Avatar billede mhv Praktikant
29. december 2004 - 15:47 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

opret bruger automatisk via windows maskine

Jeg vil gerne lave et system så når jeg opretter medlemmer i mit windows system skal medlemmerne også oprettes på min linux server. Jeg have ting mig at er lave en batch fil, som så skulle kunne gøre det, nogen der har nogen ide om hvordan man gør?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:02 #1
Samba som er Linux sitt fileserver system for windows klienter kan konfigureres til å hente påloggingsinformasjon fra en Windows server. (Domene controller.) Ut over dette så tror jeg ikke det finnes noen enkel måte som kan opprette systemkontoer hos Linux.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:03 #2
.. dvs overføre dem fra en Windows maskin. (??!!)
Avatar billede mhv Praktikant
29. december 2004 - 16:04 #3
ja men jeg har ikke oprettet dem på en windows server
Avatar billede mhv Praktikant
29. december 2004 - 16:05 #4
kan man oprette en bruger via telnet ?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:08 #5
Det går vel ellers godt ann å lage en batch fil som kan opprette Linux brukere. Problemet blir vel hvordan man skal kunne overføre Windows konto info til denne filen. Tipper at det vil være nødvendig å editere batch filen manuelt.

Webmin har ellers et grafisk grensesnitt som gjør det enkelt å opprette brukere:
http://www.webmin.com

Mon det ikke er enklere å benytte webmin enn å editere en batch fil ?
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:36 #6
Så ikke dine tillegsspørsmål. Ja man kan selvfølgelig også opprette dem via telnet/ssh. Telnet og ssh er praktisk og bruksmessig stort sett det samme, men ssh kjører med kryptering. De fleste moderne Linux i dag benytter ssh som default og ikke telnet.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:37 #7
putty er en meget bra telnet/ssh klient som kjører på windows plattform
http://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/download.html
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:40 #8
Kommando for å opprette ny bruker fra shell/ssh:
"useradd <brukernavn>" (Default parametre)

Det er mye enklere å sette opp brukere og slike ting via webmin.
Avatar billede mhv Praktikant
29. december 2004 - 16:43 #9
det er ikke noget problem for mig at få de nødvendige data til batch filen, og jeg kan starte en batch fil med de nødvendige parameter fra mit medlems system...
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 16:56 #10
I prinsipp så kan man jo lage en batch fil med mange kommandoer som så utføres sekvensielt når scriptet eksekveres, for eksempel:

useradd bruker1
useradd bruker2
useradd bruker3

osv.

Lagres for eksempel som adduserscript

Eksekvering: "bash adduserscript"

Problem: Er ikke sikker på hvordan dette fungerer med å få satt passord og slike ting. Du kan jo prøve med kommando "man useradd" (help funksjon.)
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 17:00 #11
For å sette passord: "passwd bruker1"
Men denne er vel interaktiv. Vet ikke om den kan kjøres som batch via script.
forsøk eventuelt "man passwd"

Andre "eksperter" som sitter på flere detaljer ??
Avatar billede mhv Praktikant
29. december 2004 - 17:18 #12
jeg ville jo gerne lave en batch fil på min windows maskien som oprettede en bruger på linux serveren...., som jeg læser det er det du har lavet en batch fil til afvikling på en linux maskine.

hvis jeg kunne starte en batch fil op på en windows maskine som så kørte et terminal program som så igen kunne oprette en bruger på min linux server så ville det være det jeg skulle bruge......

så i første omgang drejer det sig op at oprette en bruger via en terminal, som kan startes med de nødvendige parameter...
Avatar billede langbein Nybegynder
29. december 2004 - 17:25 #13
I teorien så kan jo alle ting lages men ikke i praksis.

Teoretisk så kunne man vel lage et windows script som logget seg på linux maskinen og så utførte div system kommandoer på Linux maskinen. Mener at dette blir en upraktisk komplisert og arbeidskrevende løsning.

Den enkleste løsningen dersom man skal holde styr på en del brukere er via webmin. Dette ta 5 min å installere. Ellers så kan man bruke shell kommandoer mot Linux eller eventuelt en Linux batch som atomatiserer det hele.

Tror det er det nærmeste man kan komme.
Avatar billede mhv Praktikant
04. januar 2005 - 02:11 #14
jeg har sat mig ned og lavet et VB program som kan telnet og på den måde oprette brugere