Avatar billede yxos Nybegynder
05. november 2004 - 10:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Standselængder

Er der nogen der lige har en teoribog ved hånden ?

Hvad er det nu standselængen er (reaktion+bremselænge) for personbil ved hhv. 50, 80 og 110 km/T ?

Evt. formlen der bruges...
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2004 - 10:33 #1
standselængden er 4xhastigheden i meter.
Avatar billede yxos Nybegynder
05. november 2004 - 10:37 #2
Det er jeg nu ret sikker på den IKKE er.
Reaktionslænden er propertional med hastigheden, men Bremselængen vokser eksponentielt med hastigheden.

Er der ikke nogen der har teoribogen? Jeg VED det står der.
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
05. november 2004 - 10:45 #3
Prøv at se denne bremselængdeberegner jeg fandt:

http://www.doctordriver.dk/ddf/diving/f_mizz/beregnbrems.htm
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2004 - 11:54 #4
Bræmselængeden vokser kvadratisk på hastigheden, mit svar er rigtigt, spørg en hvilken som helst kørelærer.
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
05. november 2004 - 12:16 #5
Når man læser dit svar læser jeg det som om at hvis man kører 10 km/t er bremselængden 40 m. og det er ihvertfald ikke rigtigt.
Bremselængden bliver derimod 4 gange længere når hastigheden fordobles.
Hastighed er jo ikke nok når man taler bremselængde det kommer jo også an på bilens vægt,dæk og bremser. Men hvis en bil bruger 15 m. på at bremse fra 50 km/t så bruger den 60 på at bremse fra 100 km/t. Hertil skal lægges den afstand bilen når at køre inden man får bremset, og den afhænger jo også af bilens hastighed. men kig lige på linket. Der står lidt mere!!!
Avatar billede yxos Nybegynder
05. november 2004 - 12:35 #6
Ifølge linket er bremselængderne som følger (reaktionslængde+bremselængde)

50 kmt: 13,8m + 16m = 29,8m
80 kmt: 22,2m + 42m = 64,2m
120 kmt: 30,6m + 79m = 109,6m

per56: Ifølge dig skulle de være:
50: 200M
80: 320m
110: 440m

Det er rigtigt, når du skriver at Bremselængeden vokser kvadratisk med hastigheden, men det er IKKE det samme som at gange med 4 !!!

Jeg bad om Standselængden; ikke bremselængden. Kasper Knaldperle gav det link jeg skulle bruge. Lægger du et svar
Avatar billede peet-49 Novice
05. november 2004 - 12:38 #7
Hvis du kører 100km er standselængden ca. 50mt. Tommerfingerreglen siger standselængde=halvdelen af hastigheden i meter. Men den vokser stadig kvadradisk på hastigheden.
Avatar billede yxos Nybegynder
05. november 2004 - 12:40 #8
Hov, der skulle ikke stå 120kmt i min øverste liste, men 110kmt:

50 kmt: 13,8m + 16m = 29,8m    Altså ca. 30m
80 kmt: 22,2m + 42m = 64,2m    Altså ca. 64m
110 kmt: 30,6m + 79m = 109,6m  Altså ca. 110m

Ovenstående er beregnet med "tør asfalt" i linket. Om det svarer 100% til nyeste teoribog ved jeg ikke, men det kommer tæt nok på, til at jeg vil give points for det!
Teoirien bag holder ihvertfald.
Avatar billede yxos Nybegynder
05. november 2004 - 12:45 #9
Per56, jeg tror desværre ikke jeg kommer det nærmere. Du bliver ved med at tale om bremselængder.
Standselængden er p.r definition den længde det tager dig at køre inden du reagerer (reaktionslængden) PLUS bremselængden.

Reaktionslængden er indiskutabel, hvis man går ud fra at den er 1 sekund kan den beregnes nemt ud fra hastigheden.
Lad os bare sige den er omkring 30m ved 100 kmt.

Dermed har du 20m at BREMSE på ifølge dig ("Hvis du kører 100km er standselængden ca. 50mt.".

Kan du godt selv se at det ikke passer?  Dit svar er afvist da du ikke har givet et korrekt svar!
Avatar billede yxos Nybegynder
05. november 2004 - 12:48 #10
Jeg synes stadig det kunne være interessant hvis noget havde en teoribog, om der nu også står de samme (eller næsten de samme) værdier for standselængder.

Er der det ?

(Kasper_Knaldperle, du står stadig til at få points)
Avatar billede kasper_knaldperle Nybegynder
05. november 2004 - 18:41 #11
ok!!!!
c",)