10. august 2004 - 08:21Der er
2 kommentarer og 3 løsninger
Axapta 3.0 der skal have SP 2 og SP 3
Hej, Er der en der kan give mig en god forklaring på, hvorfor det firma der har installeret Axaptaen, og lave de tilrettelser vi har, skal have en dag betalt til at lave en forundersøgelse, inden de kan læse SP 2 og SP 3 ind i vores Axapta 3.0 med SP 1?
Leverandøren siger det gør man altid, og det er det svar jeg kan få, men den er lidt svær at få chefen til at spise......
Hvad er jers erfaring, og hvor stor indgreb er en indstallation af en service pack?
Fordi der indlæses rettelser, der ligger "under" jeres tilretninger. Dvs jeres tilretninger måske, måske ikke, går ned. Der laves ikke "altid" forundersøgelser, men når der er sat en hel dag af, så må I have nogle tilretninger, der kan være kritiske for at netop jeres systemet kan køre videre efter opdateringen.
Et eksempel kan være at I har fået lavet en tilretning omkring måden der faktureres på. Nu ændres der så i den makro, der styrer linieberegningen, og den tilretning ligger i SP3. Når den så er læst ind, så virker jeres specielle fakturaberegning ikke = bogholderen får et hysterisk anfald, lageret kan ikke sende varer ud og chefen bliver sur.
Har du også fået dokumentation med? Eller blev det sparet væk? Det gør de fleste, og så er der ikke overblik over dem. Dette overblik kræver tid - men kan du sige at du kun har rapporter, og intet andet, så begrænser det selvfølgelig tidsforbruget = billigere
Grunden til at jeg spørger om leverandøren er, at de jo må have bare lidt begreb om hvad de har foretaget sig i jeres installation, men selvfølgelig kan din leverandør jo ikke gardere sig 100% mod, at hans medarbejdere skifter job, sådan er det jo i alle virksomheder, at hvis nogen skifter job, så har virksomeheden jo ikke længere den pågældendes viden til rådighed.
Nu skal jeg ikke gøre mig klog på jeres forhold til jeres leverandør, og hvor lang tid det er siden, at I har fået lavet tilretningerne. Men hvis man som leverandør ikke rimeligt tit har sin gang ved sine kunder, og ved hvad der rører sig i kundens virksomhed (altså at man faktisk er en slags ansat), så kan det jo også være svært, at holde den enkelte kundes virksomhed,dagligdag, problemstillinger og forretningsgang og dermed ERP-installation i frisk erindring - MED MINDRE at der er et vist niveau af dokumentation.
Og som mariaf ganske rigtigt påpeger, så skal tilpasningerne jo være dokumenteret, i tilstrækkeligt omfang, før at man kan estimere opgavens omfang. Og denne dokumentation er de færreste kunder parate til at betale for, og hvis du som kunde ikke har betalt for dette og dermed ingen dokumentation har, så vil der altså ligge et stykke arbejde i at estimere det.
Økonomi er næsten altid noget chefer kan forholde sig til, så hvis du bruger dette argument overfor ham, vil det måske være lidt mere spiseligt.
Jeg kan fortælle dig, (og nu er vi helt ude i ekstremerne) at vi på min arbejdsplads, har lavet en projekt for en kunde, hvor systemet vi leverede skulle FDA-valideres (Food and Drug Administration), for at de kunne bruge det til produktionsstyring, og levere til det amerikanske marked.
Jeg vil skåne dig for at begynde på en laaaaaaaaaaang historie om dokumentationsniveauet i det projekt, men jeg vil estimere at 70-80% af de ca. 20000 timer vi lavede, gik med at lave dokumentation. Og DET er alligevel nok de færreste virksomheder i Danmark der vil betale for dens slags.
Helt uden i den anden ende af skalaen, er der kunder som gladeligt får lavet flere hundrede timers programmering og tilpasninger, og aldrig nogensinde får lavet så meget som en fedtet serviet med en tegning på, simpelthen fordi de ikke vil bruge pengene på det. Sådanne virksomheder har jeg også arbejdet med.
Og ja ... så er man jo nødt til at lave en analyse, hver gang man skal opgradere.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.