Avatar billede mhv Praktikant
20. december 2004 - 19:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Mount 2. harddisk (hdb / SATA HD)

jeg har haft lidt problemer med installation af MD 10.1, på en dell pc med SATA HD + onboard netkort.

Jeg har løst problemet ved at sætte en gammel IDE HD i, i stedet fo SARA HD + et PCI netkort og disablet onboard netkort.

Næste problem er så at der ikke er nok plads på min IDE HD, så er nød til at bruge SATA HD som "SLAVE".

Jeg satte den i og den fandt den og mountet den uden problemer. jeg ville så slette indholdet på den, men fik slettet mountningen. ( er ikke så god til linux endnu)

Jeg har så rodet med at få den mountet igen uden helt, og besluttede at ominstallerer den og så lade den finde den efterfølgende.

Men så så at der var en /dev/hdb uden at SATA HD var sat til? (er det pga cdrom) og hedder en SATA HD ikke hdX ? (hvis ikke hvad så)
Avatar billede mhv Praktikant
20. december 2004 - 19:50 #1
Har selv løst problemet
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 19:50 #2
hdb henviser til at du kører med din harddisk som slave på den primære controller
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 19:53 #3
hda = master på den primære controller
hdb = slave på den primære controller
hdc = master på den sekundære controller
hdd = slave på den primære controller
Avatar billede Slettet bruger
20. december 2004 - 19:57 #4
Hvis du gør som jeg foreslog dig i formiddags nu da du er i gang med en ny installation tror jeg godt du kan anvende dit onboard netkort
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2004 - 22:11 #5
Jeg ved godt at dette spørgsmål allerede er besvaret, men bare lige til fremtidige læsere kan jeg nævne at på nyere Linux disitributioner såsom SuSE Linux 9.2 (Kører selv med den) og hvis nok også Mandrake 10.1 er SATA harddiske kaldet sdx

Personeligt kører jeg med 2 SATA diske og 2 IDE diske, min partitionering ser sådan ud:

/dev/sda1 /
/dev/sda2 swap
/dev/sda3 /usr/local
/dev/sdb1 /home

/dev/hda1 /media/storage1
/dev/hdb1 /media/storage2
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 16:25 #6
"troels-j"
Du dkriver "SATA harddiske kaldet sdx"

Mener du ikke sda,x ?
Avatar billede Slettet bruger
30. december 2004 - 03:15 #7
Nej, mine device table ser sådan ud:

WD Raptor 36.7 GB = /dev/sda
Seagate Barracuda 7200.7 = /dev/sdb

Jeg har bare delt min Raptor op på 3 partitioner,