Avatar billede krasmussen Nybegynder
13. november 2004 - 09:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kalkuleret felt

Jeg vil på en form vise en værdi, som beregnes ud fra:

1- To felter på den aktuelle form
2- Et felt fra en anden form, som er åben når værdien skal findes. Dette felt bruges som join til den tredje tabel, hvor jeg så henter værdi fra ud fra de to første felter

Selve værdien hentes fra en tredje form / tabel

Der er join mellem de to forms (tabeller)

Jeg ved, at jeg kan gøre det i et ubundet felt - alternativt via en række updates - som jo sløver processen noget, men jeg vil allerhelst gøre det via en funktion.

Min udfordring er egentlig, at jeg ikke ved hvordan jeg laver korrekt join mellem forms / tabeller enten fra den aktive form (me.felt1 = "en-andentabel.felt1") og mellem to forms / tabeller som ikke er aktive eller i fokus...... som jeg kan gøre med join eller where i sql
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 09:48 #1
Another idea! Make a query which uses the forms/fields Then use Dlookup as the calculated field. You will obviously need to refresh the field each time you make changes
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 09:49 #2
normally you use this syntax for referencing fields on forms, and this can be used on the currrent form too

forms!FormName!FieldName
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 09:52 #3
If you makea query, then you dont need the other forms open if the values are originating ffrom tables.
But without a better understanding of your application then its not easy to give a precise answer
Avatar billede krasmussen Nybegynder
13. november 2004 - 09:58 #4
Hej Terry - jeg prøver at være lidt mere specifik, sig til hvis det en nemmere på Engelsk.

Udgangspunktet er en form med stamoplysninger : navn, adresse, CPR, KOMMUNE osv. osv.
Fra dén form åbner jeg en ny form (besøg), hvor CPR et joinforbindelsen.

På besøgsformen  har jeg angivet et tidspunkt og en ugedag.

Når jeg har disse tre ting kan jeg i en anden tabel slå en pris op, sturktur er nogenlunde sådan:

      Man  Tirs  Ons.........
Dag  Pris1 Pris2  Pris3
Aften Pris4.....
Nat

Det er PrisX som jeg skal finde
Avatar billede krasmussen Nybegynder
13. november 2004 - 10:03 #5
Glemte lige...- Der er selvfølgelig join mellem pristabellen og stamoplysninger (kommune)
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 10:13 #6
IU'm fine with Dansih, as long as you are OK with English?

Still not quiet sure what the best solution is!
Where do you want to see PrisX?

If you want this on form (stamoplysninger) then as soon as you close form (besøg) then you dont have access to those fields!
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 10:17 #7
OK, I think I have an idea!

If you have an unbound field on stamoplysninger named PrisX
then you can set it from another form like this

forms!stamoplysninger !PrisX.ControlSource = "=" & ThisIsTheCalculatedResult
Avatar billede krasmussen Nybegynder
13. november 2004 - 10:21 #8
Jeg vil prisX på 'Besøg'....en sql for en enkelt kolonne vil se ca. sådan ud:

Update besøg set pris = prisX
where besøg.cpr        = stamdata.cpr
  and stamdata.kommune = tbl_pris.kommune
  and besøg.ugedag    = tbl_pris.ugedag
  and besøg.ydelse    = tbl_pris.ydelse
  and besøg.perode    = tbl_pris.periode
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 10:24 #9
On Form Besøg you know the CPR number and when you have entered the tidspunkt+ugedag you can use Dlookup to get the PrisX

dim PrisX as Currency

PrisX = Dlookup("PrisX", "pristabellen", "ugedag = '" & Me.ugedag & "' AND tidspunkt = '" Me.tidspunkt & "'")

Then set the value on stamoplysning form
forms!stamoplysninger !PrisX.ControlSource = "=" & PrisX
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 10:26 #10
do you want to UPDATE?
Avatar billede terry Ekspert
13. november 2004 - 10:29 #11
I'm going to be away for a few hours very shortly, if you can send me your Db then I will try and take a look when I have time. And if you can get help form someone else then theat would be great.

If you can send it then here is my email
eksperten@NOSPAMsanthell.dk

remove NOSPAM
Avatar billede krasmussen Nybegynder
13. november 2004 - 10:32 #12
Jeg vil enten opdatere eller bare selektere prisen - begge er OK, så skal jeg bare selektere på alle rapporter og det tager selvfølgelig en smule tid hver eneste gang.

Jeg prøver din Dlookup, hvis jeg ikke får den til at virke mailer jeg DB til dig med forklaring.

Takker foreløbig
Avatar billede krasmussen Nybegynder
13. november 2004 - 17:09 #13
Måske et dumt spm., men hvor skal 'dim PrisX.........' indsættes
Avatar billede krasmussen Nybegynder
15. november 2004 - 17:50 #14
Løst vha dlookup og variable
Avatar billede terry Ekspert
15. november 2004 - 17:51 #15
tak :o)