Avatar billede granat_anden Nybegynder
26. november 2004 - 17:27 Der er 3 kommentarer

Orddeling i LaTeX

Hej

Jeg er ret ny i brugen af LaTex, så beklager hvis spørgsmålet er lidt nemt.

Jeg kan ikke finde ud af at få LaTeX til at dele mine ord rigtigt. Hvad skal jeg gøre. Skal man hente et dansk orddelingsmodul?

Håber I kan hjælpe
Avatar billede ljm21 Praktikant
26. november 2004 - 21:58 #1
Du skal bruge babel orddelingspakken. Den kan du læse om på side 36-37 her:

http://dirac.ruc.dk/imfufalatex/ltxnoter.pdf

Der står også en masse andre spændende ting.
Hvis der er et bestem ord der skaber sig, kan du tvinge Latex til at dele et bestem sted ved at indsætte \-. Hvis den har brug for at dele ordet vil den så dele det der.

Lars
Avatar billede beef12 Nybegynder
27. november 2004 - 22:35 #2
Anvend først og fremmest denne pakke:
\usepackage[danish]{babel}

Du vil opleve at der alligevel vil være ord den ikke kan hitte ud af at dele korrkt,
så her plejer jeg anvende \hyphenation{Ord\-del\-ing}, så er bliver ordet altid delt korrekt...
22. maj 2019 - 10:06 #3
Hey I have a tutorial for you just from our article you will know about  biphasic mesothelioma prognosis disease along with it's treatment.