Avatar billede jamfighter Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

EN substitutions funktion

Hej alle...

Jeg har gennem længere tid lavet tagwall's til forskellige sider, men jeg er begyndt og finde det for trivielt hele tiden at lave den samme slags wall hvor kun esign ændres derfor ville jeg prøe og lave en funktion som kunne bruges til substitution af tegn.

Det jeg ønsker at at når f.eks. brugeren laver en ny linie i et indtastningsfelt, at så skulle der indsættes <br> istedet for.

Jeg ved at der i andre sprog findes en substr() men den kan jeg ikke finde i VBscript, findes der en lignende funktion eller må jeg selv igang med at skrive en?
Avatar billede netro Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:08 #1
Hvis du vil erstatte vbCrlf med <br> ved udskrivning, gøres det blot sådan:

Replace(Tekststreng, vbCrlf, "<br>")
Avatar billede netro Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:09 #2
- hvis det skal erstattes i selve formularen med det samme, skal du have gang i noget javascript.
Avatar billede jamfighter Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:17 #3
Nej den der kan brues, jeg vil bare lave en funktion der gør det mere design venligt senere hen, så man ike behøver tænke på at skulle tage højde for for lange linier og html-tags som brugeren selv indtaster.

Kan det hele puttes ind i en enkelt while?

While NOT Request.Form(form).EOF = True
  Replace(nr. 1)
  Replace(nr. 2)
  Replace(nr. 3)
  'etc.
Wend

Eller skal det opbygges anderledes?
Avatar billede netro Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:22 #4
Som udgangspunkt skal du ikke foretage nogen manipulation af data, du henter fra formularen, inden du lægger det i basen. Først når du skal hente det fra basen igen og udskrive det.

Ang. de lange linier, kan du fx. gøre det med regulære udtryk.
http://www.opfinderen.dk/sites/5/

Ang. HTML-tags, så kan du jo bruge HTMLencode.
Response.Write Server.HTMLencode("hgjkgkjh<hjlhi>klæ")
Avatar billede jamfighter Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:39 #5
så du mener at hvis jeg også selv ønsker at lave en slags kode, så man skal skrve [URL][/URL] omkring et link f.eks. så ska ldet også først ske ved hentning af data?
Avatar billede netro Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:51 #6
Ja, det bør først ske ved udskrivning, således at du altid har de originale uformaterede data i basen. Mht. til URL's og mailadresser kan du også her benytte regulære udtryk til at lave autohighlight.
Avatar billede jamfighter Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:53 #7
ok fedt nok, takker mange gange... smid et svar så får du da lige en sjat point.

Kanske jeg skriver til dig igen, du virker ret hård til ASP
Avatar billede netro Nybegynder
18. oktober 2004 - 09:57 #8
Jeg misforstod dig vist lidt. Hvis du ønsker at give brugeren mulighed for at lave fed tekst mv., så skal det selvfølgelig angives i selve formularen.

Fx. kan koden for fed være: Tekst der skal være fed

Ved udskrift kan du så udskifte med HTML-tags:

Response.Write Replace(Replace(Tekst, "", "<b>"), "", "</b>")

På den måde sikrer du dig, at brugeren kun kan skrive de koder, som du definerer i din replace-funktion.
Avatar billede netro Nybegynder
18. oktober 2004 - 10:26 #9
Et svar forresten...