Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:07 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Hvad er i stykker - bundkort, ram og/eller cpu?

Hej eksperter. Har lige et stort problem.

For et par dage suden begyndte mit hardware at opføre sig underligt. Min kølers vifte begyndte at blæse langsommere og stoppe kort en gang imellem. Jeg bestilte med det samme en ny køler.

Inden jeg fik den afhentet (Thansen) havde jeg slukket min computer om aftenen og tændt den igen om morgenen. Da jeg tændte den opførte den sig underligt igen. Først kom der aldrig noget signal til skærmen. Gav den en reset (knappen). Så kom jeg så lang til windows start-up logoet (XP) hvor jeg fik en blå skærm (Ja, de findes jo i XP, har slået dem til) omkring noget "EXCEPTION" (gav ingen viden der kunne bruges til noget). Jeg slukkede og ventede på min nye køler. Fik den installeret, men samme problem (computeren stopper enten før windows eller mens windows loader, nogen gange nåed ejeg helt ind i windows).

Så jeg åbnede min comp og trak en del ud af gangen. Det viste sig at være min ene ram blok (havde 2x 512MB DDR-SDRAM). Så alt var godt.

MEN. Nu igen efter at den har været slukket om natten kommer ligende problemer. Jeg fik fat i et DOS ram test program (booter fra en diskette). Jeg testede med en ram i af gangen og begge viste massere af fejl. Så skiftede jeg den ene ram blok over i en anden sokkel (har 3 sokler) og så viste testen ingenting. Men for at være sikker kørte jeg lige testen igen, og ak, 2 fejl. Jeg kørte igen og lige pludslig 2000 fejl. Jo flere tests, jo flere fejl. Jeg tør ikke køre den mere.

Min teori: Enten er bundkortet eller RAM blokkene kaput. Måske er lynet slået ned den første nat og "lavet hul" i en af delene. Jo mere brug, jo større hul. Jeg tror ikke at det er mit grafikkort, køler eller diskettedrev der er årsagen (eneste 3 ting udover bundkort, ram og cpu tilsluttet).

Notat: jeg har i et stykke tid (en måned ca.) kørt min CPU med en manglende PIN. Den brækkede (lang historie), men alt virkede alligevel, selv en CPU stress-test kørte fint.

Mine spørgsmål: Er det bundkortet, ram'ene og/eller CPU'en der er kaput? Risikerer jeg at en af delene ødelægger de andre hvis jeg udskifter dem en af gangen?

Mangler i flere oplysninger? (SOLTEK bundkort med P4 2,4 GHZ CPU, og 2 "billige" 512 MB DDR-SDRAM blokke (skal i bruge produktnumre?).
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:11 #1
Når jeg fejltester på jobbet eller privat gør jeg således :

Bruger selv denne måde ved hardware fejl.

Test med en ren installation af win og med alle driver installeret
Tjek køling af køling CPU
Skift derefter en komponent af gangen evt Ram>CPU>PSU og så MB tilsidst

Gem denne da den er en god fremgangsmåde næste gang:

1: Ram ud og i (tænd evt. uden ram for at sikre sig fejlbip kommer)
2: 1 ramblok hvis man har mere end en blok, stadig fejl byt dem rundt

Nu er rammene udelukket

3: Alle PCI kort ud så der kun er CPU, Ram og grafikkort

Nu er PCI kortene udelukket

4: Grafikkortet ud (har et gammelt PCI grafikkort liggende jeg smidder i istedet), ellers skulle der gerne komme fejl bip

Nu er grafikkort og AGP slotten udelukket

5: CPU af og på
6: Stadig fejl test CPU på et andet motherboard (det er så træls at teste en andens CPU i et board der har en fejl der rister CPU'en)

Nu er CPU'en udelukket

7: En anden PSU

Stadig hardwarefejl ja så er det kun mobo tilbage :)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:17 #2
Synes tråden virker for uoverskuelig :-D

Hvad sker der når du trykker på start?
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:29 #3
Okay, breakdown hvad der sker nu så:

jeg tænder og når til enten den sorte skærm (helt sort, nogen gange med en blinkende markør øverst) eller windows boot skærmen. Enten fryser den eller kommer med fejl/blå skærm.

Men jeg tvivler på at windows er problemet, siden ram testen viser problemer og windows ikke engang er startet på det tidspunkt (lige fra bios til diskette). Andre computere kører gennem testen uden problemer. Så der er helt sikkert problemer med min hardware.

Som sagt, rammene er formentlig ødelagte. Spørgsmålet er om det bare er rammene eller også bundkort/CPU.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:31 #4
Mit bud er CPU eller RAM, dog skyldes en sort skærm sjældent RAM alene
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:34 #5
Og så lige for at svare på dit første svar:

1. Fejlbip kommer.
2. Allerede prøvet. Begge har tilsyneladende fejl (som testen viser).
3. Gjort men har intet indbygget grafikkort så mit AGP sad i.
4. Har intet alternativt andet end at prøve et andet. Jeg tvivler dog stærkt på at det er mit grafikkort. Ingen fejlbip uden, plejer der vist nok heller ikke (og grafikkortet virker jo siden jeg "kan køre dos").
5. Jeg vil helst undgå dette trin p.g.a. min CPU. Grunden til at jeg mangler en pin er at køler-pastaen der fulgte med cpu køleren havde klistret sig fast på CPUen. Så engang da jeg tog den af knækkede (heldigvis kun) en pin fra CPUen. Har ikke taget køleren af siden og alt har desuden virket siden.
6. Læs 5.
7. Lige købt nyt, prøvede også med det gamle.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:35 #6
Jeg vil helst undgå dette trin p.g.a. min CPU. Grunden til at jeg mangler en pin er at køler-pastaen der fulgte med cpu køleren havde klistret sig fast på CPUen. Så engang da jeg tog den af knækkede (heldigvis kun) en pin fra CPUen. Har ikke taget køleren af siden og alt har desuden virket siden.

Mangler der en pin på CPUén????
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:36 #7
Yes. Og den har kørt fint siden (ja, det er muligt på nogle CPuer, tilsyneladende min).
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:38 #8
Lyder ikke sundt!

Som sagt tror jeg fejlen er på CPUén eller dine RAM.

Er det et modul du sidder med eller er det f.eks 2x256MB eller 2x512MB?
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:41 #9
2 512MB blokke, som jeg skrev i mit originale spørgsmål ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:46 #10
Prøv skiftevis at teste med den ene RAM blok og så den anden.
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:48 #11
Har kørt testen på begge hvilket gav fejl på begge i 2. slot. prøvede så den ene i 3. slot hvilke gav et stigende antal fejl. Jeg vil helst undgå at teste mere da det tilsyneladende ødelægger RAM blokkene. (Og nej, windows når aldrig at loade lige meget hvilken af dem der sidde ri)
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:50 #12
du kan ike samdre dine RAM selvom du stresser dem med memtest hvis du bruger det.

Se om du kan låne nogle RAM
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 18:53 #13
Jammen hvorfor i alverden viser memtesten så flere og flere fejl jo flere gange jeg kører den? (Jeg synes også at det er underligt, men jeg er ikke helt tryg ved at stresse dem mere end jeg allerede har gjort). Jeg tænker på at købe en billig 128MB ram eller sådan noget for at teste.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 18:58 #14
Det er jo ligemeget når de allerede viser fejl. De virker ikke ved første fejl og de vil ikke komme til at virke så
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 19:03 #15
ja, men det mystiske er at når jeg skiftede slot var der pludslig ingen. Så 2, så flere. Derfor er jeg i tvivl om hvad der sker. Jeg har ikke lyst til at gamble med 600-700kr.'s ram medmindre der er en virklig god grund til det.
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 19:05 #16
Det er klart - har du ikke mulighed for at låne nogle RAM eller et andet bundkort eller CPU og så bruge udelukkelses metoden
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 19:20 #17
Jeg har tænkt mig at teste mine ram på en vens PC (ingen andre end mig her i huset bruger min type ram), men jeg vil lige vide om der er nogen risiko for at de eventuelt vil ødelægge hans bundkort?
Avatar billede freehelp Praktikant
12. november 2004 - 19:21 #18
På ingen måde
Avatar billede ouch Nybegynder
12. november 2004 - 19:27 #19
okay, første stop imorgen så. Tak indtil videre. jeg vil dog lige lade dette spørgsmål stå åbent lidt endnu for at se om nogen kan give et reelle svar på mine originale spørgsmål. Du skal nok få din del ;)
Avatar billede ouch Nybegynder
13. november 2004 - 01:52 #20
Det var dog lige godt groft. Ved et par desperate forsøg på at få min computer til at virke her klokken næsten 2 om morgenen prøvede jeg at fjerne mit diskettedrev. Og gæt hvad, så starter det hele! Mit diskettedrev! Det ser ud til at det var årsagen, men jeg tør næsten ikke at slutte det til igen for at prøve. Nu er jeg glad, jeg håber at min computer også virker imorgen (err, senere idag).

Du får lige en slat point som tak for hjælpen freehelp, men siden at du ikke rigtig svarede konkret på nogle af mine oprindelige spørgsmål eller fandt løsningen for mig får du altså ikke dem alle.
Avatar billede ouch Nybegynder
13. november 2004 - 01:53 #21
Hvis du da lægger et svar ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. november 2004 - 07:40 #22
ikke svarede på dine oprindelig???

Har aldrig hørt om en diskette drev der var årsag til sådan en fejl!

Ønsker ike point
Avatar billede ouch Nybegynder
13. november 2004 - 13:08 #23
Jeg skrev: "Mine spørgsmål: Er det bundkortet, ram'ene og/eller CPU'en der er kaput? Risikerer jeg at en af delene ødelægger de andre hvis jeg udskifter dem en af gangen?"

Men tilsyneladende var det diskette drevet. RAM'ene er vist stadig kaput men computeren laver ingen underlige ting nu, kun RAM fejl ("Not enough permanent heap" og "RAM Read failure").

Jeg lukker så. Tak for hjælpen alligevel :)
Avatar billede freehelp Praktikant
13. november 2004 - 13:13 #24
Jeg skrev: "Mine spørgsmål: Er det bundkortet, ram'ene og/eller CPU'en der er kaput? Risikerer jeg at en af delene ødelægger de andre hvis jeg udskifter dem en af gangen?"
------

Det er da 1000 % umuligt at fortælle dig før man har testet forskellige ting!!