Avatar billede martin_moth Mester
28. december 2004 - 13:15 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Canon digitalkamera: Ixus ii, Ixus v3, Ixus 400

Har før haft et ixus ii - var meget glad for det.

Nu skal jeg have et igen, køber måske brugt - men hvad er forskellen på de tre ovennævnte modeller?

Er interesseret i parametre som:

korttype
Megapixel
Optisk zoom
filmformat (fx. 640x800)
Film med/uden lyd

Så hvordan adskiller de sig fra hinanden på ovenstående parametre - kender alt til ixus ii, så det er de to andre jeg skal vide noget om
Avatar billede martin_moth Mester
28. december 2004 - 13:16 #1
Har nu fundet ud af det meste, men er alligevel interesseret:

Hvad er forskellen på de tre typer - er de afløsere for hianaden, eller hvordan hænger det sammen?
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2004 - 13:18 #2
Hvis du ved hvad Canon kalder disse cameraer så kan du sammenligne dem her

http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp
Avatar billede martin_moth Mester
28. december 2004 - 13:29 #3
Hvis du brugte 2 sek på at kikke på det link du har givet, ville du se, at der netop IKKE er nogen som helst af de omtalte kameraer med :-(
Og på www.canon.dk kan man heller ikke bruge deres sammenligning, da de kun har de allernyeste kameraer
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2004 - 13:40 #4
De ar der alle sammen, Canon kander dem bare noget andet f.eks. ixus 400 hedder Canon Power Shot A400. Prøv at bruge 2 sek på at kontrollere, så vil du se at det er korrekt
Avatar billede martin_moth Mester
28. december 2004 - 13:58 #5
Ved godt at de hedder noget andet i amerika - Men hvordan kan jeg kontrollere det? Jeg har jo ikke noget at tjekke op i mod
Avatar billede bufferzone Praktikant
28. december 2004 - 14:23 #6
Du er nok nødt til at kikke Canon modellerne igennem for at se hvem der er hvem
Avatar billede martin_moth Mester
28. december 2004 - 14:41 #7
Ja - men hvordan er det jeg skal finde ud af det, når hele essensen af spørgsmålet er, at jeg netop IKKE ved hvilke data der gælder for de forskellige modeller...

Hvordan ved jeg hvilket kamera der svarer til et V3, hvilket til et 200, hvilket til et ii?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
28. december 2004 - 16:41 #8
Jeg er den (u)lykkelige ejer af et canon Ixus-400, og vil klart
anbefale Dig IKKE at købe et sådant.
Billederne bliver ikke ordentligt skarpe, ikke engang ved dagslys.
Blitzen er for svag, og giver konstant røde øjne (Disse to ting er ret
almindeligt for de små kompakte kameraer) men jeg syntes at Ixus-400 er specielt
dårligt mht. dette.
Kameraet er for lille. Det er svært at få et ordentligt greb på det.
Og til sidst en lille dum detalje: man kan ikke indfotografere dato og tid
på billederne !
Så mit råd til Dig: Gå langt uden om Canon Ixus-400.
Avatar billede martin_moth Mester
28. december 2004 - 17:00 #9
OK - mange tak for det råd.

Men ixus ii har jeg selv haft, og kan kun skamrose det. Har lige haft et Minolta Dimage z2, men har solgt det for at få et canon igen - men altså ikke et isus 400 ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2004 - 18:28 #10
IXUS 400 => PowerShot s400
IXUS v3 => PowerShot S230
IXUS II => PowerShot SD100
http://www.dpreview.com/reviews/compare_post.asp?method=sidebyside&cameras=canon_s230%2Ccanon_s400%2Ccanon_sd100&show=all

har fundet deres IXUS navne ved at kigge på http://www.dpreview.com/reviews/specs/Canon/ og prøvede mig frem ;o)

Har selv et IXUS 330, men har købt et PowerShot S60 da jeg ville have et 5Mpix og flere funktioner (uden at købe SLR)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2004 - 18:35 #11
gurumaster => Det med at få dato og tid indfotograferet på billederne, det kan jeg heller ikke på IXUS 330 og S60, men bruger Downloader som laver en txt fil til hvert billede med dato tid samt andet information (ISO, lukketid, ect) og lægger billederne i mapper efter dato på hvornår de er taget.

http://breezesys.com/Downloader/index.htm
Avatar billede micplus Nybegynder
28. december 2004 - 18:44 #12
rkhdk + gurumaster >

Canon leverer da zoombrowser med deres kameraer - det henter alt EXIF-data ned, sammen med billederne. EXIF data ligger "i" billedet, så ingen grund til txt. filer og andet sjovt !
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2004 - 18:46 #13
micplus => det ved jeg, men da jeg ikke bruger zoombrowser og man skal bruge et program til at læse de EXIF data hver gang, så synes jeg Downloader er bedre da den gemmer data'en i en txt fil til hver billede.
Avatar billede micplus Nybegynder
28. december 2004 - 18:52 #14
ah - ok, på den måde. Det kunne jo være, at du ikke var informeret om programmet (af en eller anden mærkelig årsag).

- og undskyld til opretter for spam ;)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
28. december 2004 - 18:54 #15
rhkdk + micplus > Jeg ved godt at alle billeddata bliver gemt sammen med billedet, bl.a. dato/tid , men det jeg mener er, at dato og klokkeslet ikke bliver indfotograferet på selve billedet, sådan som man ser det på nogle kameraer nede i det ene hjørne af billedet. Det er selvfølgelig en lille detalje, men jeg syntes det er ærgeligt at den mangler. Kan være en god detalje hvis man udprinter billederne.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2004 - 18:56 #16
micplus => Brugte Zoombrowser lige da jeg fik mit IXUS 330, men efter jeg fandt Downloader så bruger jeg ikke andet, da det opfylder mit behov og det er jo ikke sikkert at andre har samme behov ;o)

gurumaster => ok, ;o)
Avatar billede martin_moth Mester
10. januar 2005 - 12:00 #17
Ingen der ved noget om v3'eren (egne erfaringer, evt sammenholdt med II)
Avatar billede gurumaster Nybegynder
17. februar 2005 - 02:00 #18
Takker for points...
Hvilket kamera valgte Du så ?
Avatar billede gurumaster Nybegynder
17. februar 2005 - 02:02 #19
Du kan forrsten læse en uddybende test af Canon ixus 400 her:
http://akamera.dk/art.php?artikkelid=1353&side=2
Avatar billede martin_moth Mester
17. februar 2005 - 08:51 #20
Har ikke fået købt et endnu - leder stadig (brugtmarkedet)