Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. december 2004 - 17:48 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

blevet snydt ved køb af bærbar?

Hej!

En af mine venner har købt en bærbar som på siden og på fakturan er omtalt som:

asus L4R series - Pentium M 1.4 Ati 128MB 512MB 40GB

Han har nu fundet ud af at der kun er 384mb ram på computeren (læst ved at højreklikke på denne computer) og skrevet til firmaet og spurgt hvorfor der ikke var 512 mb som skrevet og lovet...

Han gik dette svar tilbage:

>>Resten er dedikeret til grafikkortet, du kan sandsynligvis sætte hvor
>>mange ram der skal være til rådighved for grafikkortet i Bios'en.

Dette mener han og jeg selv ikke burde passe da det er et dedikeret grafikkort, som ikke burde bruge af systemets ram (den har 128mb indbygget)

Hvad mener I?

Er han blevet snydt, eller er det normalt/lovligt at markedsføre det på den måde?
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. december 2004 - 18:25 #1
Hmm joo det er ganske normalt. Men de plejer dog at skrive at 128 MB går til grafikkortet når de markedsfører det.
Og det er vel et integreret grafikkort. Eller hvad?
Har du et link til hjemmesiden?
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. december 2004 - 18:26 #2
Jeg mener, skriver de ikke noget om grafikkortet på hjemmesiden?
Avatar billede Peter Nissen Nybegynder
28. december 2004 - 18:34 #3
Hvis der på fakturaen eller lign. står noget om at de 128 mb-video-ram er delt, så har I ingen sag. Normalt oplyses det at rammene er delte. Men ellers er det groft gjort.
Et indbygget grafikkort har altid delt ram ( jeg har aldrig hørt andet ). Men hvis man ikke ved den slags i forvejen, kan jeg fuldt ud forstå I føler jer snydt.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. december 2004 - 18:38 #4
grafikkortet hedder: ATI MOBILITY RADEON 9100 IGP og burde vel ikke være onboard/indbygget?
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. december 2004 - 18:39 #5
produktet findes ikke længere på producentens hjemmeside, så kan desværre ikke henvise til det :S
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2004 - 18:43 #6
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. december 2004 - 18:48 #7
"Hvis der på fakturaen eller lign. står noget om at de 128 mb-video-ram er delt, så har I ingen sag"
Det er vel lige meget hvad der står på fakturaen. Den ser man jo først efter at man har købt produktet. Det er hvad de skriver om produktet når det sælges som hører under markedsføringsloven.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
28. december 2004 - 18:49 #8
det vil sige det ikke engang er grafikkortet der hedder det, men derimod bundkortet?

hvad hentyder 128mb så til?
Avatar billede rkhdk Nybegynder
28. december 2004 - 18:52 #9
ATI Mobility Radeon 9100 IGP er chipsættet med indbygget grafikkort
http://www.ati.com/products/mobilityradeon9100igp/features.html
Avatar billede doggy82 Praktikant
28. december 2004 - 18:54 #10
ATI 9100IGP chipset , 128MB VRAM (share with system power)

"share with system power" - altså er det delt memory. MEN det skal de jo så skrive når de markedsfører det. Det må være klart for enhver at man ikke må vildlede. Ellers kan man se markedsføringsloven §2 http://www.forbrug.dk/erhverv/love-og-regler/forbrugerlove/mfl-loven/markedsfoeringsloven/
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. december 2004 - 20:59 #11
PS: Hvis du gerne vil have 'lidt' mere end de 384mb til arbejdshukommelse - og formegentlig aldrig kommer til at bruge alle 128mb til grafiken så kan du sandsynlig i BIOS ændre den mængde samlet RAM (512) som skal bruges til grafik delen. Det har jeg ændret på flere privat personers Notebook da de "kun" bruger diverse standard programer og ikke meget GRAFIKHUKOMMELSESKRÆVENDE (altså ikke noget med grafikHASTIGHEDEN) programmer.
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
30. december 2004 - 10:54 #12
okay :S det var jo lidt træls...

smider I nogle svar?
Avatar billede majsmarken Nybegynder
30. december 2004 - 11:00 #13
Skip...
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
07. januar 2005 - 11:29 #14
så lukker jeg!