Avatar billede Slettet bruger
20. august 2004 - 23:22 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

computere kan ikke finde hinanden

Hej eksperter...

Jeg har to computere stående ved siden af hinanden som kører igennem en gigabitswitch, over i tdc's routher eller hvad en sådanne hedder ;O)

de kan begge gå på nettet, men ingen af dem kan kontakte hinanden over lokalt netværk eller via fjernskrivebord... dette er sket efter at have fået ny computer, den gamle virkede dette fint med.

jeg ved at begge funktioner virker på "serveren" der ikke er udskiftet da dette virkede før og andre kan styre fjernskrivebord på nuværende tidspunkt..

jeg har tjekket at begge ligger i samme arbejdsgruppe, de sharer begge noget.

nogen der kan hjælpe mig lidt videre her da jeg ligsom er kørt ret fast her.

mvh.
Questis
Avatar billede kaptajnknark Nybegynder
20. august 2004 - 23:36 #1
prøv at installere ipx/spx protokollen under netværksforbindelser->egenskaber
Avatar billede kaptajnknark Nybegynder
20. august 2004 - 23:37 #2
hov... det var et svar :D
Avatar billede hanbjornen Nybegynder
20. august 2004 - 23:37 #3
tjek evt. at lan adgang er åben på din router,

prøv evt. guiden netværksinstallation på begge maskinerne, har hjulpet mig af og til.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 00:37 #4
kaptajnknark>> der er de samme elementer tilknyttet firbindelsen som på den gamle nemlig følgende:
- klientprogram til  Microsoft Netværk
- Fil- og Udskriftsdeling til Microsoft Netværk
- QoS-Pakkeplanlægning
- internetprotokol (TCP/IP)

så ser da ingen grund til at udvide med flere når dette udgjorde det før.

hanbjornen>>
'tjek evt. at lan adgang er åben på din router,
kan ikke helt se hvordan en routher skulle kunne ændre sig selv og slet ikke med 6 timers mellemrum mellem den gamle og nye maskine er blevet sat op, så tro ikke just dette er et problem, endvidere virker internettet som sagt på begge samtidigt.

hvad angår guiden netværksinstallation har jeg kørt den til hudløshed på den nye maskine for at få det til at spille, men uden held.

Mvh.
Questis
Avatar billede kaptajnknark Nybegynder
21. august 2004 - 00:44 #5
har bare tit været ude for det samme hvor det har hjulpet at installere den pågældende protokol
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 00:59 #6
ok... men kan hermed sige det ikke virker her... havde ingen indvirkning overhovedet har lige testet det... og var nøjagtigt det samme
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 07:58 #7
Start med at fjerne den interne xp firewall under avanceret.
Tag så en ipconfig /all på begge pcér og send ip samt subnet mask herind - også gerne gateway.
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 09:55 #8
her er info for min "nye" pc:

IP-adresse: 80.165.141.185
Undernetmaske: 255.255.255.128
Standardgateway: 80.165.141.129

info for serveren:

IP-adresse: 80.164.87.236
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 80.164.87.1
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 09:55 #9
og firewall i win er pillet fra...
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 10:02 #10
det tyder på dun kun har 1 ip nummer siden du kører med et offentligt ip nummer som er 80-xx-xx-xx

hvis du ikke har en router der kan uddele ip numre i fx dhcp får du det ikke til og virke medmindre du kører med ipx
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 10:13 #11
jeg har tildelt 6 ip adresser til denne adresse fra tdc, og som sagt kørte dette jo fint før jeg skiftede min comp ud, så umildbart må det jo  kunne lade sig gøre igen ;O)

der er ikke pillet ved noget hardware siden at den er skiftet, så kan kun være software / opsætningsmæssigt den er gal desvære ;O(

mvh.
Questis
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 10:17 #12
de 2 computere vil aldrig kunne se hinanden da de er udenfor iprange, netværks id. Du kan dog muligvis løse problemet ved at installere ipx/spx på alle pcér.

, men hvorfor køber du ikke bare en router og sætter op - koster 300-600 kr alt efter hvad du ønsker? Hvis det er webspeed ville du spare 50 kr pr. måned= 600 pr.år og din router er tjent hjem. Med routeren kan du have 253 pcér på netværk hvor alle kan se hinanden via tcp/ip
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 10:22 #13
dannyboyd>> Jeg har som sagt haft dette til at køre problemløst før jeg skiftede den ene computer ud, så kan ikke se hvad jeg skulle stille op med en router ?

som sagt kører det pt gennem tdc's "router" eller hvad den nu hedder den medfølgende til deres bredbånd. og over i en gigabit switch, og derfra ud i computerne...

synnes dog det mest mærkelige er at jeg ikke engang kan få lov til at kontakte den computer over fjernskrivebord via internettet, hvor de andre der administrerer den sagtens kan kontakte denne.

mvh.
Questis
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 10:25 #14
Den eneste mulighed for at løse problemet er at installere IPX/SPX ? -ok?
De 2 computere er som sagt UDENFOR IP RANGE i tcp/ip = "forskellig familie"
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 13:00 #15
ip adresserne for de forskellige maskiner burde være fx hvis du havde en router

osv
subnet 255.255.255.0
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 13:05 #16
en anden mulighed ville være at få tdc til at give en ip indenfor samme range- hvis det er webspeed så se her om du kan selv ellers ring http://service.webspeed.dk/selfService/100.jsp
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 15:18 #17
så er det vist billigere med en router
Avatar billede serverservice Praktikant
21. august 2004 - 15:48 #18
->jetdirect helt enig jvf10.17.49
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2004 - 22:48 #19
okay folkens... jeg ved ikke om i vælger at overse eller bare har gjort dette ved et tilfælde... men der er en meget vigtig parameter i min forklaring af spørgsmålet:

"Dette har virket før uden at skulle benytte "router" eller "ipx/spx".... kun ganske få timer før jeg tog en computer fra og erstattede af en anden...."

Dette kan vel lade sig gøre igen, når dette system har kørt fint før uden brug af "nyt" udstyr... kan da ikke se hvad forskellen på en computer og en computer er i dette sammenhæng.... endvidere kan det jo heller ikke løse mit problem med at jeg ikke længere kan lave fjernskrivebord til hverken denne server eller andre computere, da jeg kører dette over internettet og ikke lokalt netværk.

mvh.
Questis
Avatar billede serverservice Praktikant
22. august 2004 - 08:56 #20
Nej det kan de ikke med den ipadresse du har fået på den nye - læg mærke til at når den står til Auto ip og auto dns - så styres ipadresserne automatisk via dhcp  serveren. hvis det har virket før er det fordi de har tilhørt samme ip range , men det gør de ikke nu....jvf: http://www.eksperten.dk/artikler/198
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. august 2004 - 11:01 #21
Forstår jeg dig korrekt, at andre kan forbinde til fjernskrivebord på serveren, men ikke din egen klient? Kan de pinge hinanden?

ps. ipx/spx bruges i forbindelse med netbios. Og kan bruges til at skabe et lokalt netværk, hvis ens computere ikke er i samme logiske netværk ved tcp/ip. Fjernskrivebord kører kun over tcp/ip.
Avatar billede serverservice Praktikant
22. august 2004 - 11:05 #22
->squashguy det er efter utallige forsøg ikke lykkes mig at overbevise brugeren om at de er udenfor ip range jvf: 21/08-2004 09:55:00 ?
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. august 2004 - 11:07 #23
jo, men at de ikke ligger i samme subnet, burde ikke have nogen betydning for fjernskrivebord..
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. august 2004 - 11:09 #24
hastigheden vil blot blive sænket, da trafikken vil blive routed gennem udbyderen..
Avatar billede squashguy Nybegynder
22. august 2004 - 11:11 #25
Okay, måske..

questis, hvis du benytter netbios navnet på serveren, vil du ikke kunne skabe kontakt. Da problemet er som dannyboyd har beskrevet.

Prøv med ipadressen i stedet for.
Avatar billede serverservice Praktikant
22. august 2004 - 11:16 #26
citat"de kan begge gå på nettet, men ingen af dem kan kontakte hinanden over lokalt netværk eller via fjernskrivebord... dette er sket efter at have fået ny computer, den gamle virkede dette fint med."
Muligt fjernskrivebord kan løses med ip , men
han kan så heller ikke se dem i netværkssteder i lokalt nekværk uden ipx
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2004 - 14:58 #27
det er korrekt at jeg heler ikke kan konnekte til "serveren" via fjernskrivebord trods dette kører via domæne (ip) jeg har prøvet at pinge serveren fra min comp men intet svar..
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2004 - 14:02 #28
har ikke fået det testet, men en routher er købt så må den tage skraldet fra nu af ;O) derved må det være dannyboyd der får point for dette
Avatar billede serverservice Praktikant
30. december 2004 - 17:30 #29
ok tak for point , og så skulle det gerne virke med routeren