Avatar billede mhv Praktikant
04. januar 2005 - 02:15 Der er 5 kommentarer

bruger navn og kode

hvad er reglerne for brugernavn og kode på linux og kan man rette dem.

kan ikke få lov til at på rette brugernavne med æøå og der er også problemer med password længde kan man rette i det ?
Avatar billede justlinux Nybegynder
04. januar 2005 - 15:35 #1
Brugernavn kan kun bestå af amerikanske bogstaver (a-z, A-Z) understreg '_' og tal, dvs. ingen mellemrum eller ting som !"#¤%&/() eller danske bogstaver i brugernavnet. Bruernavnet kan bestå af et til mange tegn (der var engang nogle grænser med 8 og 32 tegn som man stadig kan løbe ind i)

Passwordet, tjae, hvis det er root der giver det er der ingen krav, ellers (alt efter opsætning) skal det bestå af en blanding af små og store bogstaver, tal og tegn. Man kan her godt bruge danske ogstaver, men det frarådes da det kan være at enkelte programmer har problemer med at finde ud af hvornår det er et dansk bogstav, og om man i øjeblikket bruger ISO-8859 eller CP-465 (eller hvad det nu hedder) tegnsæt.

Men brug helst en blanding af tegn,  bogstaver, og minimum6-8 af dem..
Avatar billede mhv Praktikant
04. januar 2005 - 20:16 #2
jeg har ca 150 medlemmer med forskellige brugernavne som jeg har oprettet i et windows system, men nu vil jeg gerne oprette dem på en linux server, hvor de så skal have deres data. mit problem er bare at reglerne for brugernavn i linux ikke er overholdt, hvad gør man så ?
Avatar billede justlinux Nybegynder
04. januar 2005 - 20:40 #3
Laver en søg/erstat så danske bogstaver bliver til ae, oe & aa, og fortæller folk det.
Du kunne også lave brugernavne med to-tre bogstaver fra for og efternavn, så feks. søren nielsen, bliver til so_nil eller s_nielsen, soeren_nielsen eller soren_nielsen eller soren.nielsen (punktum virker også).

Men når det kun er 150 navne, og de nok aligevel skal have tilsendt et kode, så ville jeg vare køre det gennem søg/erstat.
Avatar billede mhv Praktikant
04. januar 2005 - 20:52 #4
jeg ville bruge den samme kode som de har i dag, så de skulle ikke komme til at mærke nogen forskel, udover at de får et drev mere på pc'en
Avatar billede charlotterj Nybegynder
05. januar 2005 - 15:31 #5
mhv, lukker du ikke snart nogle af alle dine åbne spørgsmål? Du er den bruger, som har 3. flest point ude (http://www.eksperten.dk/toplist.phtml?sort=Ude&order=desc)
Folk bruger tid på at hjælpe dig gratis - så kan man godt lige gøre sig den ulejlighed at give point....det er muligvis forglemmelse, men for den person som sidder tilbage, er det irriterende.
Jeg har lige givet dig en dårlig karma, men vil selvfølgelig rette den igen, når du har fået delt nogle point ud.