05. januar 2005 - 16:23Der er
6 kommentarer og 1 løsning
Bogføring af lagerværdi
Er i fuld gang med årsregnskabet, og skal i den forbindelse indskrive værdien af mit lager i mit årsregnskab.
Jeg kan dog ikke helt regne ud hvordan det skal foregå, jeg kender lagerværdien fra summa, og jeg har en konto i kontoplanen som hedder 55100 Varebeholdning.
Men alle varerne er jo allerede bogført under vareindkøb, så momsregnskabet er korrekt, så hvad gør jeg nu?
I må meget gerne bede om uddybning, så skal jeg forklare så godt jeg kan!
altså nu må jeg tilstå jeg aldrig selv har gjort det (har om det i skolen) men vil da gå ud fra at den skal vide din værdi af lageret for at vide hvormeget der er brugt! altså vareforbrug
det er vel at lave status?
hvis det er helt forkert, glem denne kommentar, og bær over med mig :)
Det er skam ikke forkert, egentlig er det jo det jeg er i gang med at skulle specificere ud :)
Alle varer er bogført under vareindkøb i det øjeblik jeg betaler dem, for at få momsregnskabet til at passe. Så er momsemor tilfreds ;)
Men når så årsregnskabet skal laves, skal vare "forbruget" jo så frem, og det må skulle bogfres på en af statuskontoerne i summa, og der er jeg så lidt lost :) Du har ganske ret, når du kalder det at lave status, man kan så sige at status allerede er lavet, og jeg så skal vide hvordan det bogføres i programmet.
vi har lært at man altid skal tælle lageret op, og ikke se det ud fra hvormeget der er solgt (der kan jo være spild)
jeg har ikke prøvet programmet, men man burde kunne debitere hvormeget der er brugt på vareforbrug, og og ligeledes kreditere på varelager/beholdning (så stemmer regnskabet stadigt, og lagerværdien passer igen)
Hmm, så har du lært noget forkert ;) Du er jo regnskabspligtig både overfor momsemor og skattefar, og for at momsemor kan få det beløb hun har til gode, skal der jo netop være en opgørelse over hvad der er solgt.
Men med hensyn til indberetning til skattefar, så har du ret, det er lagerets aktuelle værdi som er den gældende, men den har jeg styr på. Eneste svind/spild der kan opstå her, er vist hvis katten begynder at stjæle hardware ;)
Jeg tror umiddelbart du har fat i noget af det rigtige med hensyn til at overflytte beløbet, problemet er hvordan det rent praktisk gøres, og der er jeg nok nødt til at vente på input fra en anden bruger af programmet.
Nu ha jeg fået skidtet til at passe, og har oven i købet fået det godkendt på bedste vis. En handelsskoleklasse i erhvervsøkonomi brugte en time på at gennemgå det, gad vide hvad det ville koste i revisorhjælp? :)
hvis det er gennemgang af hele årsregnskabet sagde min lærer (har revisorfirma - blot lærer for sjovt?!) i dag at det koster +40.000 før han vil se på det :)
Har dog fået et tilbud på 15000, men nu er mit regnskab ikke så stort. Har dog ikke engang tjent 15000, så jeg er nødt til at lave det selv :)
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.