Avatar billede simon_thrown Nybegynder
08. august 2004 - 02:20 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

GOP-struktur

Goddag;
Her er et spørgsmål for dig der har mod på en lille roman:
Jeg har siddet og eksperimenteret lidt med at digitalisere nogle gamle vhs-bånd. Jeg har prøvet med et leadtek winfast tv2000 xp-internt kort http://www.leadtek.com/multimedia/winfast_tv2000xp_expert_1.html [ forøvrigt et rigtigt godt kort til prisen]. Jeg komprimerer det direkte i mpeg2 ved hjælp af det program der var med fra Leadtek, når jeg grabber det. Det fungerer ok - så er næste skridt så bare at køre det gennem mit dvd-authoring program og brænde det på dvd; jeg har brugt Ulead moviemaker 2.5 hvilket har fungeret udmærket. Så ville jeg prøve at eksperimentere lidt med tmpgenc dvd-author, men da jeg ville importere min video, sagde det at min GOP-struktur var for lang! hver GroupOfPictures må åbenbart MAX bestå af 15 billeder, når man kører PAL (og 18 var det vist for NTSC), for at overholde standarden! Jeg læste lidt op på det; jeg kan ikke helt gennemskue hvor vigtigt det egentligt er, men der skulle vist være nogle dvd-afspillere, der ikke kan afspille dvdén hvis den ikke overholder denne standard! {Næsten alle købe-dvd´er har kun 12 i deres GOP, fandt jeg frem til} - Spørg mig så ikke hvorfor Ulead laver et program som ikke overholder denne standard; medmindre det da ændrer GOP-strukturen når det "creater" dvd-iso´en ? (det er jeg nu ret overbevist om at det ikke gør)  Nå, så tog jeg fat i gode gamle tmpgenc 2 og kørte min mpeg-fil derigennem, hvilket rettede det til, så jeg fik den rigtige GOP. Men da jeg havde gjort det ved et par af mine videoer opgav jeg dette, da 3 timers video tog ca. 18 timer at køre igennem! ( Dette skyldes dog også, at jeg klippede nogle linier af nederst i billedet, som min vcr havde lavet).
Nu er mit spørgsmål så:
-Kender du et program som kan ændre GOP-strukturen i en mpeg2-fil, uden at det tager en krig, lyden ryger ud af sync etc.;
-Eller alternativt et capture-program, som kan capture i mpeg2, med en standardiseret (hvis det ord overhovedet findes, når vi taler digital video) GOP-struktur; og eventuelt også med en mulighed for allerede her i processen at skære de nederste linier væk, fra billedet. (Jeg tror dog ikke at løsningen med et andet capture-program er særlig god, da de jeg har prøvet, slet ikke lever op til det som er leveret sammen med min hardware)
-Eller alternativt et andet kort eller capture-device som, med dets medfølgende capture-program, kan lave en mpeg2-fil med den korrekte GOP-struktur? (og helst også har funktionen, at jeg kan skære nogle linier væk i bunden allerede i optagelsen - selvom man ikke kan se dem på fjernsynet, er de alligevel irreterende, hvis jeg ser min dvd på computeren)
-Eller alternativt et stykke rigtig smart kode, så jeg kunne gå ind og pille i Leadteks Winfast pvr, så GOP-strukturen ændres.
Ok, håber at det ikke blev alt for rodet, på trods af det så fremskredne tidspunkt -
Jeg siger 1000 tak for hjælpen, Simon

Com-Spec: 2,4 gh pentium, 80 gb harddisk, 1024ram, gF4ti128, LG4081DVD-brænder
Avatar billede simon_thrown Nybegynder
08. august 2004 - 18:32 #1
Jeg kom til at læse lidt på mit eget spørgsmål, det bleb en lang smøre - Her er det i en kort version(jf. ovenfor for uddybning).
-Kender du et program som kan ændre GOP-strukturen i en mpeg2-fil, uden at det tager en krig, lyden ryger ud af sync etc.;
-Eller alternativt et capture-program, som kan capture i mpeg2 der har en GOP på max 15; -- (Jeg tror dog ikke at løsningen med et andet capture-program er særlig god, da de jeg har prøvet, slet ikke lever op til det som er leveret sammen med min hardware)
-Eller alternativt et andet kort eller capture-device som kan lave en mpeg2-fil med den korrekte GOP-struktur? [og helst også har funktionen, at jeg kan skære nogle linier væk i bunden af billedet allerede her i processen]
-Eller alternativt et stykke rigtig smart kode eller ad-on, så jeg kunne gå ind og pille i Leadteks Winfast pvr, så GOP-strukturen ændres.
Tak for hjælpen
Avatar billede simon_thrown Nybegynder
09. august 2004 - 01:39 #2
Hey, har jeg lavet en fejl eller spurgt om noget ulovligt eller sådan noget - ? Nettets skarpeste hjerner plejer da altid at have postet et svar, før man kan nå at trykke "opdater" i sin browser, her på eksperten!?
Avatar billede simon_thrown Nybegynder
09. januar 2005 - 15:03 #3
Jamen så tager jeg pointene igen:-)