Avatar billede caidoz Juniormester
14. januar 2005 - 14:14 Der er 15 kommentarer

Periodisk fejl på bundkort.

Min PC fryser ofte, når der sættes en cd eller DVD i drevene, eller den startes op med CD/DVD i.
Opsætning: Bundkort ASUS P4P800, 2.8 Ghz P4, DVD og CD-drev.

DVD-drev og bundkort er nyligt flashed, DVD- og CD-drev fungerer uden problemer i en anden PC. Jeg kører WinXP, og har prøvet mednyinstallation på en anden HD uden det har hjulpet. Der har også været periodiske problemer md genkendelse af harddiske.
Nu kan jeg ikke finde andre mulige årsager end periodiske fejl i MB.
Er der andre muligheder??
Per
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
14. januar 2005 - 14:16 #1
du kan jumpet drevene forkert, eller kablet skal mmåske udskiftes.
Prøv evt. at ressete bios, og konfigurer igen.?
Avatar billede peet49 Nybegynder
14. januar 2005 - 14:45 #2
Du har husket div. driver til bundkort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. januar 2005 - 14:54 #3
Har dette spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/580750 relevans til dette, eller er de uafhængig af hinanden ?
Avatar billede caidoz Juniormester
15. januar 2005 - 22:02 #4
1. Spm 580750 opstod på samme pc, men der er næppe sammenhæng.
2. Jumpers er såvidt jeg kan se i orden, CD- og DVD-drev sidder på samme kabel og var jumpers ikke korrekte ville vel mindst eet af dem vel nægte at fungere?
3. Bundkortet er ladet med de drivere det kom med, og senere flashed. Såvidt jeg kan se skal de to drev derudover kun bruge Microsofts standarddrivere, og XP er opdateret med service pack 2.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
15. januar 2005 - 22:10 #5
at jumperne på din cd/dvd drev, ikke var korrekte, kan /kunne gøre at systemet bliver ustabilt. Og om bare en af dem virker, .. de virker sikkert begge, (hvis de jumpet fokert), men det er motherboardet, der bliver forvirert.
Søg evt. efter nye drivere til dti motherboard.!
Avatar billede dragonknight Juniormester
16. januar 2005 - 16:52 #6
Prøv også at bytte om på dine CD/DVD drev, så master bliver slave, og omvendt.

Disk controllere sidder ikke fysisk på bundkortet, men på disken, og det er den som er master, der er aktiv. Det kan jo være at controlleren på den der nu er aktiv ikke har det så godt, men kan udmærket fungere som slave, da det jo så er det andet drev der styrer "konserten".
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 14:01 #7
Er der udvikling her ? ?
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. januar 2005 - 14:09 #8
Dragon..
Lad os smide et svar, når så bruger igen er på spanden, vil han måske lukke pm´let..O)
Så kan han jo læse spm´ og se hvem der skal ha´ point.?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 14:15 #9
Jo, det er da rigtig, men vi kommer jo ikke videre, når der ingen feedback er !
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
21. januar 2005 - 14:24 #10
se det som et positivt tegn..O)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. januar 2005 - 14:41 #11
Man har lov at håbe  :-)
Avatar billede caidoz Juniormester
23. januar 2005 - 11:06 #12
Easy now, boys. Jeg afprøver mulighederne og det tager tid. Foreløbig synes der at være en større stabilitet, men stadig med lejlighedsvise "forfrysninger", nu tilsyneladende kun med dvd'er. Jeg har stadig nistanke til bundkortet, men det er vel nærmest umuligt at bevise, hvis fejlen ikke optræder ens og hver gang????
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. februar 2005 - 23:20 #13
Er du kommet videre ? ?
Avatar billede caidoz Juniormester
10. februar 2005 - 20:51 #14
Nej, jeg synes jeg har prøvet det hele, men der er stadig lejlighedsvise forfrysninger når jeg sætter en DVD eller CD i. Men det synes at være mindre hyppigt. Surt Show.
Avatar billede dragonknight Juniormester
10. februar 2005 - 20:58 #15
Prøv at fjerne CD og DVD i enhedshhåndtering, og genstart din PC, og lad den finde dem igen?

Hvilke drevbogstaver har CD og DVD, og hvilke drevbogstaver har resten af dine drev. ?

Kører du med netværksdrev eller Virtual drev a la alcohol 120 ?