Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 15:38 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Forskel på DVD+R, DVD+RW, DVD-R osv.

Er der en der gider at forklare, hvad forskellen er på de forskellige dvd-medier? Hvad er bedst, og er det noget man kan bruge på alle maskiner?
Jeg har intet forstand på det overhovedet, så gerne en simpel forklaring.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 15:50 #1
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 15:51 #2
Avatar billede stoffer82 Nybegynder
27. september 2004 - 15:52 #3
dvd+rw kan du skrive på igen og igen. Ligesom cdrw (rewritable). Tror ikke der er den store forskel på dvd+r og -r, mener at dvd+r er det nyeste format men DVD-R er det format der er mest kompatibelt med DVD-ROMs og DVD-afspillere
Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 15:58 #4
Tak, men der er bare én ting, jeg ikke helt forstår. Kan jeg bare regne med, at jeg kan bruge hvilken som helst af dem på min maskine? Hvis ikke, hvordan kan man finde ud af det? Min maskine er helt ny - knap en uge gammel.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:00 #5
Hvad er det for en maskine? Er det en dvd-brænder? Så må du kunne se, om den brænder på dvd+ eller dvd-. Eller om den kan brænde på begge type medier.
Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 16:14 #6
Ja undskyld, når jeg skriver maskine, mener jeg min bærbar der har dvd-brænder.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:17 #7
OK - men ved du, hvad det er for en brænder, om den kan brænde både dvd- og dvd+, eller om den kun kan brænde det ene system?
Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 16:20 #8
Det aner jeg ikke, og ved heller ikke, hvordan jeg evt. kan finde ud af det.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:21 #9
Hvis den er helt ny, kan den sikkert brænde begge formater. Så er det nok en smagssag, hvad type man vil bruge. Som stoffer82 er inde på, er DVD+ det nyeste format, og DVD- det mest kompatible, men jeg vil tro idag, at det er ligemeget. Alle nyere DVD-afspillere kan afspille begge formater. Men du skal nok ikke købe de allerbilligste skiver du kan få fat på, de er efter min mening ikke noget værd.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:22 #10
Er du sikker på, at det er en dvd-brænder, du har og ikke et combodrev, dvs. cd-brænder med dvd-afspiller indbygget? Mange tager fejl af netop det.
Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 16:25 #11
Altså det er combo-drev, men både cd-brænder/dvd-brænder og jeg kan så også afspille fra samme drev.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:28 #12
Hvis du er sikker på at den også kan 'brænde' dvd'er og ikke kun afspille, så er det godt nok. Den kan formentlig optage på begge systemer.
Du kan kigge her og se hvor du kan købe billige skiver i Tyskland:
http://www.wesellcd.com/shop/default.asp?SetLng=1
http://www.azomedia.dk/shop/default.asp
http://www.nierle6.com/s01.php?cur=dkr&sp=dk&ag=1&letterid=73
http://www.mediecentralen.com
http://www.billigmedien.de/shop/
Men for din egen skyld, lad være med at købe de billigste.
Jeg ville nok holde mig til dvd-r, da den trods alt er mere kompatibel.
Norbert :-)
Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 16:32 #13
Tusind tak for hjælpen! Jeg er sikker på, at den kan brænde, for jeg har allerede prøvet en gang. Der brugte jeg en DVD+RW.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:36 #14
Jamen så er der ingen problemer :-)
Held og lykke - og tak for point.

Så er du ihvertfald sikker på at den kan brænde på + skiver. Så var det måske en ide at blive ved dét system?
Norbert :-)
Avatar billede karisma28 Nybegynder
27. september 2004 - 16:38 #15
Ja, det kan godt være, jeg skal holde mig til + skiver. Men tak i hvert fald.
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:41 #16
Så længe du ikke ved præcis, hvad brænderen er for en ka'l, ville jeg nok holde mig til +. Men hvis du ved lejlighed kan låne dig frem til en sletbar minus-skive, så kan du jo prøve om du også kan brænde på den. Og så er dine mulighed pludselig større. :-)
Avatar billede norbert Nybegynder
27. september 2004 - 16:43 #17
Og der er som sagt idag ikke de store problemer med at afspille dem på forholdsvise nye dvd-afspillere. Man skal nok  3-4 år tilbage for at finde en maskine, som ikke kan afspille dem.