Avatar billede susej14 Novice
29. september 2004 - 20:19 Der er 7 kommentarer

Fejl under opstart - mangler c:\windows\system\shlwapi.ddl

Hvordan geninstallere jeg win98?

M.v.h.

Janni
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 20:38 #1
Du kan boote på din windows 98 cdrom og den vil så starte installationen.
Når den spørger, om den skal installere i c:\windows.000 skal du lave dette om til c:\windows og den vil nu lave en frisk installation oveni den gamle og fikse evt problemer og deriblandt denne fejl.
Du vil beholde alle dine filer og programmer, men skal muligvis installere et par drivere igen.
Avatar billede susej14 Novice
29. september 2004 - 20:43 #2
Hvordan booter jeg fra cdrom win98? maskinen starter op som den skal indtil skrivebordet er fremme, og her opstår ovenstående fejl. Hvordan får jeg PC'er til at starte fra CD-rom drevet?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 21:02 #3
Du skal en tur i bios og ændre bootrækkefølgen sådan at den først starter på cdom drevet og derefter harddisk.
Du kommer i bios ved at trykke DEL tasten under opstarten.
Herinde skal du så finde boot sequence.

Alternativt kan du downloade en windows 98 bootdisk fra www.bootdisk.com og bruge den istedet.
Der downloader man bootdisken og dobbeltklikker den og den vil så lave en windows 98 bootdisk til dig.

Herefter kan du starte med den i diskettedrevet og boote.
Du vælger med cdrom drev når du bliver spurgt og når du har fået a:>\ prompten skriver du:
e: <tryk enter>
install <tryk enter>
og installationen går igang.

Husk det med at ændre c:\windows.000 til c:\windows !
Avatar billede susej14 Novice
29. september 2004 - 21:16 #4
Har win98 bootdiskette, og har gjort som du skrev, men får blot en fejl sætning.
Drev E ikke klart til installering, afbryd og prøv igen.
Hvad gør jeg nu?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 21:20 #5
Prøv at kigge efter hvilket drevbogstav, cdromdrevet får.
Normalt får harddiskene c:
ramdrevet d:
og cdrom drevet e:
Men cdromdrevets drevbogstav står faktisk på skærmen når man booter på disketten. Kig efter hvilket drevbogstav der står når der skrives noget med MSCDEX og brug så dette drevbogstav istedet for e:

Du havde cdrom'en i drevet da du skrev kommandoerne, ikke ?
Avatar billede susej14 Novice
29. september 2004 - 21:34 #6
Mit CDrom drev hedder D, og når jeg skriver dir. og trykker enter findes filen MSCDEX. CDrommen med Win89 er i, hvad gør jeg herfra?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
29. september 2004 - 22:21 #7
prøv at skrive
d:
install

Og virker det ikke så:

e:
install

En af tingene skal virke.