Avatar billede stig_m Novice
04. juli 2004 - 19:35 Der er 16 kommentarer

Hjælp til formatering!

Jeg har desværre ikke helt tjek på hva det er jeg har lavet. ;o)

Jeg har XP prof. på min PC. Den kørte meget langsomt, og jeg planlagde derfor at formatere hele skidtet og starte forfra. Jeg har taget backup af alle mails, dokumenter, mm. Min harddisk har været delt op i 2. Et C drev og et D drev. Jeg satte CD rom'en i, og den har nu installeret XP igen. Den ligger nu på D drevet og der booter computeren fra. Alle mine gamle filer og programmer ligger stadig på C drevet. Hvordan får jeg det hele slettet?

Jeg vil evt. gerne bare ha et C drev og altså ikke en harddisk der er delt op. Kan man lave det om?

Hvis jeg downloader noget fra nettet ligger det sig automatisk på D drevet. Det gjorde det ikke før ...

Håber nogen kan hjælpe!!
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. juli 2004 - 19:54 #1
okay lad os tage punktet med den ligger det på D: det er fordi nu ligger Windows på D: og derfor tror computeren den skal ligge alt på dette drev som stanard.

Du kan formatere ved at sætte din XP CDrom i genstarte og boote fra CD'en. når du kommer ind og kan se dine 2 partitioner så sletter du dem begge, der står hvilken tast der skal bruges for at slette en partition, derefter kan du vælge at oprette ny partition og lægge windows ind fra ny. nu er alt slettet og du har kun et drev. husk dog at have din Win XP key liggende da den skal bruges igen. samt driver CD'er til alt det som windows ikke finder
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2004 - 19:54 #2
Højreklik på C drev i denne computer og vælg formater.

Men hvis du vil have XP over på C er du nødt til at installere det påny - denne gang på det rigtige drev.
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. juli 2004 - 19:56 #3
john - giver det ham ikke stadig 2 drev så vidt jeg ved kan man ikke slette en partition så længe man er inde i windows, ret mig hvis jeg tager fejl?
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2004 - 20:00 #4
triple-x> jo da - han skriver jo at den booter fra D: så det skulle han kunne.
Dog får han ikke lov hvis der ligger bootfiler på drev C: men det finder han hurtigt ud af.
For højst sandsynligt ser det således ud:
C: systemdrev
D: bootdrev

Og så får han ikke lov at formattere C da her ligger bootfiler
(og nej - har ikke byttet rundt på betegnelsen selv om det modsatte virker logisj nok ;))
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2004 - 20:02 #5
UPS!
triple-x du har ret. :)

For at lave 2 partitioner om til en hel partition skal der bruges f.eks. Partition Magic. Ellers mistes alle data! Har man ikke adgang til sådan et program ja så skal man lige lave en backup af alle sine filer for alt skal slettes for at gøre det med de værktøjer der er tilgængelige med Win XP.
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. juli 2004 - 20:03 #6
John - det jeg mener er at han ikke kan få partitionen helt væk, når han formatere den bliver alt indholdet slettet, det er vi enig om, men hvis som jeg forstår spørgsmålet kun ønsker en enkelt partition, i dette tilfælde ikke noget som hedder C: dette kan vel ikke gøres fra windows uden at bruge f.eks. partitionmagic?
Avatar billede triple-x Nybegynder
04. juli 2004 - 20:03 #7
John - godt så er vi enige :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2004 - 20:04 #8
;)
Avatar billede stig_m Novice
04. juli 2004 - 21:38 #9
Jeg har fået formateret C og slette mit D drev, MEN ...

Hvis jeg går i kontrolpanel og i Computeradministration, fortæller dem mig under Diskhåndtering at der er et C drev på godt 16GB, men så også 2,8Gb Ikke - allokeret.

Hva er det? Er det det ganle "D" drev der så ikke helt er væk?
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
04. juli 2004 - 22:21 #10
Nej. Bare et lille stykke ledig plads.
når XP er oppe på C: går du ind under disk-administration og fjerner allokeringen af Drev D helt. Så har du ca 16+2,8 Gb ikke-allokeret. Dét kan du så allokere tilet ny D-drev på ca. 18,8 Gb.
Avatar billede stig_m Novice
04. juli 2004 - 22:44 #11
Samohtlehe ... Det forstår jeg ikke. Hvis jeg højreklikker på de 2,8 GB ikke allokeret kan jeg vælge ny partion!

Der er kun C drevet under diskhåndtering. Xp ligger herpå nu, men jeg er ikke helt med på hvordan jeg slår de 2,8 ikke alllokeret oveni.
Avatar billede johnstigers Seniormester
04. juli 2004 - 22:45 #12
Du skal slette begge 2 på en gang - og så oprette nyt.
Avatar billede stig_m Novice
04. juli 2004 - 23:04 #13
Jeg kan altså ikke "slette" de 2,8 gb ikke allokeret og smide dem sammen med de andre?

For min mening var også at få EN samlet stor haddisk. Nu har jeg ca. 2,8 GB liggende til ingenting ...
Avatar billede cp1 Nybegynder
05. juli 2004 - 04:12 #14
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
05. juli 2004 - 08:01 #15
Du KAN faktisk "addere" den ledige plads til dit C-drev.
Man kan "Span" et logisk drev ud over flere fysiske allokationer.
Hvis du derfor allokerer den ledige plads men IKKE opretter et logisk drev på det, mener jeg at du kan tilknytte det dit Cdrev...
Det er altså længe siden jeg prøvede sidst og jeg har ikke en maskine at prøve på, så prøv dig lidt frem.
Avatar billede stig_m Novice
05. juli 2004 - 09:03 #16
Tror sgu bare jeg lader det være. ;o) Det gør vel ingen skade ..!?