Avatar billede freehelp Praktikant
25. januar 2005 - 08:08 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Problemer med SATA disk

Håber dælme nogen kan løse dette irriterende problem jeg har fået.

Det er første gang jeg har haft dete problem, og tror jeg det er en hardwarefejl.

Bundkortet er et Asus A8V revsion 2
Harddisken er en Seagate S-ATA

Maskinen er ny, den indeholder 1 stk DVD som sidder som slave.
1 stk SATA som selvfølgelig sidder med de nye røde tunde kabler og er monteret til SATA1 stikket på bundkortet
Strøm er selvfølgelig monteret.

Under BIOS ses HDD ikke, men trykker jeg TAB under opstart, som bringer mig til RAID config - kan den fint ses som 189GB.

Trykker jeg F6 under opstart, og S senere for at installere driveren til SATA kontrolleren, og derefter går videre med install af XP - springer den frem og fortæller HDD ikke findes på maskinen.

Under opstart står der også "ingen BIOS installeret til fasttrack"

Kan nogen løse dette problem?
Avatar billede john.doe Nybegynder
25. januar 2005 - 08:31 #1
>>Trykker jeg F6 under opstart, og S senere for at installere driveren til SATA kontrolleren, og derefter går videre med install af XP - springer den frem og fortæller HDD ikke findes på maskinen.<< skriver du.
Kommer den ikke og beder om en floppydisk med driver?
Det skal den for at indstallerer driveren, hvis ikke ja så har du ikke adgang til hd.
Avatar billede freehelp Praktikant
25. januar 2005 - 09:21 #2
Jo selvfølgelig installere jeg driveren via floppy, derefter kommer dne frem og siger ingen hdd findes på systemet
Avatar billede john.doe Nybegynder
25. januar 2005 - 14:27 #3
sorry så har jeg ingen forslag.
Avatar billede bennylarsen Nybegynder
25. januar 2005 - 23:10 #4
Jeg går ud fra at du har været her:
http://www.seagate.com/support/kb/disc/faq/sata_detect.html

Du er jo en erfaren mand. Men jeg syntes lige jeg ville spørge.
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 01:39 #5
Din PRI_IDE, SEC_IDE, SATA1 og SATA2 styres af VIA chipsettet, og ikke af Promise controlleren, og derfor skal du ikke bruge FastTrak, men du skal have installeret en VIA SATA driver.

On Chip SATA BOOT ROM skal du kun enable,hvis du vil BOOTE på SATA.

On Board Promise controller kan du godt disable, hvis du ikke bruger PRI_RAID, SATA_RAID1 eller SATA_RAID2.

Et eller andet sted på den medfølgende CD, må der stå noget i nærheden af VIARAID, og derunder bør der være noget i nærheden af DRIVERDISK. Derunder skulle der gerne være noget der hedder MakeDisk.exe. Hvis du fyrer det program af, med en diskette i diskette drevet, så vil den lave en driver diskette som du skal fodre den med når den beder om der (F6).

En anden metode til dette bundkort, er at anvende SATA_RAID1 som en almindelig SATA port, men disse SATA porte er som default sat til RAID, og du skal her enable Promise RAID, og lige under kan du sætte Operating Mode til IDE. Nu kan du anvende SATA_RAID1 som en almindelig SATA port, når du har loaded Promise driveren.

Spørg endelig, hvis jeg har været uklar ! !
Avatar billede freehelp Praktikant
26. januar 2005 - 07:20 #6
Har allerede løst det, havde bare ikke lige tid til ats krive det her.

Det var en defekt HDD

Men smid bare point alle sammen, så får I fåor jeres interesse
Avatar billede dragonknight Juniormester
26. januar 2005 - 17:37 #7
Det var godt, men jeg springer over !  ;-)
Avatar billede freehelp Praktikant
26. januar 2005 - 17:44 #8
Hvad med I andre?
Avatar billede freehelp Praktikant
27. januar 2005 - 16:57 #9
Lukker her, men ønsker nogen point siger I til.

Tak for interessen