Avatar billede bellisimo Nybegynder
04. februar 2005 - 13:17 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

DELL eller hjemmebygget

Efter lange overvejelser om fordelene/ ulemperne ved at købe en "færdig" PC fremfor at bygge en selv, ønsker jeg nu lidt feedback fra jer eksperter.

Overvejelserne står mellem to systemer (alene boxen, jeg har skærm):

DELL Dimension 5000
Baseret på Intels 915G chipsæt

Fordele ved DELL:
1) Et system hvor alle dele er tilpasset hinanden og 'spiller' sammen.
2) Antageligt relativ højere gensalgsværdi pga. navnet og pkt 1)

Ulemper ved DELL:
1) Lidt kedeligt bare at købe en færdig PC
2) Mistanken om at delene ikke er af højeste kvalitet (jeg kan dog tage fejl)

Alternativt
et hjemmebygget system
ASUS P5GDC Deluxe bundkort (også Intels 915G chipsæt)
Intel Pentium 2,8 GHz (boxed med køler)

Fordele ved hjemmebyg:
1) Jeg har prøvet det to gange før og det er sjovt at samle en box og kende sin hardware 100%
2) Jeg får prøvet den berømmede ASUS kvalitet af (har tidligere prøvet EPOX og Soltek)

Ulemper ved hjemmebyg:
1) Kommer delene nu til at spille 112% ?
2) Min viv vil have mere tillid til en DELL end en hjemmebygget - men helt ærlig, det skal vel ikke være afgørende?  ;-)

Begge skal minimum have 512 MB ram
Hvis det indbyggede grafikkort kan opfylde mit behov venter jeg med at købe et nyt,
så jeg på den måde har en opgraderingsmulighed til senere brug.

Jeg vil bruge computeren 80% til Internet og 20% til spil (spil som FarCry)

Nogen input?
Avatar billede hcm Nybegynder
04. februar 2005 - 13:38 #1
Byg selv! Du ved hvad hardware der er i den, og det hjaelper ved opgradering. Du faar et langt bedre bundkort. Typisk er der ikke de store udvidelsesmuligheder med Dell, ihvertfald ikke dem jeg har set. Der er ofte ikke noget AGP slot paa kortet, kun 3 PCI slots osv...
Gensalgsvaerdi tror jeg ikke du skal kigge paa. Bygger du selv, kan du jo opgradere loebende. Gamle dele kan du bruge til at bygge en PC til din mor...
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. februar 2005 - 13:40 #2
Hvis jeg har brug for hurtigt at få en maskine op at stå, hvor det er ukompliceret og fungere rimeligt, så Dell

Hvis jeg har tiden til det, så bygger jeg altid selv så jeg ved hvad der er i den og hvordan det er konfigureret.
Avatar billede tomb3 Nybegynder
04. februar 2005 - 14:23 #3
bufferzone> Bestiller man hos DELL, tager det 7 dage.
Samler man selv, kan delene bestilles og samles på et par dage.

Har for kort tid siden bestilt en DELL til min mor, den virker såmend fint. Kender en hos DELL, så fik den billigt :)

Dog ville jeg til enhver tid samle selv, da man netop ved hvad den indeholder.
I min mors DELL, er der plads til én harddisk mere, udover 1 std.
Bundkortet kan normalt ikke det samme som fx. et nyt Asus.

Intet ondt om DELL, det er fine maskiner til kontorbrug,
men er du mere kræsen og som du skriver vil spille, ville jeg klart bygge den selv.
Avatar billede Slettet bruger
04. februar 2005 - 15:30 #4
Du sparer altså også en god sjat penge ved at bygge selv...
Avatar billede bellisimo Nybegynder
10. februar 2005 - 23:05 #5
Takker for svar!
Psykologer ville nok mene at jeg bare har søgt bekræftende svar på det jeg allerhelst vil - nemlig at bygge selv. Så det er hermed bestemt. Tak for input, selvom der egentlig ikke var noget epokegørende og overraskende nyt i jeres udmeldinger. ;-)
Avatar billede dmcn Praktikant
10. februar 2005 - 23:12 #6
Note: Du skriver, at du så vidt muligt vil nøjes med onboard grafikkort. Vil du spille spil som FarCry, kan du godt glemme den plan - køb et godt grafikkort fra starten, det bliver du gladere for i længden.
Avatar billede bellisimo Nybegynder
10. februar 2005 - 23:25 #7
n0rmality > her på falderebet: Du har skam helt ret. Onboard grafik kan aldrig blive ligeså godt som et dedikeret grafikkort. Men nu længere tid jeg kan 'trække' den jo mere kan jeg få for pengene og - måske - lave en fornuftigere investering på langt sigt...
Avatar billede dmcn Praktikant
10. februar 2005 - 23:27 #8
Du kommer ikke til at trække spil som Farcry med et onboard grafikkort. :)

Mht. at 'trække' den længere og få mere for pengene: Hvis du tænker på den måde, kan du blive ved med at trække den til evig tid. Træf en beslutning og foretag dit køb - sådan er IT-branchen nu en gang. ;)
Avatar billede tomb3 Nybegynder
10. februar 2005 - 23:49 #9
Som n0rmality skriver, er der ingen grund til at vente. IT-branchen udvikler sig hurtigt. Venter du ½år og køber et gfxkort, er der kommet et ny og dobbelt så godt, samt spil der kræver dobbelt så meget. Hardware bør man købe når man har brug for det, det hjælper sgu intet at vente på tingene falder i pris.