Avatar billede squashguy Nybegynder
31. oktober 2004 - 17:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Access sql-udtræk med variabler over i Excel

Hej, jeg sidder her og skal lave en masse udtræk fra en Access database over i et Excel regneark.

For at undgå at skulle lave en fandes masse forskellige sql-sætninger, vil jeg gerne lave noget med variabler. En forenklet udgave af mit problem:

tabel med svar
tabel med antal medarbejdere

Jeg laver så nogle udtræk (hvert resultat indsættes i en celle i regnearket):
* count(*), hvor svar=1 og antal medarbejdere=5
* count(*), hvor svar=2 og antal medarbejdere=6
* count(*), hvor svar=x og antal medarbejdere=y
...

Hvordan får jeg lavet én sql-sætning, så jeg fra Excel kan bestemme hvad der skal indsættes på pladserne x og y?

Det ville jo være genialt, hvis jeg i en celle kunne angive noget i retningen af:

=min_sql_forespørgsel(1,3)

hvor svar=1, og antal medarbjedere=3

Nogen der har en genial løsning?
Avatar billede terry Ekspert
31. oktober 2004 - 18:40 #1
Is it not possible to use an Input box in Excel? Then build your SQL dynamically.
Avatar billede kabbak Professor
31. oktober 2004 - 18:42 #2
Function hentSQL(Svar As Integer, medarbejdere As Integer) As Variant
' NB. Databasen skal være åben
'reference til Microsoft Access 9,0 object library

hentSQL = DCount("[Svar]", "tbl1", "[Svar] =" & Svar & " and [Medarbejdere] = " & medarbejdere)
End Function
Avatar billede kabbak Professor
31. oktober 2004 - 18:43 #3
kaldes med
=hentSQL(3;1)

i excel
Avatar billede terry Ekspert
31. oktober 2004 - 18:46 #4
SQL = "SELECT....... WHERE x = " & InputBox("Enter x", "X", 1) & " AND y = " & InputBox("Enter y", "Y", 2)
Avatar billede squashguy Nybegynder
01. november 2004 - 01:51 #5
Jeg kører med kabbak's løsning. Point til dig.

Jeg sad først og legede med den der Microsoft Query-ting, og lavede sqlsætningerne manuelt. Med 150+ forskellige udtræk, blev det lidt kedsomligt :)
Avatar billede kabbak Professor
01. november 2004 - 12:09 #6
et svar ;-))