Avatar billede bigbird Nybegynder
04. december 2004 - 13:45 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprydning af computers i Active Directory

Så er det ved at være tid til en grundig oprynding af gamle computer navne i active directory.

Hvis der et tool der kan se hvornår en computer sidst har været set på netværket.
Jeg ved at der er ca 150-200 pcer som SKAL være der, men listen er på over 500 pc navne.

Det ville være lækkert hvis jeg kunne få ryddet op, da den store liste vises i mange af vores overvågnings programmer.

Hvis et sådan tool ikke findes, så ville et tool der kunne installeres og monitorer computerne og smide navnet i en tekst fil, således at jeg kunne se hvilke maskiner der er aktive.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. december 2004 - 13:54 #1
Hvis man sætter auditing op kan man vel se i event log hvilke workstations folk logger på fra.. men det er godt nok omstændigt at sidde og kigge store logs igennem på den måde...
Avatar billede bigbird Nybegynder
04. december 2004 - 14:00 #2
Ja, så derfor var tanken, om den ikke allerede selv gemte hvornår den sidst havde set en given computer aktiv, og hvordan man kunne aflæse det..
Avatar billede AnyFellow Mester
04. december 2004 - 22:43 #3
Du kan lave et loginscript, der opretter en tekstfil i en mappe på serveren hver gang en bruger logger på.
Fordelen ved at lade computeren oprette en tekstfil, er at der kun vil være én for hver computer, i stedet for en laaaaang tekstfil hvor hver computer stod nævnt 47 gange.

Noget alá
echo %COMPUTERNAME% >\\SERVER\SHARE\%COMPUTERNAME%
Avatar billede bigbird Nybegynder
05. december 2004 - 01:45 #4
Bestemt en mulighed. Meget simpel, mere effektiv, men meget tidskrævende.
Vil bruge den som en nødløsning.
Kan det virkeligt passe at windows ikke holder styr på hvornår en given computer sidst har været på netværket ?
Avatar billede squashguy Nybegynder
05. december 2004 - 01:54 #5
prøv med

dsquery computer -limit 0 -inactive [antal uger]

resultatet kan pipes over i dsrm hvis de ønskes slettet. !! Kan være en farlig funktion, hvis noget går galt - og der ikke foreligger en backup !!

dsquery computer -limit 0 -inactive [antal uger] | dsrm
Avatar billede bigbird Nybegynder
05. december 2004 - 02:02 #6
Jeg er ret sikker på at det svar som squashguy kom med, er det tætteste jeg kommer på en løsning.
Opretter du lige et svar :)
Avatar billede squashguy Nybegynder
08. februar 2005 - 21:49 #7
ok