Avatar billede skovenborg Nybegynder
02. november 2004 - 00:37 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

RSS-feeds og Live Bookmark

Goddav goddav

Ja, jeg ved ikke hvor mange der har prøvet de nye såkaldte Live Bookmarks i Firefox 1.0 (ved godt de kun er kommet til Release Candidate indtil videre). En herlig feature - når den altså virker.

Og det gør den i stort set alle tilfælde - men desværre ikke på Eksperten. Det kunne ellers være fikst hvis man kunne hente de nyeste spørgsmål ind via sådan et live Bookmark, så man kan holde sig nogenlunde opdateret.

Problemmet ser ud til at den simpelthen ikke kan parse .rss-filen - hvilket jo kunne være deres problem, men det er jo muligt der ikke skal en særlig stor rettelse til i Ekspertens eget rss-system før at det virker.

Håber I vil se på fejlen - om det nu er Ekspertens eller Firefoxs er svært at sige - i hvert fald vil det være rart hvis det kom til at virke.

Hilsen Skovenborg
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2004 - 11:37 #1
Så vidt jeg lige kan se, virker det fint.

Jeg åbnede bookmark-manageren, og valgte File->New Live Bookmark

Det ville dog være rart, hvis Eksperten ville understøtte rss-autodiscovery, så man ikke behøvede manuelt kopiere adressen.
Avatar billede exp Juniormester
02. november 2004 - 12:00 #2
sandbox >>
Hvis du hopper herind burde autodiscovery virke...:
www.eksperten.dk/feed/
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2004 - 12:05 #3
Nej, der får jeg heller ingen Live Bookmark ikon. Heller ikke, hvis jeg klikker på filerne.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
02. november 2004 - 18:10 #4
kan det have noget med fil-endelsen at gøre? Alle andre steder slutter de på .xml eller .rdf - mens ekspertens er .rss.

Jeg har nu også prøvet at tilføje ekspertens manuelt, men jeg kan heller ikke umiddelbart få det til at virke. Den siger stadig "LiveBookmark failed to load" :-S
Avatar billede exp Juniormester
02. november 2004 - 18:15 #5
Det kan godt være det er der fejlen ligger... I så fald ligger problemet faktisk hos Mozilla, for det er fuldstændig ligegyldigt hvilken filendelse en syndikeret fil har, så længe den bare indeholder xml :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
02. november 2004 - 18:21 #6
Ja, det er helt rigtigt. Men ved nærmere eftertanke er det måske ikke det alligevel. Hvis man kigger på andre sider hvor det virker (auto-discovery), så viser det sig at de har en linie i headeren hvor der står:
<link rel="alternate" type="application/rss+xml" title="Mozilla Announcements" href="http://www.mozilla.org/news.rdf">
Det er jo muligt mozilla søger efter dette link-element og ikke et fil-efternavn (hvilket forresten heller ikke giver så meget mening ;-)

Eksperten har også dette link-element, men jeg tror typen her gør forskellen - det er jo værd at prøve ;-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
02. november 2004 - 18:22 #7
Til sidst skal jeg lige tilføje at jeg nu også kan få Live Bookmarks til at virke hvis jeg tilføjer dem manuelt.
Grunden til at jeg ikke kunne få det til at virke var at jeg bruger Firefox 1.0PR og ikke 1.0RC, som jo indtil videre er den nyeste "officielle" udgivelse. Så det var nok bare mig som var for hurtig ;-)
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2004 - 23:12 #8
Det er med meget stor sandsynlighed typen i link-elementet, der gør forskellen. text/xml er jo noget temmelig udefineret noget, som kan indeholde nærmest hvadsomhelst, hvorimod application/rss+xml er lige netop et feed og intet andet.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
04. november 2004 - 16:50 #9
exp >> Er det muligt at rette typen til application/rss+xml ?-) Det er jo en lille ting, som alligevel kan gøre en stor forskel. Så vil jeg i hvert fald være meget glad ;-)
Avatar billede exp Juniormester
04. november 2004 - 19:48 #10
Skovenborg >>
Det er det ja, men desværre har jeg lige så lidt mulighed for at ændre i koden som du har :-)

Kontakt evt info@eksperten.dk :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
04. november 2004 - 22:46 #11
okay - tænkte bare at du som coadmin havde en ret god kontakt til dem som styrer alt det kodemæssige. Men jeg vil da lige sende en lille besked til de "ansvarlige" ;-)
Avatar billede exp Juniormester
04. november 2004 - 22:52 #12
Min kontakt er den samme som din: www.exp.dk/kontakt.phtml

Der er selvfølgelig coadmin-mailinglisten, men har efterhånden måtte konstatere, at repsonsen på den kan ligge på et meget lille sted, når det kommer til sager som denne :-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
04. november 2004 - 23:06 #13
det er helt i orden - har sendt mailen. Så jeg vil betragte dette "fejl-spørgsmål" som afsluttet - måske ikke løst endnu, men nu har vi da fået det taget op.

Jeg tillader mig i al min grådighed og pointliderlighed at snuppe den enorme sum af ingen point selv. Hvis I skulle være imod denne beslutning så vil jeg med glæde ignorere det ;-)

Men I skal have tak for responsen - håber det bliver løst :-)
Avatar billede exp Juniormester
05. november 2004 - 10:44 #14
Nu skal du passe på, ellers kommer jeg efter dig!

exp/ond, ond coadmin
Avatar billede skovenborg Nybegynder
01. december 2004 - 18:45 #15
halløjsa, så virker det pludseligt :-) Tak for det adminere (eller hvem der nu har rettet det).

Også fint med den lille reklame for Firefox - også selvom der stadig er nogle problemmer med den og Eksperten.