Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 14:12 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Linux kørsel direkte fra CD

Jeg leder efter en guide til en Linux CD som jeg kan boote og kører fra direkte, altså uden at den lægger noget ned på harddisken.

Den skal dog kunne læse og gemme konfiguration til en floppy eller andet flytbart medie.

Jeg er umiddelbart ligeglad hvilken linux distribution det er, den skal bare være gratis eller koste max 200,- pr. stk.

Der er lignende produkter som kan dette: MonoWall og SmoothWall
Jeg skal kunne lægge de komponenter på jeg vil og derefter brænde CD'en.

Der behøver ikke være noget web interface til at konfigurere dynamisk information som f.eks. IP adresse osv. sålænge der er en anden måde at konfigurere den på, f.eks. SSH.

Er der nogen der kan lave dette eller kender til en guide jeg kan følge?
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:18 #1
http://www.linuxminicd.org/mklivecd/ har jeg brugt til at pusle med min egen dist
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 14:21 #2
Virker din? hvordan gemmer den dynamisk info som f.eks. IP adresse?
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:26 #3
som jeg husker det så laver den et tmpfs som er et ram-filsystem som den gemmer oplysningerne på.
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 14:27 #4
Hva så vis man booter den? "glemmer" den så ikke alle dynamiske info?
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 14:35 #5
Kan du ikke bare bruge "knoppix" ??
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:35 #6
ikke den måde jeg satte det op på - jeg skulle bruge den til noget andet (en dum terminal som skulle fungere uden harddisk og lign). Det kan være at man kan gemme sådanne oplysninger - evt på en memorystick eller floppy som man kunne hente det ud fra igen.
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:37 #7
som jeg husker det så kunne man konfigurere hvor den gemmer oplysningerne, så hvis du vil gemme nogen af oplysningerne på f.eks. en floppy så skal man sørge for at lægge oplysningerne på den.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 14:37 #8
Hvad mener du med dynamisk info ??
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:38 #9
helgec > han vil konfigurere komponenterne selv -- så skal det være morphix.
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:39 #10
"dynamisk information som f.eks. IP adresse osv."
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 14:40 #11
dynamisk info er stort set kun IP adressen, dvs. hvis jeg booter den skal den komme op igen med samme ip adresse.
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:41 #12
kan det ikke betale sig at give den en fast ip-adresse ? hvis du skal skifte ip så brænd en ny cd ?
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 14:43 #13
mfalck >> Jo det er egentlig okay :)
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:49 #14
prøv evt at kigge på mklivecd - det er efterhånden noget tid siden jeg rodede med det, men hvis jeg kan være behjælpelig med noget så kan du bare lægge spørgsmål her.
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 14:57 #15
ok, hvordan virker mklivecd, knoppix og morphix ?

Jeg læste lige kort om Morphix og såvidt jeg forstod så har de lavet en ISO som man skal installere ned til harddisken og derefter lave om på komponenter, ip osv. og så lave en ny ISO med nogle tools som så kan brændes til CD og køres direkte derfra, er det korrekt?

Det ville være fedt hvis der allerede var nogen der havde lavet "pakke" klar med de sidste nye drivere osv osv. som jeg så blot kunne tilrette.
Avatar billede mfalck Praktikant
13. oktober 2004 - 14:58 #16
så skal du kigge på knoppix som helgec sagde.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 15:54 #17
"dynamisk info er stort set kun IP adressen"
Det er anden gang i dag jeg har måttet stille mig selv det spørgsmål "om jeg er dummere end loven tillader" her gik jeg i min barnlige naivitet og troede at netop dynamisk ip adresse er en adresse som tildeles computeren ud af et nærmere antal til rådighed værende adresser, men bær over med mig jeg bor helt ude i den sidste kartoffelrække
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 16:23 #18
Hmm er ikke helt klar over hvad du mener med ovenstående, men jeg var måske heller ikke så klar i mit spm.

Med Dynamisk info (settings skulle der nok stå) mener jeg alle de settings/instillinger jeg laver på pc'en efter den er bootet op første gang, f.eks. en statisk IP adresse, så jeg ved hvor den er, eller et hostnavn så jeg kan fange den via dns opslag osv.
Avatar billede Slettet bruger
13. oktober 2004 - 16:51 #19
Min kommentar skulle overhovedet ikke opfattes som et angreb på dig så det skal du ikke tænke mere på.
Hvis du ikke kender "knoppix" var det måske værd at kigge på jeg syntes det opfylder en del af kriterier, men det er lidt svært når man ikke rigtig ved hvad din tanker er vedr. finalen
Avatar billede xion Nybegynder
13. oktober 2004 - 16:56 #20
OK tak :)

Jeg kigger på knoppix og vender tilbage med status...
Avatar billede langbein Nybegynder
13. oktober 2004 - 22:35 #21
Knopix, Mepis og Hackin9 sligner jo litt på hverandre. De booter alle fra CD. Tror da at det skulle være mulig (via manuelle operasjoner) å oppnå kontakt med en floppy eller en memory stick slik at man kan lagre de data man ønsker, for eksempel konfigureringsdata.
Avatar billede xion Nybegynder
06. februar 2006 - 17:43 #22
lukker opgaven. den er ikke aktuel fra min side mere, men tak for hjælpen, jeg kan desværre ikke give jer point såvidt jeg ved, da ingen har givet et svar.