Avatar billede rickypriv Nybegynder
05. august 2004 - 19:16 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

HD findes i BIOS men ikke i HD

Hej Eksperter.

Jeg sidder her med 2 computere - begge med Windows XP installeret.
Der er blevet installeret en Harddisk skuffe i dem begge , og der er købt en 120 GB harddisk hjem til som skal kunne køre som Slave i dem begge.

Hensigten er at denne nye harddisk skal køre som slave i henholdsvis den ene og den anden computer , alt efter hvilken computer der anvendes.

Harddisken blev sat i den ene computer , og blev detecteret i BIOS og efterfølgende formatteret (dog kun som 32 GB) via Computeradminstration -> Diskhåndtering. Herefter blev der lavet backup og kørt "overførsel af filer og indstillinger".

Da jeg så sætter harddisken i den anden computers skuffe kommer der problemer.
I BIOS findes harddisken som den skal.
Men når jeg kommer ind i XP kan den ikke findes. Hverken under Enhedshåndtering eller Computeradministration.

Hvordan kan det nu være? En harddisk der findes i BIOS burde da vel også kunne findes i XP , især når den er formatteret som NTFS i en anden computer?

200 Point til den der kan hjælpe mig!
Avatar billede rickypriv Nybegynder
05. august 2004 - 19:19 #1
Udskyld fejlen i overskriften .. der skulle naturligvis have stået "HD findes i BIOS men ikke i XP" ;)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. august 2004 - 19:26 #2
jeg ville prøve at resette bios..?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
05. august 2004 - 19:27 #3
øhh .. du mener med den med at kortslutte et eller andet i på Bundkortet , eller blot at genindlæse standart indstillinger ?
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. august 2004 - 19:31 #4
Man resetter bios, ved at flytte en jumper over på den 3 pins, som sidder tæt ved batteriet, el. fjerne batteriet et par minuter.
Med en slukker pc.!!
Og derefter indlæse default..O)
Avatar billede bartfreak Nybegynder
05. august 2004 - 19:43 #5
Ellers må du prøve at skrive manuelt ..cycl..cluster, head, m.m..
det kunne også skyldes, at den 2. pc, er en ældre model, og ikke rigtig vil accepter en 120 gb, og du så må ud i en bios flash.
Avatar billede brasso Forsker
12. august 2004 - 17:44 #6
Hej
Problemet med at disken ikke har den størrelse den egentlig burde kan hænge sammen med PC'ens alder, men det mest sansynlige er at du har overset eller svaret forkert på et spørgsmål undervejs. Normalt for man en aller anden besked om hvor stor en disk der understøttes eller om man vil aktivere understøttelse af store diske. En anden løsning kan selvfølgelig være at dele den i mindre partitioner. Hvis jeg husker rigtig 'snyder' XP faktisk når den understøtter store diske, det gør den faktisk ikke rigtig, den deler nemlig disken i mindre partitioner efter behov, dette gøres dog i baggrunden så man normalt ikke behøver behøver at bekømre sig derom.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
19. august 2004 - 15:11 #7
hmm .. et strøm-nedbrud gjorde at harddisken blev fundet efter computeren startede op igen ..

Er der nogen der vil lægge nogen svar , så jeg kan fordele.
Avatar billede brasso Forsker
19. august 2004 - 17:05 #8
Svar. Godt du fik løst problemet selv om det var på en lidt underlig måde.
Så det blev vi jo ikke meget klogere af.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
25. august 2004 - 10:40 #9
Næ.. det gjorde jeg heller ikke.
Men tak for jeres indlæg alligevel. :)