Avatar billede Pia Novice
18. januar 2005 - 12:19 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Oki ML 380 Elite udskrivning

HJÆLP
Jeg har fået brug for at skulle bruge min gamle matrix printer til udskrivning af tolddokumenter med gennemslag og har sat printeren til LPT1 og installeret driverne fra win2000 - men den vil ikke udskrive normale bogstaver der kommer kun "volapyk"
Hvad skal jeg gøre!!! Det haster, da jeg skal bruge dókumenterne hver dag!!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2005 - 12:29 #1
Umiddelbart lyder det som "støj". Enten er kablet defekt, eller det er ikke sat ordentligt i computer/printer (tjek at der ikke er bøjet ben i stikket). Tjek også at kablet ikke løber forbi et kraftigt magnetfelt.

Dernæst kan det være den forkerte driver du bruger, fordi printeren er sat til at emulere Epson FX-80 eller IBM Proprinter. Enten prøv at installere de to nævnte drivere, eller skriv menuopsætningen ud og tjek, hvilken emulering den kører (et af de første punkter).

Endelig kan der være problemer med opsætningen af parallelporten (ECP/EPP). Det ændres typisk i BIOS, men det er nok det sidste jeg ville kigge efter i dette tilfælde.
Avatar billede Pia Novice
18. januar 2005 - 12:33 #2
OK jeg tjekker lige kablet - og vender tilbage
Avatar billede Pia Novice
18. januar 2005 - 12:47 #3
Tusind tak - du har reddet min dag - en fornøjelse at give dig pointene.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. januar 2005 - 12:52 #4
Det var så lidt... Men hvad var det så? - kablet eller emuleringen?
Avatar billede Pia Novice
18. januar 2005 - 12:55 #5
Jeg skulle simpelthen installere en anden driver der var IBM relateret (men stadig OKI ML 380 Elite)- så virkede det med det samme, og det havde jeg jo overhovedet ikke tænkt over. De andre printere jeg har tilsluttet er jo alle koblet til via usb -og kører upåklageligt - det er måske 5-6 år siden vi sidst har brugt matrix printer!!