Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2004 - 22:55 Der er 71 kommentarer og
1 løsning

Tips til at undgå at få uberettiget karma

Som overskriften siger, ja så søger jeg tips til hvordan man undgår at få negativ/uberettiget karma.
Til dette er der sat 50 point af.

Ja, så går det sikkert løs med karmatildelinger igen.

En ekstra opgave går ud på at finde den latterligste karmatildeling i har fået - men husk at der SKAL være navn på!
Ellers er det jo ubrugeligt... ;)
Til dette er der sat 150 point af.
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2004 - 22:56 #1
P.s. Disse tips bliver offentligt gjort på et tidspunkt i en fin lille samlet liste - bare ikke på eksperten.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:03 #2
hey John, cool projekt..O)

For at undgå, .. hver dig selv, hjælp hvor du kan ellers hold kæft..O)
Luk ikke dine negative sider ud, uanset om du ikke for den andekendelse du er beritteget til.!
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2004 - 23:05 #3
Jeg har et punkt selv:
Hvis det forkerte svar accepteres, find dig i det. Andre brugere vil opfatte det som om man er pointjæger.
Avatar billede mat Nybegynder
29. december 2004 - 23:09 #4
Nu er 'uberettiget' jo et lidt svært begreb at klistre på noget så subjektivt som karma. Hvad en synes er berettiget synes en anden måske ikke?

Med hensyn til negativ karma, så synes jeg egentlig bufferzone ridser det ret godt op i http://www.eksperten.dk/artikler/547 :)

mvh mat
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. december 2004 - 23:11 #5
uberettiget er ens egen syn på en given karma - ikke nødvendigvis en som andre skal være enig med :)
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2004 - 23:14 #6
Nå, er den nu gal igen ;)
Fik selv en gang l..t den anden dag.
Men for at undgå, den bliver squ svær, der er altid nogle der ikke vil have at du er bedre eller klogere end dem.
Men:
Være sig selv og IKKE være "overlegen" eller "bedre viden" end andre.
At overholde godt takt og tone.
Erkende hvis man har lavet en fejl eller total misforstået folk.
Være modtagelig for begundet saglig kritik eller fejlvejledning i spørgsmål.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:15 #7
tip: behandl folk som du ønsker at blev behandlet (hmm, lyder bekendt)
Der er ingen måde at undgå dårlig/uberettiget karma på, og det må vi leve med, men så længe vi ved at vi har godt vores bedste så er karma/points ligegyldigt uanset hvad,

og husk på:
Bricks and stones can break your bones, but at name/karma can't hurt you <- grim & Evil cartoon fra idag
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:15 #8
Jeg har fået negativ karma, uden any respons, men kan kraft.. ikke finde spm.´let, ( det er sikkert blevet slette, og/el. bruger deaktiveret.. men karma er der stadig...???).. det var lavet af en gut der kaldte sig .. Bearshare, og om handlede køb af ata el. s-ata diske.
-> stave kan jeg heller ikke, og giver klart tastaturet skylden..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:20 #9
-> det svære er : at vide, at læse, el. lugte, hvilket niveau spørger er på.(alm. bruger, newbie, eller super bruger osv..)
Tit kommentere man, og finder derved ud af, at man skal starte et helt andet sted, fordi at brugeren ikke er på samme niveau.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:23 #10
artfreak 23:20:02 -> med andre ord "erfaring" ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:24 #11
*G*.. ja.!
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:26 #12
li´som, jeg har lyst til skrive..need more beers..og smutter lige da kioskén da den lukker snart..O)
det skal man nok undlade..*G*
Men giver rkhdk ret i hans (korte) påstand..O)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:30 #13
Erfaring er måske den største resourse som eksperten.dk har, at samle så mange folk med deres erfraring, det er hvad eksperten.dk ER, samlet erfaring.
Eksperten.dk har overlever i flere år pga. dens formidling af eksperters erfaring og hvem i deres "ånd" tror at det har noget med points/karma at gøre.
Eksperten.dk har ET formål: at hjælpe andre, så hvorfor ikke glemme points/karma og hjælpe dem der har brug for hjælp?
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 23:32 #14
Kan du forklare admin og IDG det? :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:33 #15
artfrak => synd du ikke bor på bornholm, ellers havede jeg et par kasser øl stående ;o)
Avatar billede haverslev Novice
29. december 2004 - 23:34 #16
rkhdk 29/12-2004 23:30:54 = BINGO ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:37 #17
rkhdk >> jeg gi´r portoen..O)
Sååå
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:38 #18
norbert => går ud fra der den kommentar var regnet på mig (23:32:32), men kan kun sige admins (der er 2 nu) og IDG har "desværre" en ide og coadmins (den rigtige ide)
I (brugerne) har selvfølgelig ikke den indsigt i hvordan eksperten.dk administerets som vi Coadmins har, men CoAdmins gør deres for at hjælpe Brugerne/eksperten.dk uanset hvad andre tror ;o)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:40 #19
artfreak => giv dit konto nummer, så skal jeg sørge for at DU betaler regningen ;o)
Hvor er du fra i DK?
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 23:43 #20
rkhdk: Du kan lige tro jeg udmærket godt ved, hvor svært det er for jer at forklare, hvad der skal til. Og selvfølgelig ved I jo også, hvordan det SKAL være, I er her jo hver dag :-) Og at I laver et kæmpearbejde. Og jeg er selvfølgelig også enig i din slutbemærkning "Eksperten.dk har ET formål: at hjælpe andre, så hvorfor ikke glemme points/karma og hjælpe dem der har brug for hjælp?", men det kniber åbenbart for admin og IDG at forstå det.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:47 #21
norbert => adminS (husk der er mere end 1) og IDG ønsker selvfølgelig det bedste for eksperten.dk, men da de har flere sites (computerworld og PCworld) at tage sig af og hvordan de skal integers i eksperten.dk så giver der selvfølgelig visse problember.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
29. december 2004 - 23:53 #22
Glemte: husk på at det IKKE er admins/iDG der skaber eksperten.dk, men Jer (brugere), uden Jer ver der intet eksperten.dk
Avatar billede norbert Nybegynder
29. december 2004 - 23:57 #23
Yes - det ved jeg - men problemerne omkring karma har været der fra dag 1, og nu har vi haft det i omkring 10 måneder oder so, så det var vel på tide, at adminS snart kiggede på det og får en sludder sammen med jer om, hvordan man løser disse problemer, sådan så brugerne kan koncentrere sig om at hjælpe i stedet for at genere/blive generet. Og samtidig vil det nok også være en stor byrde, der bliver fjernet fra jeres skuldre evig og altid at skulle lægge øjne til den ene tråd efter den anden der omhandler karma. Disse tråde burde omhandle IT i stedet for. :-)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
29. december 2004 - 23:59 #24
konto nr.. skal du oz ha´udløbsdato..*G*

Synes faktisk at responstiden på spm. og at kvaliteten af svar og kommentare er blevet væsentligt dårligere, og meget mere langsom. hvorfor mon..??
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2004 - 00:03 #25
rkhdk > karma systemet har jo været diskuteret til hudløshed flere gange her på E.
Er det ikke muligt, at lave en ændring, således man ikke kan misbruge det eller være anonym.?
det vil vel holde karma på et saglig/faglig respektabel niveau, jeg bliver sq selv ophidset og tænker ved mig selv - så kan det sq også være lige meget, E kan passe sig selv, er kun på Eksperten er for hyggens og fornøjelsens skyld.
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:04 #26
norbert => CoAdmins er klar over dette problem, og det skulle være en del af det nye CoAdmin site, men siden admin (jacob) ikke har kunnet klares dette, så står CoAdmin endnu engang uden værktøjer.
Så derfor er CoAdmins stillet med dårliger værktøjer end før (hvis du har fulgt med i de spm)

Husk på at CoAdmins er "desværre" ikke er meget bedre stillet end brugerneA

artfreak => en udløbsdato ville ikke kade (mere misbrug) ;o)
Avatar billede norbert Nybegynder
30. december 2004 - 00:09 #27
Jamen - det er jo virkelig forfærdeligt. Så er der jo en endnu større grund til at AdminS og IDG tager fingeren ud. Det har åbenbart ikke hjulpet, at der nu er to adminS, de skal jo også være enige. Og det kan vel også tage tid. :-)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:09 #28
haverslev => karma systemet er lavet efter admin (jacob) som 2 nye admins er knyttet til..
Det er uden tviv en hurtig "kode/programering" som kunne klare en del, men uden admins/IDG => ingen ændringer (desværre)
Vi (CoAdmins) prøver så godt vi kan får at få visse værktøjer til hjælpe, men så længe vi IKKE har dem, så er karma "desværre" allemandsland"
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:11 #29
norbert => velkommen til det som Coadmin ved ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 00:12 #30
bare udnyt ..O)
Men mit kontonummer er vist udnyttet optimalt..*G*

karma.. er en skidt ting, og hvis man blot kan se hvem som har giét det, ville det være en hel anden sag, det tror jeg er klart for alle.
At det pisser en´ af at få dårlig karma, forstår jeg udemærket, men det er tit en el. anden 14 årig, som ikke lige fik det tip, om sit spil el lign. edr smider det.
Det som undre mig, er at når bruger bliver deaktiveret, hvorfor bliver hans/hendes karma osv. ikke slettet..??
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:15 #31
artfreak => husk på det jeg skrev til sidst (29/12-2004 23:15:25)  ;o)

Sorry, john at det ikke længre har relevans, men håber du forstår ;o)
Avatar billede haverslev Novice
30. december 2004 - 00:18 #32
john, du skal bare sende hele "skrivet" her til IDG også ;)
råb lige op hvis du mangler frimærker, om så jeg skal cykle til Ålborg med det ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 00:21 #33
øøø.. jeg vil ha´ bajer sendt over, og også et par til john..O)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:26 #34
artfreak => siden det tager "dage" at sende noget, lad mig sende en virtuel øl til Jeg begge (og resten af den der deltager i dette spm) og ønsker alle et godt nytår ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 00:27 #35
rhkdk. nu er det dig som står for porto, ...
for hvis du lander i kbh, er der husly..go´mad, og bajer..on me..O)
alt det med konto nummer, tror jeg opretter et spm....(kan ikke finde ud af det *LOL*.).O).. og hvis jeg ikke får udløbsdato, på dem som deltag, for de mega dårlig karma..............sorry, hvis det er for useriøst. Men synes faktisk E, er på vej derhen, som et teen site, hvor teens, for hjælp til deres homesites, og games, mm..
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:29 #36
artfreak => hmm, har ingen nytårs planer (31/12/2004) sååå ;)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 00:31 #37
kom hid..og vi fyrer den af..O)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:34 #38
artfreak => en e-mail eller lignede ville jo nok være íde ;o)
bornholmeren_duvedsnableA(hotmaildotcom)
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:35 #39
der burde nok være (duvedsnableA) ;o)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 00:36 #40
bartfreak@tis....dk
el. c.dk
Avatar billede rkhdk Nybegynder
30. december 2004 - 00:41 #41
atrfreak => sendt mail (he he)
Avatar billede nopsen Ekspert
30. december 2004 - 00:55 #42
man skal ihvertfald undgå at påminde folk om at andre sidder og venter på respons i deres tråde, jeg fik en dårlig karma igen i dag på den bekostning.
http://www.eksperten.dk/spm/575242
jeg har bare ikke tænkt mig at stoppe med det, det bliver værre og værre med den slags og er en kilde til irritation og så længe der ikke er mere justits herinde end den brugerne selv håndhæver, så er det jo det eneste man kan gøre.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
30. december 2004 - 00:56 #43
der er langt fra kbh-> bornholm, så det er sikkert derfor jeg ingen mail har fået..??

John, fik du svar/kommentar nok..el vil du ha´ipér,  på folk, som giér dårlig karma..*G*
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2004 - 01:01 #44
artfreak> hehe - nej ;)

Nu jeg har hele 2 coadmins her (norbert jeg vidste ikke du var blvet coadmin - tillykke ;)) http://www.eksperten.dk/spm/574525 har jeg anmeldt - kigger i på det?
Avatar billede norbert Nybegynder
30. december 2004 - 01:15 #45
NEJ tak - siger jeg bare :-)
Avatar billede hojben Novice
30. december 2004 - 03:16 #46
ved ikke om det er skrevet (gad ikke læse det hele igennem..

men: svar ikke på sindsygt lette spørgsmål som du kan løse på et splitsekund, når antal point er lig 100> men bed spørger om at svare selv og tag et symbolsk "beløb" af 30 point..
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2004 - 09:19 #47
Norbert?
Jeg har bedt coadmins om at lukke det for yderligere indlæg
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 10:14 #48
Jeg har et par stykker som betegner mig som pointliderlig - lidt svært at forholde sig til ikk :D

Godt nytår til alle
Avatar billede johnstigers Seniormester
30. december 2004 - 14:56 #49
LOL - jo så sandelig ;)
Godt nytår ;)
Avatar billede freehelp Praktikant
30. december 2004 - 21:51 #50
Avatar billede doggy82 Praktikant
31. december 2004 - 06:00 #51
Two words: Fuck karma.

Taler normalt ikke så grimt - men jeg mener det virkelig :) Og så godt nytår folkens :)
Avatar billede streetboy Nybegynder
31. december 2004 - 13:56 #52
:0)

Mennesket falder af og til over sandheden, men for det meste rejser det sig bare op og går videre ;0)

Politik er næsten lige så spændende som krig, og en del mere farlig. I krig kan du kun blive slået ihjel én gang, men i politik kan det ske mange gange ;0)

Citater: Winston Churchill

Godt Nytår
;0)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. januar 2005 - 19:43 #53
I hører nærmere...
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. januar 2005 - 19:44 #54
P.s. Hvis i vil have point, så sig til. Men min. 4 skal svare, ellers ingen point - havde helt ærligt regnet med at folk kunne give mere respons på sådan et emne...
Avatar billede fromsej Praktikant
01. januar 2005 - 21:45 #55
Du kan ikke undgå at få de latterlige karmatildelinger, sålænge præpupertetsungerne kan gemme sig bag anonymitetens kåbe.
Så der er kun en mulighed vær helt ligeglad med de anonyme dårlige, vær glad for de gode, og vær glad for de der sætter navn på.
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. januar 2005 - 00:16 #56
stigers> jeg tror bare vi er trætte af at snakke om det karmasystem. Jeg er ihvertfald :|
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. januar 2005 - 10:46 #57
Jeg er også - vi må vel finde os i det, eller gøre noget drastisk - jeg vælger det sidste...
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. januar 2005 - 16:49 #58
Fik lige denne af en idiot:
http://exp.dk/spm/575549#rid5217045 -> "Jeg er også - vi må vel finde os i det, eller gøre noget drastisk - jeg vælger det sidste..." Så gør det dog. Det har du "truet" med mange gange, hvornår sker det??

idiot bag denne karma> Hvad er det lige du tror jeg gør??? Lukker min konto???
LOL - det er sgu ikke det jeg snakker om - tsk tsk...
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. januar 2005 - 17:06 #59
LOL... hmm... ja... den karmameddelelse siger vist alt om hvor latterligt det system er.. ..og ja det siger også at ham som har skrevet det er en idiot...  ...karmasystem = idiotsystem for idioter... :)

Jeg siger stadigvæk indtil de fjerner systemet: Giv kun god karma!

Og til dig som har skrevet det til john_stigers> Hvorfor fanden spurgte du ham ikke bare herinde?! Så kun vi have en ordentlig dialog istedet for alt det mudderkastning frem og tilbage! Grrrr :|
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 17:10 #60
kunne man ikke gøre sådan, at hvis man ligger dårlig karma, kommer navnet med automatisk..*G*
Jeg for oz dårlig karma, uden at vide grunden til det.??
Men så kan man jo heller ikke gøre noget ved det, eller tag det seriøst.
Men jeg venter bare på nemisis..O)
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
02. januar 2005 - 21:42 #61
her er ham som gav mig dårlig karma..O)
http://www.eksperten.dk/spm/572162
Avatar billede doggy82 Praktikant
02. januar 2005 - 21:56 #62
Det her er den mærkeligste jeg har fået dårlig karma fra. Og så endda flere dage efter at spørgsmålet var oprettet... Karmamelding er bare url'en " http://www.eksperten.dk/spm/543659 " - som om at man bare ved at læse det spg sku' kunne forstå at jeg skal ha' dårlig karma!? Jeg fatter bare minus af det :D
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 17:31 #63
Nu har jeg ikke haft mod på at læse det hele igennem, men bliver brugernavnene ikke smidt i DB'en? Så er det vel bare at oprette en ekstra kolonne og smide dem derud?
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2005 - 20:57 #64
Fik lige denne:
"This might piss you off! but I am waiting for a event to accour. If it does I will remove this again else it will remain."

Hvad snakker idioten om?
Avatar billede nopsen Ekspert
06. januar 2005 - 21:00 #65
det viser jo kun at han prøver at "dobbeltskjule" sin identitet ved ikke bare at skrive anonymt, men også på engelsk.. og derved fremstår det endnu mere dumt over for os alle end han nok havde tiltænkt det :)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2005 - 21:01 #66
http://www.eksperten.dk/bruger.phtml?navn=egidiussen&option=karma

Endnu et bevis på at karmasystemet skal ændres:
"Det er IKKE freehelp som har givet dette: Debatør som ikke altid har styr på det han kaster i spørgsmålene. gætter sig ofte frem og spammer tit spørgsmål i forsøg på at holde på hans tiltider forkerte råd! //Freehelp Jeg vil hermed gerne rense luften mellem os, og lad os komme videre :) //Freehelp aka Lars 6/1 2005 18:04"
+
"Debatør som ikke altid har styr på det han kaster i spørgsmålene. gætter sig ofte frem og spammer tit spørgsmål i forsøg på at holde på hans tiltider forkerte råd! //Freehelp 13/9 2004 11:01"

Ja gu kan coadmins da "bare slette" sådan noget, men helt ærligt...
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. januar 2005 - 21:05 #67
nopsen> lige min tanke :)
Avatar billede fromsej Praktikant
06. januar 2005 - 22:51 #68
Ak ja, så undrer folk sig over hvorfor man ikke gider bruge så meget tid her mere.
Lad præpupertetsungerne have det i fred, så kan vi lige kigge forbi i ny og næ og sige hej. ;o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 23:43 #69
Jeg spørger lige dumt, fordi jeg ikke har en idé om hvordan tingene hænger sammen.

Kan Coadmins ikke rykke for en løsning? Hvis jeg var admin, ville jeg forhøre mine Coadmins om hvordan tingene står til, så der kan laves tiltag, der kan dæmme op for evt. problemer. Det er vel dem, der står med de daglige skærmydsler?

Jeg har i starten betragtet det karmagivning som noget velment med en opdragende effekt for øje, men som noget overflødigt, eftersom det i mine øjne kun bidrager til endnu mere splid. Der er godt nok en "Anmeld grov karma"-funktion, men uanset om den er der, eller ej, så burde det ikke tillades, at folk nedgør hinanden. Der er faktisk tale om en reel lovovertrædelse. Selvom tankerne bliver ledt hen i kravlegården, når man taler om lovovertrædelser i debatfora.

Hvilket leder mig hen på bedømmelser af artikler. Her lægger folk heller ikke fingrene imellem, hvis en velmenende bruger mener at have noget værdifuldt at give videre til andre, men som reelt kun har en værdi for skribenten selv, måske fordi han er nybegynder på et område, som 98% af E's brugere havde tjek på for 4 år siden. Jeg tænker på en artikel om overskuelighed på en hjemmeside, struktur m.m. Artiklens emne var så selvfølgelig, at man tænkte "Hvorfor skriver han det, det er da logik for alle?". Men det var det måske ikke for ham, han havde nok fået arbejdet sig frem til nogle åbenbaringer, som han glædesstrålende ville dele ud af.

Han blev haglet igennem, specielt fordi han tog 5 point for sin artikel. Når han engang har meget mere at bidrage med, kan man da næsten være sikker på, at han holder det for sig selv, efter den tur han fik.

Der er åbenbart problemer, som kræver noget opmærksomhed. Måske Admin og IDG skulle lægge en ny strategi og lave nye tiltag/ændre eksisterende forhold?
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. januar 2005 - 23:45 #70
... så E ikke behøver at miste "kunder", fromsej :) Det ville være ærgeligt bare at lade stå til, istedet for at få bremset en kedelig udvikling, som får folk til at melde fra eller holde sig væk i længere perioder.
Avatar billede fromsej Praktikant
07. januar 2005 - 10:56 #71
Steen Hansen>>Det er et rigtig godt indlæg du kommer med, men.
Vi har tigget og bedt, vi har forlangt, vi har argumenteret for at få ændret eller helst fjernet hele karmagøglet, intet hjælper, så det er vi flere der har opgivet at gøre noget ved, IDG er hamrende ligeglade med os brugere, bare de får nogle hits, og en masse registrerede brugere af Eksperten.
Det er nemt at løse det karma problem, navn på på samme måde som der kommer i kommentarer til artikler, så vil de værste og mest tumpede forsvinde, alternativt er der en chance for at spørge den der har givet dårlig karma, om hvorfor, har man så lavet en fejl eller rådgivet dårligt, så er det fair nok, men heksejagterne vil stoppe.

Artikelkommentarerne er til gengæld OK, der er navn på, så man kan se hvem der mener hvad om ens artikler.
At man der også skal tale pænt, det kan godt lade sig gøre at udtrykke sin mening forståeligt uden at svine folk til, er en selvfølge.
Hvis en artikel oplyser om ting der for en selv er selvfølgeligheder, ja OK så ved man så mindst lige så meget som artiklens opretter.
Folk vil gerne dele deres viden med andre, nogen sjusker sig igennem lynhurtigt ved lidt brug af Google og en Engelsk/Dansk ordbog, her er dårlig kritik berettiget, men har opretter brugt tid på og gennemarbejdet sit stof, så er jeg egentlig ligeglad med om det er noget jeg ved i forvejen, så bør der gives positiv kritik, evt med tilføjelsen, henvender sig mest til begyndere.*S*
Vi har alle nogle ting vi er stærke i og nogle vi ikke aner en disse om, desuden kommer her altså også brugere uden den store IT viden, de kan få stor glæde af artiklerne, fordi de ligger på et niveau de kan forstå.
Hele idéen med at tage point for artiklerne finder jeg underlig, jeg kan godt forstå at folk gerne vil have lidt for at bruge tid på at skrive dem, men helt ærligt hvad kan man bruge x gange 5 point til?
Købmanden sælger stadig ikke øl for Ekspertenpoint! (o;

At få IDG til at ændre strategi er dødfødt, det er nemmere at få Pia Kjærsgaard til at være fortaler for at der bygges moskeér i samtlige danske byer for skatteborgernes penge.

Så lige en kommentar til dit næste indlæg.
Jeg har valgt at holde lav profil på Eksperten, det bunder lidt i karmagøglet, ikke det at jeg selv er blevet svinet til, det har jeg både lært at leve med, og fundet en måde at slå igen på, ikke at metoden hjælper meget, men det er til gengæld hamrende sjovt at hænge deres ubehjælpsomme forsøg på at tilsvine mig ud offentligt i en tråd oprettet til formålet, det har givet mere end et godt grin.*G*
Hovedgrunden er at vi er ved at drukne i vores egen succes på spywarefri i vores eget forum, det bruger jeg så meget tid på at der simpelthen ikke er tid til Eksperten også i det omfang jeg har brugt før i tiden, jeg er selvfølgelig til rådighed hvis andre har brug for min viden, mange har enten min mailadresse eller min Messenger, så jeg er da til at få fat i.
Avatar billede steen_hansen Forsker
07. januar 2005 - 12:27 #72
Tak, fromsej. Du er heller ikke så ringe selv :)

At den omtalte artikel var himmelråbende indlysende og selvfølgelig, gør ikke mig noget. Netop fordi, som du er inde på, at andre nybegyndere kan have glæde af den (skal prøve at se, om ikke jeg kan finde den).

Jeg har selv undervist totale nybegyndere i både Windows, MSIE, Office-pakken m.m. En meget vigtig ting jeg har lært af at undervise nybegyndere er, at man skal geare HEEEELT ned og få alle med. Ellers kan man se, at rullegardinet ryger ned, og så får brugeren ikke noget ud af undervisningen.

Jeg synes det er helt fint med letforståelige artikler. Pønser selv på at lave noget for nybegyndere, for jeg ved hvor svært det er at komme i gang med noget, når man ikke kender til mulighederne, eller kan overskue omfanget af det, man gerne vil give sig i kast med.

Den bruger, der skrev den artikel, havde rodet en del (lidt?) med HTML og hjemmesideopbygning, og havde gjort sig nogle særdeles fornuftige tanker om opbygning, overskuelighed etc. Noget, som mange andre også burde tænke lidt mere på :) Men når alt kommer til alt, så var den meget .... nede på jorden, og det faldt mange for brystet, at han havde taget 5 point for artiklen. Folk har måske en forventning om, at de vises sten bliver serveret på et sølvfad, når de skal "betale" 5 point for den, og da forventningerne ikke blev indfriet, blev staklen gennemhaglet på kryds og tværs.

Jeg overvejede meget kraftigt at oprette en tråd ud fra den artikel, som skulle gå lidt på, om vi ikke kunne holde kammertonen, og helt undlade at kommentere en artikel, hvis man kun har til hensigt at være ubehøvlet. Så hellere trække på skulderen og smutte, der er ingen grund til at stå med fråde om munden og udgyde ubehageligheder p.gr.a. en artikel.

Efter lidt overvejelser kom jeg frem til, at det nok kun ville være med til at piske en stemning op, hvis man fremstår som en bedrevidende Kloge-Åge med en formanende løftet pegefinger. Så det undlod jeg helt. Men det er en synd og skam, at det sker, for det dræber effektivt enhver lyst til at bidrage med noget konstruktivt. Jeg er temmelig sikker på, at det varer længe, inden den pågældende bruger forsøger sig med en ny artikel.

Jeg tror nok det var bufferzone, som skrev en artikel om netetikette. En af bedømmelserne kom fra olebole, og han var inde på, at selvom det er et virtuelt samfund, så skal man tale ordentligt til hinanden. Jeg kan kun give ham ret, for der er absolut INGEN forskel på, om man står og skriger en person ind i ansigtet IRL, eller om man gør det i et debatforum. Det er lige krænkende uanset, hvilken metode man bruger. Men når værktøjerne ikke bliver stillet til rådighed, så kan jeg godt se, at der ikke er så meget tilbage, end at tage en lille pause fra E, hvis bølgerne går for højt. Bare lidt ærgeligt, at det kun drejer sig om hits og annoncekroner. Er det tilfældet, kunne E's brugere selv gøre noget ved forholdene. Man kunne vente med at kigge ind, indtil de forskellige storme har lagt sig :o/

Jeg håber IDG besinder sig og gør noget for deres brugere. Det hele hænger jo sammen: Får man ikke hits, får man ikke annoncekroner. Intet varer evigt, og da slet ikke hvis man ikke gør et forsøg på få rettet op på de uhensigtsmæssigheder, der nu måtte være. Håber Admin følger med i disse debatter og tager dem videre til IDG.