Avatar billede ricky Nybegynder
11. august 2004 - 11:20 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Kreditkort validering

Er der ikke nogle der lige ligger inde med et ordenligt valideringsscript til kreditkort (betaling via nettet).

Og gerne til de forskellige kort - hvis der er forskel på det.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2004 - 11:24 #1
Denne side forklarer hvordan man implementerer sin egen valideringsalgoritme:

http://www.beachnet.com/~hstiles/cardtype.html
Avatar billede ricky Nybegynder
11. august 2004 - 11:42 #2
corholio>> tak for svar.

er der tilsvarende et check digit for Dankort ?

jeg skal også bruge m.h.t. udløbs-måned/år.
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2004 - 13:58 #3
Desværre, jeg kan ikke finde noget information om kontrol / validering af dankort.
Avatar billede jakobclausen Nybegynder
11. august 2004 - 14:22 #4
Er der nogen der kan forklare med egne danske ord, måden hvorpå man skulle kunne validere f.eks. et visakort. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde ud af det, tak.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. august 2004 - 19:13 #5
Hvis du har dette visakort nr.: 4571 1234 1234 1234 vender du det rundt, så det bliver 4321 4321 4321 1754 så tager du hveranden og ganger den med 2 (start med det første, og hvis det giver mere end 9, trækker du 9 fra). Så bliver det:
8341 8341 8341 2714, så lægger du de tal sammen: 8+3+4+1+8+3+4+1+8+3+4+1+2+7+1+4 = 62, og hvis du så tager modelus på det beløb, så skal det give 0, for at kortet er gyldigt: 62 % 10 = 2, dvs. at dette kortnr. ikke var gyldig
Avatar billede Slettet bruger
11. august 2004 - 19:14 #6
syg kommentar!
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. august 2004 - 23:13 #7
ricky >> Du kan bruge den algoritme, som aorholio henviste til til de nye dankort, der virker det.
Avatar billede ricky Nybegynder
11. august 2004 - 23:32 #8
ok - mangler stadig scripthåndtering af måned/år ?
Avatar billede the_ghost Nybegynder
11. august 2004 - 23:47 #9
Der skal du jo bare se om måneden + året er korrekte... Eks. hvis der bliver indtastet Måned = 7; År = 2005, skal den returnerer true, hvis der bliver indtastet Måned = 15; Å = 2005 skal den retunerer false og hvis der bliver indtastet Måned = 04
; År = 2004 skal den også returnerer false, da kortet så er udløbet
Avatar billede ricky Nybegynder
11. august 2004 - 23:59 #10
problemet ligger vel mere i at måned skal skrives som 01,02,03 osv. - jeg kan selvfølgelig godt selv programmere noget der omdanner fra tekst til numerisk - checker og så laver det tilbage igen.. men jeg gider ikke :) der må være en million der allerede har lavet det ?
Avatar billede the_ghost Nybegynder
12. august 2004 - 00:33 #11
Såvidt jeg kan se ifølge google.dk, så kan jeg ikke finde noget i JavaScript.. Men der er noget i PHP
Avatar billede roenving Novice
12. august 2004 - 00:40 #12
Det tager jo heller ikke mange sekunder at skrive et javascript, som evaluerer først strengens gyldighed og derefter, at datoen er i orden, men er det ikke sådanne ting, som _aldrig_ bør udføres i klienten, men kun på serveren ?-)
Avatar billede the_ghost Nybegynder
12. august 2004 - 00:43 #13
roenvig >> Hvorfor skulle det ikke må udføres i klienten?
Avatar billede roenving Novice
12. august 2004 - 14:11 #14
Man kan selvfølgelig lave et præ-check i klienten, men da man alligevel skal lave et hårdt check mod en betalingsgateway, får man checket gennemført der !-)
Avatar billede ricky Nybegynder
13. august 2004 - 11:38 #15
roenving>> ja det har du jo ret i.. det er bare typisk ikke en særlig pæn løsning.. så derfor ønsker jeg at det sker client-side og at der checkes for de mest almindelig fejl som f.eks. antal af karakterer i kortnummer, samt check omkring måned/år - resten lader jeg gatewayen om.
Avatar billede ricky Nybegynder
13. august 2004 - 11:40 #16
Det kan simpelthen ikke være rigtigt at der ikke er nogen der har de par liniers kode til håndtering af måned/år ?
Avatar billede ricky Nybegynder
13. august 2004 - 11:42 #17
the_ghost>> "Såvidt jeg kan se ifølge google.dk, så kan jeg ikke finde noget i JavaScript.. Men der er noget i PHP"

hvad fandt du ?
(er ligeglad med hvad det er skrevet i.. bare det ikke er kompileret :))
Avatar billede the_ghost Nybegynder
13. august 2004 - 12:03 #18
ricky >> Mens at jeg søgte efter den PHP klasse faldt jeg over en JavaScript klasse, som du kan finde på http://www.planetsourcecode.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=2493&lngWId=2
Avatar billede ricky Nybegynder
13. august 2004 - 12:20 #19
Sådan!
Lægger du lige et svar.
Avatar billede the_ghost Nybegynder
13. august 2004 - 13:59 #20
.svar
Avatar billede ricky Nybegynder
13. august 2004 - 14:32 #21
vi takker