Avatar billede ricky Nybegynder
04. august 2004 - 01:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Meningen med deaktivering ?

Når en bruger er blevet deaktiveret, kan han så bare oprette en ny profil ?

I givet fald ja.. hvad er så idéen med deaktivering ?
Avatar billede roenving Novice
04. august 2004 - 02:18 #1
Meningen med en deaktivering er at slippe for brugerens opførsel her og nu, og vi bruger da ganske meget tid på at spotte 'gamle' brugere og deslignende, men det er brugeren under det konkrete nick, som skal være udgangspunkt for en deaktivering, så hvis vi får mistanke om en dobbelt- eller genganger-bruger skærper vi da indsatsen for at holde øje ...

-- men netop deaktiveringen skulle gerne være kicket, for overtrædelse af visse regler bliver ret omgående til deaktivering, så hvis man f.eks. ikke kan sige to ord i sammenhæng uden obskøniteter el. lign., får man ikke en lang karriere på Eksperten, og så bliver det vel for besværligt at bruge forummet til noget som helst !-)

-- og man mister selvfølig også opsparede rettigheder, så der er en reel straf over for en del brugere ...

-- og så regner jeg da med at brugerne generelt er indstillet på at Eksperten skal bruges, så misdæderi kommer (co)admin for øre, så der kan skrides ind rettidigt om nødvendigt !o]
Avatar billede roenving Novice
04. august 2004 - 02:20 #2
-- og ha, jeg husker da en genganger, som indenfor ganske få dage/uger blev deaktiveret en del gange, den længste karriere var vist nok 3½ time, de to korteste under 10 minutter, så vi er zq godt opmærksomme på visse muligheder !-)
Avatar billede ricky Nybegynder
04. august 2004 - 02:37 #3
ok - så en person kan altså oprette en ny bruger umiddelbart efter en deaktivering og straffen er altså hvad personen selv føler for. tjoh.. det giver vel god mening.
Avatar billede roenving Novice
04. august 2004 - 02:41 #4
-- man kunne selvfølgelig søge PersondataNævnet om tilladelse til at kræve et cpr-nummer eller billedlegitimation ...
Avatar billede ricky Nybegynder
04. august 2004 - 08:37 #5
Jeg ved selvfølgelig godt at det kan være svært at efterfølge og mener heller ikke at man bør ansætte en Sherlock Holmes - men for mig giver det ikke den store mening med deaktivering hvis personen bare kan oprette en ny bruger med det samme.

Der burde følge en karantæne-periode med, hvori det gøres klart overfor personen at han ikke er velkommen.
Avatar billede fcs Novice
04. august 2004 - 20:58 #6
Ricky>> Hvordan vil du være sikker på at den person der opretter en ny bruger også er den samme person som ham der lige er blevet deaktiveret?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2004 - 07:41 #7
Jeg tror ikke at problemet er så stort.

de personer der er resistente imod sund fornuft opretter selvfølgelig
straks en ny bruger men den nye bruger bliver også meget hurtigt deaktiveret
igen og efter lidt tid opgiver de og søger videre - lidt arbejde til coadmins
men det går

andre personer forstår faktisk et vink med en vognstang og når de opretter
en ny bruger så ændrer de adfærd (mere eller mindre) - og så går det vel også

Hvis man vil gøre noget ved de "genopretninger", så vil en taktik nok
være at forbyde registering via email adresser som er gratis webmail
adresser, så skal folk bruge deres ISP eller arbejds email adresse - og ganske
vist kan man også have flere af dem, men det gør det lidt sværere og
det vil også gøre det nemmere at spore folk den dag man beslutter sig
for at politi anmelde nogen.
Avatar billede ricky Nybegynder
05. august 2004 - 10:23 #8
fcs>> det er selvfølgelig svært - men nogle gange er det meget tydeligt.

der er aktuelt en person der er blevet deaktiveret 2 gange og som nu opererer igen - men dog uden at sløre sig så meget.

Jeg kan ikke andet end tro at I godt ved hvem det er - men I har åbenbart valgt ikke at gøre noget ved det ?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2004 - 10:49 #9
Jo, men har bemeldte person ikke også klart ændret adfærd ?
Avatar billede ricky Nybegynder
05. august 2004 - 11:00 #10
Det kommer vist an på hvordan man ser på det. Og jeg mener stadig at vedkommende i høj grad gør E. til et dårligere sted at være.

Men det er ikke pointet.

Pointet er om man virkelig skal have lov til at oprette sig igen 5 min. efter at man er blevet deaktiveret - om det så kan håndhæves i alle tilfælde eller ej er en anden sag.
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2004 - 11:13 #11
Hans karma er blevet meget bedre. Og de dårlige karma tildelinger han har virker
ikke specielt seriøse udfra teksten !

Det er vel netop pointen.

Når det nu ikke kan håndhæves. Så er diskussionen jo rent teoretisk i det generelle
tilfælde.

Det har kun praktisk betydning i et konkret tilfælde. Og når man nu kigger
på et konkret tilfælde - ja så bør man jo netop kigge.
Avatar billede fcs Novice
05. august 2004 - 11:21 #12
Som reglerne er på nuværende tidspunkt, må folk gerne oprette sig igen. Hvis en person der har oprettet sig igen så derefter igen overtræder reglerne, vil dette blive behandlet som vi behandler andre sager, men det kræver naturligvis en anmeldelse.

Vi har et par enkelte gange været udsat for at en person har oprettet gentagne gange efter deaktiveringer udelukkende for at genere folk og de sager er som oftest endt med at Admin har taget direkte kontakt til vedkommende eller vedkommendes forældre med en besked om at hvis det fortsatte ville udbyderen få besked eller i yderste tilfælde vile det ende med en politianmeldelse. Hvorvidt det nogensinde er kommet til det ved jeg dog ikke.

Men som sagt: Udgangspunktet er at man kan oprette en ny bruger når man er blevet deaktiveret og deltage under de samme vilkør som alle andre brugere - dvs. man skal selvfølgelig følge reglerne og sker det ikke, bedes I selvfølgelig anmelde det
Avatar billede ricky Nybegynder
05. august 2004 - 11:27 #13
arne_v>> hans karma har altid været i top.. for det er alle vennerne - endnu et point omkring hvorfor karma ikke fungerer.

fcs>> ok
Avatar billede arne_v Ekspert
05. august 2004 - 12:32 #14
Det er mulig du ikke har bemærket det, men den nu deaktiverede bruger var
ikke specielt tilfreds med hans karma !
Avatar billede roenving Novice
05. august 2004 - 12:46 #15
*rotflmao*
Avatar billede ricky Nybegynder
05. august 2004 - 12:49 #16
Jo det ved jeg godt.. men det er jo netop et af problemer med ham. Han kan ikke selv se hvor belastende han er og kan ikke forstå hvorfor at alle ikke bare elsker ham.
Avatar billede freehelp Praktikant
08. august 2004 - 16:50 #17
http://www.eksperten.dk/spm/526712

Gider ikke engang kommentere dette.
Avatar billede freehelp Praktikant
08. august 2004 - 17:40 #18
Lige et ps..

Ricky>>Hvor er det du mener jeg gør eksperten til et dårligere sted??
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2004 - 23:53 #19
ricky> i det øjeblik man opretter et spørgsmål for at GENERE og TERRORISERE en bruger, der gør man eksperten lige netop et mindre attraktivt at forum at benytte. Så jeg må give dig ros for at - i teorien - have jaget nogle potentielle eksperter på porten...

Vedr. "hans karma har altid været i top.. for det er alle vennerne - endnu et point omkring hvorfor karma ikke fungerer."
Nu ved vi godt begge hvem du omtaler her og jeg kan med god samvittighed sige at den pågældende bruger ville havde fået god karma fra mig uanset om han var en ven eller ej - nu er han tilfældigvis en god ven, men karma gives stadigvæk efter min egen personlige vurdering. Skulle denne bruger gå i en retning som jeg vil syntes er uheldig, vil jeg "straffe" dette med en dårligere karmavurdering. Sådan vurderer 99% af alle brugerne på eksperten - det burde du vide da du har været her længere end mig.

Buttom line: hvis du ikke kan med denne bruger, så ignorer ham - det fungerer fint for andre der har problemer med andre brugere - så hvorfor skulle det ikke gøre det for dig?
Avatar billede ricky Nybegynder
11. august 2004 - 11:33 #20
john_stigers>> meningen med dette spørgsmål var ikke at genere og/eller terrorisere nogen som helst - og netop derfor refererede (hmm svært ord) jeg ikke til nogen, men spurgte generelt til det at deaktivere.

Ganske korrekt er det at spm. er foranlediget af forløbet omkring Lars/IRD/freehelp, men jeg kan ikke se noget forkert i at jeg stiller et generelt spm og hvis man nærlæser lidt vil man se at jeg rimelig hurtigt prøver at få opmærksomheden tilbage på den mere generelle diskussion.
Avatar billede freehelp Praktikant
11. august 2004 - 12:02 #21

Lidt svært at ungå at vide hvem du hentyder til!

Hvor er det du mjener jeg gør dette sted til et dårligere sted at være.
Det er sgu da folk som dig der bliver ved med at puste til ilden!
Mon ikke det var på tide du kom videre istedetfor at tæske rundt i den samme gang sødsuppe.

Benyt karma eller ignorering eller anmeld mig hvis du mener jeg gør noget forkert.