Avatar billede reason Nybegynder
05. marts 2001 - 21:59 Der er 25 kommentarer

ASP vs PHP

Jeg vil gerne vide hvad man skal vælge og hvorfor

Jeg har selv i de seneste 2 år (på prof niveau) arbejdet med asp men jeg har efterhånden hørt mange tale godt om php og har derfor besluttet at undersøge sagen nærmere.

Så hvad har i af argumenter for/imod asp/php ?

PS i må meget gerne holde M$ vs Linux og performance (da det er for platforms afhængigt) ude af det her.
Avatar billede nomiz Nybegynder
05. marts 2001 - 22:00 #1
aah, ikke igen
Avatar billede reason Nybegynder
05. marts 2001 - 22:02 #2
Jeg har også oprettet spørgsmålet her
http://www.eksperten.dk/spm/54555
det undskylder jeg for men jeg vil gerne have meninger fra både php og asp folk
Avatar billede netsrac Praktikant
05. marts 2001 - 22:02 #3
Hvis du gerne vil lære php og kan asp tilladder jeg mig lige at smide et lille link til en site jeg har lavet http://asp2php.wsub.dk

Desuden vil jeg sige at php udføres hurtigere end asp, min mening, jeg er dog selv mest til asp.
Avatar billede f2 Nybegynder
05. marts 2001 - 22:04 #4
well..
det er vel smag og behag tror jeg..
i ASP er der vel oxo alle de array-kommandoer, string-kommandoer og tid og tal-kommandoer..
men de bliver bare brugt på en anden måde..
jeg kender ingenting til ASP, men jeg kender en masse til VB, og jeg mener at asp og vb ligner hinanden..
og ud fra det vil jeg sige at PHP er lettere/bedre end VB5.0 faktisk!!!!!
det lyder rimelig vildt, men det passer..
man kan mange flere ting i php end man kan i VB5! fx. alle de seje array-funktioner. og MEGET mere..
jeg ved jo ikke om man kan det i ASP,.. men jeg tror i bund og grund at asp og php er ligegodt.

/F2 out
Avatar billede netsrac Praktikant
05. marts 2001 - 22:06 #5
Afviser du bare mit svar, det var da reelt nok, php udføres hurtigere end asp, min mening.
Avatar billede f2 Nybegynder
05. marts 2001 - 22:08 #6
det tror jeg oxo...
der er mange hurtigere kommandoer til at gøre ting..
fx. for($i = 1,$i < 11;$i++) echo $i;
skriver tallene fra 1-10. kan man det på en enkelt linie i ASP? (jeg ved ikke om man kan, spørger bare)
Avatar billede reason Nybegynder
05. marts 2001 - 22:10 #7
netsrac>>læs: \"PS i må meget gerne holde M$ vs Linux og performance (da det er for platforms afhængigt) ude af det her.\"

f2>>ja det kan man
for(i=0;i<11;i++) Response.Write(i);
Avatar billede netsrac Praktikant
05. marts 2001 - 22:10 #8
for i = 1 to 10 response.write(i) next
Avatar billede f2 Nybegynder
05. marts 2001 - 22:14 #9
hm...
er det så meget forkert hvis jeg siger at hver gang man skal skrive noget til en variabel så skal man først Dim\'me den..

Dim hej
hej = \"dav\"

eller? behøves man ikke at Dim\'me den først?
Avatar billede netsrac Praktikant
05. marts 2001 - 22:15 #10
Det behøves ikke at dimme...
Avatar billede f2 Nybegynder
05. marts 2001 - 22:23 #11
hver gang man skal skrive noget på siden..
skal man så skrive Response.Write ?
det må da være irriterende..
og angående arrays..
har ASP oxo arrays??
altså.. ligesom:

$nyarray = array(\"banan\",\"æble\",\"pære\");
echo $nyarray[0]; //banan
Avatar billede netsrac Praktikant
05. marts 2001 - 22:26 #12
Ja asp har da også arrays *G*
Avatar billede reason Nybegynder
05. marts 2001 - 22:28 #13
ja du skal skrive Response.Write
men du skal jo også skrive echo i php
Avatar billede razor Nybegynder
06. marts 2001 - 09:41 #14
en af de rare ting ved php er at man ikke skal ud og investere i dyrt software, for bagefter at finde ud af at man skal betale igen, bare for at få lov til at sende en mail - eller andre funktioner der er indbefattet af en \"komponent\"
Avatar billede knightdear Nybegynder
06. marts 2001 - 11:35 #15
PHP er skrevet til at være et lynhurtigt, dog alsidigt, scripting sprog, til diverse web-scripting, hvorimod ASP er et framework, omkring Visual Basic, hvilket gør det væsentligt langsommere. ASP bliver lavet af Micro$oft\'s egne folk, og tager ikke imod forslag, hvorimod PHP-gutterne gerne tager imod forslag og bug-fixes.
PHP er næsten et Object-Oriented scripting-sprog (d.v.s. du bl.a kan lave klasser og funktioner), hvilket gør koder væsentligt mere overskueligt, og nemmere at rette i. Har du brug for en funktion, og du kan C/C++, kan du bare lave den... :o) Ydermere synes jeg PHP-kode er hurtigere at skrive, og væsentligt mere overskueligt... Jeg startede selv med et kig på ASP, men skyndte mig at stille bogen på hylden, og købte en PHP-bog ;o) Jeg kunne blive ved, men vælger at stoppe her ;o)

KnightDear
Avatar billede reason Nybegynder
06. marts 2001 - 16:34 #16
\"ASP bliver lavet af Micro$oft\'s egne folk, og tager ikke imod forslag, hvorimod PHP-gutterne gerne tager imod forslag og bug-fixes. \"
Jeg tror også at M$ laver bugfixes og tager imod forslag - hvad er ellers pointen med alle deres beta test ?

\"d.v.s. du bl.a kan lave klasser og funktioner\"
ASP har også klasser og funktioner

\"Har du brug for en funktion, og du kan C/C++, kan du bare lave den\"
ja og ... det er jo meningen med et programmeringssprog

\"Ydermere synes jeg PHP-kode er hurtigere at skrive, og væsentligt mere overskueligt\"
det er jo en subjektiv holdning
Avatar billede reason Nybegynder
06. marts 2001 - 16:39 #17
razor der findes massere af gratis komponenter der kan alt muligt sjovt
Avatar billede hmau Nybegynder
06. marts 2001 - 16:45 #18
knightdear, du kan da også bruge jscript (microsofts version af c) i asp.

for mig virker det som om ingen af dine argumenter holder.
Avatar billede knightdear Nybegynder
06. marts 2001 - 16:54 #19
Hmmm... så vidt jeg ved... så er jscript, såmænd bare javascript, i en ødelagt version, og hvis det skulle være Micro$oft\'s svar på et c-programmeringssprog... så siger jeg bare held og lykke med udviklingen drenge :o)

\"Jeg tror også at M$ laver bugfixes og tager imod forslag - hvad er ellers pointen med alle deres beta test ?\"
En ting er at tage i mod, en anden ting er at kigge/læse/høre på dem..............$..............
Hvad angår deres beta, så er det vist ikke mange der får lov at teste dem...

\"ASP har også klasser og funktioner\"
Hmmm... det er da vist en sølle undskyldning for en klasse, og hastigheden, er der heller ikke gjort meget ved...

\"ja og ... det er jo meningen med et programmeringssprog\"
Jaeehhh... men kan også lave en tæt integration (kompilering), med resten af php?...

\"det er jo en subjektiv holdning\"
Og en af dem, som mange programmører har, der forlader ASP, til fordel for PHP...

I rest my case...
may the penguins be with you guys :o)
KnightDear

CRASH THE WINDOWZ!!!... upz I forgot... they do it themselves... :o)
Avatar billede Slettet bruger
06. marts 2001 - 17:02 #20
Well, den største forskel som jeg kan pege på mellem ASP og PHP, er at PHP er open-source. Altså kan alle og enhver stå og glo programmøren over skulderen og påpege eventuelle forbedringer og/eller sikkerhedshuller... Dette gør PHP til et bedre, hurtigere og sikrere valg end ASP. Dessuden vil PHP sandsynligvis også overleve meget længere tid!
Avatar billede reason Nybegynder
06. marts 2001 - 17:04 #21
Jscript er M$ version af javascript som ligner java syntaxen meget - mere end php gør

\"En ting er at tage i mod, en anden ting er at kigge/læse/høre på dem..............$..............
Hvad angår deres beta, så er det vist ikke mange der får lov at teste dem... \"
du kan da bare gå ind på ms.com der er massere af beta ting du kan hente - DirextX, ADO, ODBC, osv

\"Jaeehhh... men kan også lave en tæt integration (kompilering), med resten af php?... \"
sort tale

\"Og en af dem, som mange programmører har, der forlader ASP, til fordel for PHP... \"
det er fordi de aldrig har fundet ud af at man også kan skrive asp i Jscript
Avatar billede knightdear Nybegynder
06. marts 2001 - 19:51 #22
\"Jaeehhh... men kan også lave en tæt integration (kompilering), med resten af php?...\"
Okay så er du sku\' for dum... der manglede to ord i farten: \"Jaeehhh... men kan MAN også lave en tæt integration (kompilering), med resten af ASP?...\"

For ind i h****** da også... Hvad skal vi forresten med java syntax, når det er C-syntax der er let-læslig...
Hold da ferie hvor er mange M$-udviklere dog irriterende, trættende og dumme... ja undskyld mig, men jeg er snart træt af at folk ikke fatter hvor latterligt et system M$ Titanic...
NT = Neandertthale Technologie...

Jeg gider simpelt hen ikke de her latterlige diskussioner mere.... Svin mig til... nu har i chancen, for jeg bidrager ikke med et eneste post til, der handler om ASP vs. PHP eller M$ vs. GNU/Linux/UNIX og for den sags skyld, lukkede programmer vs. de åbne standarder... Det er for latterligt, at prøve at banke fornuft ind i hovederne på folk, der en gang har betalt penge til M$, og derfor bliver nødt til at forsvare sin egen dumhed... God Speed... And may the penguins be with you...

KnightDear
Avatar billede hmau Nybegynder
06. marts 2001 - 22:00 #23
KnightDear, jeg forstår ikke du bliver sur.

mht. JScript, ok, my mistake, jeg tænkte på noget andet.
Personligt mener jeg java og c er lige let at forstå, men det er en smagssag.

Først påstår du at asp ikke understøtter klasser og nu siger du at det har en sølle undskyldning af en klasse.

For mig virker det som om du ikke ved hvad du taler om eller i al fald ikke har undersøgt det tilstrækkeligt. I stedet virker det som om du bare har set dig sur på MS og har set chancen til at rakke ned på dem.
Avatar billede reason Nybegynder
06. marts 2001 - 22:11 #24
\"Okay så er du sku\' for dum... der manglede to ord i farten: \"
det er stadig sort

det her handler ikke om MS vs open sovs
det handler om gode solide argumenter for/imod php/asp
og jeg kan ikke se du er kommet med andet end BS - du ved ikke hvad du taler om (lige som mange andre linux fans der bare rakker alt M$ ned)

grunde til at jeg valgte at sammenligne Jscript med Java var at mange bruger begrundelsen ”php ligner mere Java end asp” hvilket jo ikke passer. Desuden så ligner Java jo også C men hvad er der med de latterlige $ i php
Avatar billede rasmusw Nybegynder
06. marts 2001 - 22:18 #25
jeg tror ikke der er noget entydig for/imod php, asp, ...
det kommer an på opgaven der skal løses og den back-end der er. hvis jeg havde en mysql-base, ville jeg ubetinget bruge php og hvis jeg havde en MS SQL server så ville jeg bruge ASP.
ikke kun fordi det så giver det samme OS, for man kan også køre php på IIS, men fordi de er (min helt subjektive holdning) mest integreret i de to beskrevne par.

hvis jeg kunne vælge, så ville jeg vælge php fordi det er mere gennemsigtigt for mig, og fordi jeg aldrig har lært VB.