Avatar billede target Nybegynder
22. januar 2005 - 21:46 Der er 63 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke boote fra CD

Jeg har et lille problem.
Jeg kan ikke boote fra nogen CD'er. Jeg har to CD-Rom drev, og kan ikke boote fra nogen af dem. Har prøvet med utallige CD'er, men ingen af dem kan den boote fra. Mine to CD-Rom-drev kører på onboard IDE, og mine harddiske kører på en RAID-controller. Jeg har i BIOS'en sat den til kun at boote fra CD-ROM, har fjernet alt andet fra min boot-order.
Hver gang maskinen booter, så starter bare op på mit nuværende OS.
Avatar billede hldc Nybegynder
22. januar 2005 - 21:56 #1
Du skal trykke på en tast, for at starte fra cd...
Avatar billede kalp Novice
22. januar 2005 - 23:19 #2
hvis det hjemmebrændt cd'ere skal de være bootable
Avatar billede dragonknight Juniormester
23. januar 2005 - 11:28 #3
Er det en original XP CD den ikke vil BOOTE fra ? ? ?
Avatar billede target Nybegynder
23. januar 2005 - 22:39 #4
Jeg har prøvet med mange forskellige CD'er, som jeg også skriver. Og ja, det er originale Select CD'er fra MS, og de virker.
Og den kommer ikke frem og siger at jeg skal trykke på en tast.
Problemet er kommet efter jeg har sat min RAID-controller i... Da der ikke lå noget styresytem på mit RAID, ville den godt boote fra CD, men nu her efter jeg har haft installeret et styresystem på mit RAID, så vil den ikke længere boote fra CD.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
24. januar 2005 - 11:41 #5
Lyder som om det er raid der blokerer, ikke er blevet sat rigtigt op.
Avatar billede target Nybegynder
24. januar 2005 - 11:45 #6
Der er ikke rigtig nogen indstillinger på min RAID-controller.
Det eneste jeg kan på den er, at slette mit RAID eller oprette et nyt.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
24. januar 2005 - 11:54 #7
Har du dermed fået lagt styresystem på begge diske, så den ikke kan finde ud af hvilken den skal køre? Du får måske kun rettet den ene og får ikke rettelsen igennem til den anden, så den overskriver med det gamle igen?
Avatar billede target Nybegynder
24. januar 2005 - 11:57 #8
Jeg kører Striped Set RAID på to diske.
Det der er problemet er, at den åbenbart booter fra RAID-controlleren, før alm. IDE. Selvom jeg i BIOS'en har sat den til kun at boote fra mine CD-Rom drev.
Avatar billede dgj Nybegynder
24. januar 2005 - 13:19 #9
Prøv at opdatere din bios, det burde lidt
Avatar billede target Nybegynder
24. januar 2005 - 16:45 #10
Har prøvet at opdatere min BIOS. Kørte med den nyeste officielle release, og kører nu med en beta, som er den absolut nyeste.
Men hjælper ikke
Avatar billede ameq Nybegynder
25. januar 2005 - 07:54 #11
som ejoergensen skriver så tror jeg også at det er raiden, men jeg tror det er biosen svaret skal findes
Avatar billede mc_goblen Praktikant
25. januar 2005 - 09:41 #12
Så må du jo boote med disketter ;)
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 10:10 #13
spekulerer på: xp, er det lagt ind før eller efter raidopsætning? Har du prøvet at køre en repair af styresystemet? der kan måske være en konflikt eller noget der ikke passer sammen. LAv repair og se om der evt er en anden raiddriver til xp.
Avatar billede target Nybegynder
25. januar 2005 - 10:22 #14
XP er lagt ind efter oprettelse af RAID'et.
Hvilken repair mener du jeg skal køre?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 10:42 #15
Kan du køre en repair på xp? der burde ikke være noget når xp er lagt på efter raid, så skulle den jo selv installere drivere og genkende. Er det en pro eller home version? jeg vil lige prøve at se om Microsoft har noget om emnet, så vender jeg tilbage.
Avatar billede target Nybegynder
25. januar 2005 - 10:58 #16
Det har ikke rigtig noget som helst med windows XP at gøre
Mit problem er at jeg ikke kan boote på nogen CD'er overhovedet. Heller ikke Linux eller noget som helst.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 11:09 #17
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307654. læs evt. dette, kan man ihverfald blive lidt klogere af. Gå ind på din hardiskproducents hjemmeside, jeg ved bl.a maxtor har forskellige værktøjer liggende, måske er der noget som kan hjælpe, ellers skal du afinstallere dit raid og geninstallere.
Det kan kun være det, når du slet ikke kan boote i noget som helst.
Avatar billede target Nybegynder
25. januar 2005 - 11:33 #18
Det er ikke en løsning at slette mit RAID, da det vil betyde at jeg vil miste ca. 130GB. data...
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 12:36 #19
jeg ved ikke om det hjælper, men jeg har snuppet dette på www.hardwareonline.dk, det er vistnok lidt anden problemstilling:
CD-brænder og dvd på IDE og Harddisk på raid herefter skal jeg oprette en raid driver disk fra bundkorts CD'en når jeg installer windows kommer der nede i bunden en tekst der siger tryk f6 hvis du vil installere en tredje parts scsi eller raid driver, tryk f6 og indsæt disk og så skulle det virke.

Harddisken bliver bliver "ikke fundet" af bios eller den kommer ikke på listen over IDE enheder men den kan vælges i boot-sekvens menu'en

raid-porten skal ikke sættes til IDE men til raid i bios da den så kan sættes til IDE i array-configurations menu'en (ctrl+f) under boot hvilket den i øvrigt selv gør hvis der kun er en disk tilstæde
Avatar billede target Nybegynder
25. januar 2005 - 12:50 #20
Hmm... Mit RAID virker for så vidt godt nok. Og har også driveren til mit RAID på min boot-cd... så heller ikke problemer der. Men hvis jeg bare kunne komme ind i Windows-installationen, så ville det løse mit problem.
Og jeg har ingen muligheder for at sætte noget som helst med boot-order op på min RAID-controller.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 12:59 #21
kan du bruge en bootdisk? drev A? lige en tanke!
Avatar billede target Nybegynder
25. januar 2005 - 13:17 #22
Tror det er det samme problem. Men ejer ikke et diskette drev, så har ikke lige mulighed for at prøve.
Det er desuden ikke løsningen jeg søger.... :(
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 14:58 #23
ved godt det ikke er en langsigtet løsning, men måske kan du komme ind den vej og få lov at starte din cd og derved kunne lave om
Avatar billede target Nybegynder
25. januar 2005 - 15:06 #24
Tvivler på der er nogen forskel på, om det er diskette eller CD-Rom den skal boote fra.
Tror det er min RAID-controller der går ind og overtager Boot-order'en
Avatar billede Slettet bruger
25. januar 2005 - 15:11 #25
Er der et punkt der hedder "Boot Other Device" i din bios, og er det evnt slået fra.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
25. januar 2005 - 16:12 #26
Har lige fået dette bud på andet forum: Når bios starter op, så tjek om ikke der skulle stå et sted noget med bootmenu (F11) eller lign. det skal man på mit board f.eks. lige trykke ind og så virker det...
kunne det hjælpe?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 00:14 #27
Er det korrekt forståët, at den RAID du kører med, ikke er på bundkortet, men på et indstikskort ? ?

Hvad hedder bundkort og evt. RAID kort ?
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 09:16 #28
kimz <- Alt er disabled, undtagen mine CD-Rom drev i min BIOS under Boot-Order.
ejoergensen <- Der er ingen bootmenu på min MB... det er ret gammelt.
dragonknight <- Ja, det er et PCI-kort mit RAID kører på.
Mit RAID-kort er et SYBA PCI ATA/133 Raid Card og mit motherboard er et ASUS A7V-266-E
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 09:31 #29
Boot other device, skal være enabled.
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 09:35 #30
kimz <- For at boote fra CD-Rom drevet?
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 09:36 #31
Under Other Devices kan jeg kun vælge SCSI
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 09:41 #32
Ok, så har jeg ikke en løsning
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
26. januar 2005 - 10:01 #33
kommer i tvivl om det kort så overhovedet kan styre anden bootform når det raidkort sidder i. I øvrigt skulle du nok kunne stoppe raid uden at miste oplysninger. Mener jeg at have set andre der har gjort.
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 10:08 #34
Hvordan kan jeg stoppe RAID'et?
Jeg skal også kunne installere mit OS på mit RAID....
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 10:12 #35
Har du prøvet med en bootdiskette, og så tilgå cdrom drevet derfra, kan være det gør en forskel.
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 10:23 #36
Har som sagt ikke noget diskette drev... og det er heller ikke en løsning jeg kan leve med
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
26. januar 2005 - 11:00 #37
var det striping du kørte? det gør det vanskeligere at redde data. kørte du raid 1, var det ikke så slemt.
se også http://www.acnc.com/raid.html og http://eksperten.dk/spm/292628, den sidste beskriver raidformerne med fordel og ulemper. den første er en større gennemgang.
Avatar billede michael-msi Nybegynder
26. januar 2005 - 11:04 #38
Tilslut en anden CD-Rom drev intermistisk, for at se om det er CDROM drevet som ikke kører som det skal , Jeg har selv lige oplevet dette med XP som ikke ville boote på et CD drev, derefter satte jeg et jeg havde tilovers til også kørte svineriet igen.

Nogen DVD/CD rom drev er en kende overdrevet, faktisk er det mange af dem ikke DVD combo drev men snarere kun CD rom drev, specielt lidt ældre CD-DVD drev.
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 11:06 #39
Nevermind.
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
26. januar 2005 - 11:09 #40
http://eksperten.dk/spm/292628 har også lidt. Her er lige et uddrag fra en der har haft lidt af samme porblemer, du slipper åbenbart ikke udenom et a-drev under opsætning:
RAID kortet skal sættes i maskinen, der skal bootes fra en boot-diskette, RAID'et skal sættes op (vises i opstartsfasen), der vælges RAID type og genstartes, så skal hver disk f-disk'es, hvilket tager ca.....what.....25min. for en 120GB disk.....og hver disk skal køres igennem 2 gange.........derefter skal diskene, som nu optræder som ét stort drev formateres, hvilket tager ca. 1½timer for 240GB!!! Dernæst SKAL jeg åbenbart installere Windows XP forfra, for hvis jeg bare henter en ghost ind fra mit cd-rom drev (mistede ghosten på backup-diskem! Ghost'en fra cd-rom tager ca. 32min for 4GB!), går Windows XP i fejl når den endelig booter og der er IKKE noget at gøre ved det!

For SATAN hvor er jeg træt af det hele, tog 4-ever at komme tilbage til den konfig jeg havde før jeg begyndte at installere RAID! Så.........når jeg ENDELIG engang har fundet ud af hvilke drivere jeg skal hente fra RAID cd-rom'en til diskette, så jeg kan trykke F6 ved installation af Windows XP, skal jeg HELE møllen igennem igen:
Sætte RAID op, f-disk'e begge diske, formatere RAID'et, installere Windows XP og alle de andre programmer, som ligger på min ghost, men som ikke KAN køre på RAID'et! :( :( :(
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
26. januar 2005 - 11:23 #41
det sidste var stjålet fra http://eksperten.dk/spm/441937 :-) her er også lidt fra et p4b kort:
ved ikke om det er samme controller metode, men på min skal er der to RAID stik på bundkortet, disse forbinder de 2 HD med hver sit HD kabel, derved finder systemet ikke nogen HD, men RAID controlleren finder begge, herefter skal man bare trykke ctrl og f for at komme ind og sætte RAID op, når man installerer operativ system skal man også installerere 3 parts driver når den spørger om dette, husk at have driveren på diskette!!!
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 13:10 #42
Okay, prøv at forstå at mit RAID fungerer som det skal!!! Og driveren til mit RAID er heller ikke noget problem!!! Problemet er AT JEG IKKE KAN BOOTE FRA NOGEN CD-ROM'erne!
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 17:55 #43
Kan du heller ikke se CD drevet i diskhåndtering ? ?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 17:59 #44
Efter at have læst lidt om dit MB, har du så ikke en boot menu i din bios.
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 18:09 #45
Og hvormeget kræver det, bare at sætte et "lillebitte" diskettedrev i, hvis problemet er at du skal boote den op med cdrom drev understøttelse, for at installere OS på dit raid.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 18:12 #46
Du er 100 på at CD'erne er sat rigtig op, og at datakablet er i orden ? ?
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 18:18 #47
Dragonknight, det er jeg også begyndt at tænke på !
Avatar billede Slettet bruger
26. januar 2005 - 18:22 #48
Kan de ses i bios, kan de ses når dit system er startet op ?.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 18:39 #49
Prøv evt. at flytte datakablet til Secondary_IDE controller, og lad den håndtere dine CD drev.

Der sidder en jumper JP2601 lige under stikkene til IDE, som bør sættes i 1-2, altså de 2 nederste pinde, for at enable din ATA100 controller.
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 19:15 #50
Hvor mange gange skal jeg skrive tingene? Prøv at læse mine indlæg igennem og fat at mine CD-ROM drev virker fint og at mine CD'er virker fint. Og mit RAID virker fint. ALT virker fint, bortset fra at jeg ikke kan boote fra mine CD'er, som VIRKER, på mine CD-ROM drev, som VIRKER.
Det er alt sammen noget jeg skrev allerede i mit spørgsmål.
Og CD'erne er boot-able, eftersom de virker på andre maskiner og med samme CD-ROM drev med VMWARE.
Og for sidste gang, så er et diskette drev ikke en løsning.
Avatar billede target Nybegynder
26. januar 2005 - 19:15 #51
dragonknight <- Den jumper... er det på MB eller på mit RAID kort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 20:24 #52
Den sidder på bundkortet, helt ude ved kanten, og lige under IDE stikkene.

P.s. Så vidt jeg kan se, så er bundkortet også udstyret med RAID.
Avatar billede target Nybegynder
27. januar 2005 - 08:00 #53
Mit MB er den version uden RAID...
Avatar billede dragonknight Juniormester
27. januar 2005 - 10:30 #54
Okey, men har du fundet jumperen. ? ?
Avatar billede target Nybegynder
27. januar 2005 - 11:56 #55
Hvad skulle den jumper helt præcis gøre?
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
28. januar 2005 - 10:16 #56
så vidt jeg kan regne ud, må den skulle kunne ændre på håndteringen i din bootmanager, så det er en anden del af systemet som skal håndtere cd-rom, i et forsøg på derved at få dem foran raid.
Avatar billede target Nybegynder
28. januar 2005 - 10:59 #57
Tror ikke jeg har denne jumper på mit motherboard... men kan lige kigge efter når jeg kommer hjem.
Men tror kun den jumper sidder på den version af motherboardet som har onboard RAID
Avatar billede ejoergensen Nybegynder
28. januar 2005 - 15:12 #58
kunne det evt lade sig gøre at smide en mail til fabrikant/importør af bundkortet og høre om de har en forklaring? Skulle det knibe med det sproglige vil jeg gerne bidrage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
28. januar 2005 - 17:10 #59
I den manual jeg har, er der standart IDE kanaler, som også kan køre RAID, og så en Promise RAID kontroller, som også kan virke som en standart IDE kontroller, bortset fra, at den ikke kan lide CD og DVD.

Der sidder en jumper JP2601 lige under stikkene til IDE, som bør sættes i 1-2, altså de 2 nederste pinde, for at enable din ATA100 controller. Det er for at tilsikre, at din standart kontroller ikke er sat til RAID, og dermed konflikter med din RAID på et PCI kort.
Avatar billede target Nybegynder
30. januar 2005 - 20:18 #60
Okay. For sidste gang. Mit motherboard er den version UDEN RAID. Jeg har kun 2 IDE kanaler på mit MB.
Og den omtalte Jumper findes ikke på mit MB. Eller dvs, der er to lodde-ø'er hvor jumperen skulle sidde.
Jeg har omgået problemet, ved at tage mit RAID helt fra, og installeret mit OS på en anden harddisk via de alm. IDE-kanaler
Avatar billede dragonknight Juniormester
31. januar 2005 - 16:31 #61
Velbemomme !
Avatar billede Slettet bruger
31. januar 2005 - 16:50 #62
Selv tak !
Avatar billede Slettet bruger
11. juni 2007 - 00:50 #63
Target.

Sidder nøjagtigt med samme problem, kan ikke boote fra cd.

Skidtet virkede fint før en nød-formatering, derefter. Er alt noget kaos.

Bruger godt nok en anden RAID producent, og andet mærke. Men umidelbart, tror jeg at det er et problem enten med xp's boot på cd'en. Eller BIOS der ikke rigtig har fuld kontrol over RAID'en.

Har undersøgt det lidt, en RAID controler, går faktisk ind og "Tjekker og booter" før dit BIOS, lidt underligt, og uforståeligt. Men sådan er det, ( RAID controleren, deaktivere BIOS indtil den er færdig med at boote )
Avatar billede target Nybegynder
11. juni 2007 - 07:58 #64
Zuppr

Ja det virker sådan. Men tror du dette gør sig gældende for alle RAID-controllere? Det er ikke min erfaring nemlig.

Men som sagt, min løsning har været at tage RAID-kortet ud hvor gang jeg skal geninstallere