 til iMac´en.
Jeg har tilsluttet begge maskiner med et  Ethernet RJ45 Patch kabel, men er i tvivl om, hvordan jeg skal indstille softwaren, for at få maskinerne til at se hinanden.
Avatar billede sirius Nybegynder
18. april 1999 - 18:02 #1
RJ45 ??? kan det ikke kun køre over HUB,
prøv med BNC/coax
Avatar billede Slettet bruger
18. april 1999 - 18:50 #2
BNC er en stiktype !
COAX er kabeltype typisk RG58 for små netværk med max. ca. 200 m kabel
Cat 5 kabel er 2*4 leder kabel
Sørg for at de bruge samme protokoller og har samme programmer installeret
!!!!!Lad hver med at acceptere svaret fra Sirius!!!
Det er lidt hen i vejret !!
Avatar billede joakim Nybegynder
18. april 1999 - 21:04 #3
Sirius: RJ45 og BNC/COAX er i princippet det samme. RJ45 (PDS Kat. 5) kabler er en nyere form for ethernetkabel en bedre standard.

HJ: Hvor kan jeg kontrollere at de kører samme protokol?
Kan du sige mere præsist, hvordan jeg skal indstille maskinerne?
Avatar billede sirius Nybegynder
18. april 1999 - 21:26 #4
til den med win98..
Højre klik på andre computer der kan du se hvilke protokolelr der er installeret
Avatar billede Slettet bruger
18. april 1999 - 22:20 #5
Win 98
Start-> Indstillinger-> Kontrolpanel-> Netværk
Her kan du se hvilke protokoller der er installeret samt evt. Fil og udskriftnings programmer
Avatar billede joakim Nybegynder
19. april 1999 - 21:56 #6
HJ: Så langt er jeg også selv kommet...Kan du præcisere det?
Avatar billede Slettet bruger
20. april 1999 - 00:13 #7
Hej Joakim !
Du skal lige sige mig helt præcis hvor langt du er nået.
Find ikke dette svar stødende, jeg sidder bare ikke ved din computer.

:-) HJ er ved computeren hele natten
Avatar billede jenshans Nybegynder
20. april 1999 - 17:37 #8
Brug tcp/ip protokollen. Det er det nemmeste...
Avatar billede jonaz Nybegynder
26. april 1999 - 15:56 #9
Brug TCP/IP.
Opret en FTP-server på din PC
Log på fra MAC.
Upload/download fra Mac.
Avatar billede ha Nybegynder
17. maj 1999 - 19:44 #10
Du kunne også anskaffe dig programmet pc Maclan (installeres på pc'en), som er til det formål...
Avatar billede joakim Nybegynder
06. juni 1999 - 02:00 #11
Jeg har PC MacLan 6.2, men kan ikke installere det på Win98, da det kræver Win95 "#!:-(.
Nogle forslag?
Avatar billede rca Nybegynder
22. juni 1999 - 15:23 #12
Du skal huske hvis du ikke bruger en hub, at netværkskablet skal være "krydset". Ellers skal du bruge en hub.
Umidelbart vil den letteste måde nok være hvis du henter programmet fetch til din mac, og her offentliggører en mappe til ftp-download. Til Pc er CuteFTP det nemmeste, begge er shareware og findes på http://sunsite.auc.dk/tucows/

held og lykke
Avatar billede joakim Nybegynder
22. juni 1999 - 22:20 #13
Jeg har anskaffet PC MacLan 7.2, som fungerer fint.
Avatar billede skipp Nybegynder
20. september 1999 - 13:44 #14
Hej,

Prøv at få fat i Dave 2 til mac'en,
Det er en "microsoft nætværk klint" til MacOS.

Skipp
Avatar billede goos Nybegynder
22. september 1999 - 14:51 #15
Tja du skal jo bruge et "krydset" RJ45 kabel for at de kan snakke sammen og der er jo også blevet nævnt, men istedet for at finde et FTP program til din pc kan du jo bare bruge den indbyggede webserver i din imac. Opret en bruge i kontrolpanelet brugere og grupper og log på fra din pc via tcp/ip.
Avatar billede flmmng Nybegynder
21. oktober 1999 - 22:50 #16
Hej Joakim
Nu har du jo godt nok Win98.
Jeg bruger selv WinNT og der følger en MAC-client med på cd'en. Denne protokol skal blot indstalleres og vupti taler din PC AppleTalk og du skal blot share dine harddiske.
Jeg er 99% sikker på at denne protokol også medfølger på Win98 cd'en.

Good Luck
Flemming Gregersen
Avatar billede puggaard Praktikant
28. oktober 1999 - 15:14 #17
Svaret fra Jonaz er det bedste. Brug standard protekoller, nemlig TCP/IP. Det kan dog være svært at sætte en FTP server op, så derfor anbefaler jeg programmet Hotline, der er meget brugervenligt. Både serveren og klienten kan hentes i en testudgave på www.bigredh.com. Serveren virker bare man starter programmet, og computeren kører TCP/IP (giv den et IP nr.). Du forbinder til serveren ved at taste serverens IP nummer i "connect" vinduet i klienten. Lettere og billigere bliver det ikke.

Mvh.
Peter
Avatar billede vogel Nybegynder
31. oktober 1999 - 13:07 #18
Hej Joakim:
Du skriver selv: "Jeg har anskaffet PC MacLan 7.2, som fungerer fint."...og det er lige, hvad det gør, så du har jo egentlig selv fundet svaret.