Avatar billede benzboy Nybegynder
26. december 2004 - 13:17 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Beregning af ledningskvadrat

Er der nogen der kender en formel til beregning af tykkelsen på elektriske ledninger/kabler ? Jeg skal have sat en lampe op der rykker 120 watt og er ikke sikker på at 2*0.75 er nok.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2004 - 13:19 #1
120 W er ikke meget. Med mindre din ledning er mange 100 meter lang skal du ikke bekymre dig.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
26. december 2004 - 13:33 #2
mål diameteren mwd wn skydelære. (Hvis du ikke har sådan en, så kan du vikle 10 vindínger omkring en kuglepen, måle med en lineal og dividere med 10, så har du diameteren)
tværsnitsarealet = A
diameter        = D
Formlen:      A = ¶ * D
Avatar billede baitianlong Nybegynder
26. december 2004 - 15:20 #3
Den formel er da forkert?! Arealet er da Pi * r^2 ... Du har skrevet den formel, der giver omkredsen :)
Avatar billede bredker Nybegynder
26. december 2004 - 15:50 #4
på en o,75 kvadradt kan du som standart trække op til 1100w , hvis den er ventileret så temperaturen ikke overstiger 30 grader må den tage lidt mere , kan dog ikke huske hvordan det regnes ud
er der behov for det , kan det dog findes i stærkstrømsbekendtgørelsen
Avatar billede benzboy Nybegynder
26. december 2004 - 17:02 #5
Det var lige et svar jeg kunne bruge. Så behøver jeg jo ikke få sved på panden eller ild i hytten. Jeg gik udfra der fandtes en formel til dimensionering af ledninger. Jeg springer på en installatør engang. De må da kende den. Tak for jeres hjælp.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
26. december 2004 - 17:39 #6
sorry, for meget nisseøl!
areal A=(¶*D^2)/4
Avatar billede baitianlong Nybegynder
26. december 2004 - 22:00 #7
*LOL* Du skal have dine skolepenge tilbage.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
26. december 2004 - 22:45 #8
--->legende, hvad mener du med det?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
26. december 2004 - 22:49 #9
Er det ikke arealet af en cirkel du vil udregne? Hvis jo, så er formlen som jeg har skrevet, hvis ikke, -undskylder jeg :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. december 2004 - 22:51 #10
A=Pi * r^2  og    A=(¶*D^2)/4  er begge korrekte. Nu må I holde op med at skændes ;))
Avatar billede baitianlong Nybegynder
26. december 2004 - 22:57 #11
Det er de sør'me erikjacobsen... Jeg havde ikke lige regnet efter, men husker blot min gamle matematiklærers huskeregler:

omkreds = 2 piger (2*pi*r)
areal = piger i anden (Pi*r^2)

at du har lært det på en anden måde, bennylarsen er bare fjong. Jeg ønskede ikke at fornærme nogen. Du får derfor ikke dine skolepenge tilbage, og jeg ønsker absolut ingen diskussion :))
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
26. december 2004 - 23:01 #12
Jeg er praktiker, det er nemmere at måle diameteren, derfor vant til at bruge formlen med diameter.
Avatar billede oz3tl Nybegynder
29. december 2004 - 04:34 #13
Jeg lærte på et tidspunkt en tommelfinger regel der siger kvadratet * 10 = amp og da watt = amp * volt skulle den brugte ledning måtte belastes med 7,5 amp hvilket er 1725 watt om så tommelfinger reglen holder vand ved jeg ikke men indtil jeg bliver modsagt bruger jeg denne regel.
m.v.h.
tlv