Avatar billede mhv Praktikant
27. december 2004 - 17:11 Der er 16 kommentarer

mount efter genstart

Hvad skal jeg gøre for at mount bliver husket når jeg genstarter
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. december 2004 - 17:13 #1
I mappen /etc ligger en fil ved navn fstab. Du skal tilføje de ting du vil mounte heri
Avatar billede mhv Praktikant
27. december 2004 - 17:25 #2
der står:
/dev/sda1 /mnt/hd auto umask=0,user,iocharset=iso8859-15,sync,kudzu,codepage=850,noauto,exec,users 0 0

Ikke noget jeg har skrevet, og virker ikke.
Er det godt nok at skrive:

/dev/sda1 /mnt/hd

Som jeg gør i en prompt når serveren er startet op ?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. december 2004 - 17:31 #3
Hvilket filsystem bruger du på disken?
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. december 2004 - 17:34 #4
Nu genbruger jeg den samme config så er ikke helt skarp i det men vil tro at
/dev/sda1    /mnt/hd              XXX            auto        0 0
XXX er filsystemet på disken.

  Den linie der står som ikke virker kan du bare sætte et # foran. Så bliver den betragtet som en kommentar
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2004 - 17:40 #5
/dev/sda1 /mnt/hd auto umask=0,user,iocharset=iso8859-15,sync,kudzu,codepage=850,auto,exec,users 0 0
Avatar billede mhv Praktikant
27. december 2004 - 18:10 #6
en der kan hjælpe med en prompt editor, da jeg er flyttet min lnux sever til serverrummet og fjernbetjener den via min wndows pc + putty
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. december 2004 - 18:17 #7
vim eller vi er der højst sandsyneligt
Avatar billede mhv Praktikant
27. december 2004 - 19:10 #8
er det det bedste ?, ville gerne have et jeg kan finde ud af....
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2004 - 19:17 #9
Hvis du skal arbejde fra windows skal du vel bare bruge NOTESBLOK
Avatar billede mhv Praktikant
27. december 2004 - 19:42 #10
jo men hvad gør man hvis man skal arbejde med filer som kun root har adgang til at rette kan jeg logge på samba som root ??
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2004 - 19:47 #11
Er du ikke ved at fjerne dig lidt fra det oprindelige spørgsmål ??
Er der nogle af de råd du har fået der virker ??
Avatar billede mhv Praktikant
27. december 2004 - 19:50 #12
jo ok, jeg har ikke kunne afprøve det da jeg skal passe min netcafe, og serveren står et andet i et serverrum, og mine pc'er bruger filer på den....
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
27. december 2004 - 20:00 #13
Personeligt kan jeg selv bedst lide vim. Den kan du fint bruge via putty.

  Den kan godt virke lidt forvirrende i starten med med kommendoen vimtutor kan du få en tgennemgang af den.
Avatar billede Slettet bruger
29. december 2004 - 16:22 #14
Virker dit mount ??
Avatar billede irit Nybegynder
09. januar 2005 - 20:09 #15
Har du ikke adgang til din linux pc. For så vil det letteste da være:

(Som root): nano /etc/fstab

Det her ved jeg ikke om virker:
Men i din smbconf fil, kan du vel angive at dele /etc mappen, og så give din bruger skriverettigheder.

[etc]
path = /etc
browseable = yes
write list = <brugernavn_her>

Og så lige oprette den samba bruger du gav adgang til i smb.conf filen:

/usr/bin/smbpasswd -a <brugernavn_her>

Self. uden <>
Avatar billede billslapdog Nybegynder
12. januar 2005 - 13:15 #16
bruger du putty kan du bare bruce nc - skriv nc og så starter en Norton Commander klon op - du kan både edit og view med denne...

I øvrict ser helgec's forslag fornuftigt ud:
/dev/sda1 /mnt/hd auto umask=0,user,iocharset=iso8859-15,sync,kudzu,codepage=850,auto,exec,users 0 0