Avatar billede warni Nybegynder
05. februar 2005 - 10:42 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Lidt hjælp..

Hejsa.

Har lige købt bærbar og er lidt i tvivl om specifikationerne.

http://salg.tdc.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/TDC-Privat-Site/da_DK/-/DKK/ViewProductDetail-Start;?ProductUUID=FlMKamdM2YAAAAD8Zv9Mk8gJ&CatalogCategoryID=&JumpTo=BrowseStandardCatalog&dogtag=tdc_p_data_pc_laptop&CategoryName=tdc_p_data_pc_laptop&CategoryDomainName=TDC-PrivatCatalog

Her er linket til computeren. Det som jeg er i tvivl om er processoren - er det 3 Ghz?? Og hva med grafikkortet, er det ok??
Hvid I ku gi en god bedømmelse - ville jeg blive glad..

Tak for hjælpen..

Warni
Avatar billede the_ghost Nybegynder
05. februar 2005 - 10:50 #1
Processeren er en XP3000 M, hvilket svare til en clockfrekvens på 2,2 GHz.

Ang. bundkortet, så kan jeg ikke helt se nogle informationer omkring det, så der kan jeg desværre ikke hjælpe dig
Avatar billede the_ghost Nybegynder
05. februar 2005 - 10:51 #2
... Og for at give en god bedømmelse, bliver du nød til at skrive lidt om, hvad du skal bruge computeren til.. For det kan jeg sagtens være en rigtig god computer for dig, men for mig vil den ikke være så god, da den ikke har det jeg skal bruge osv.
Avatar billede smash839 Nybegynder
05. februar 2005 - 10:54 #3
Hej..
Jeg kender ikke så meget til bærbare computere og det nye AMD64 system
Men det er ikke en 3 Ghz det er en 2 Ghz processor, men den yder lige så meget som en 3 Ghz, forklaringen er at det er en AMD64 Processor

Det er er et udemærket grafikkort, men hvad skal du generelt bruge din computer til ?
Skal du se dvd film på den ? og skal du bruge den til at brænde med siden du har valgt at få en brænder med ?

Håber Dette kan hjælpe dig en smule
Avatar billede warni Nybegynder
05. februar 2005 - 10:57 #4
Okay - troede den var hurtigere.. Dvs, er det som en pentium 2,2 ghz eller hva?? Har lidt sværet ved at forstå formlerne, for hvor hurtige de forskellige processore er.. Men nu hedder den Amd athlon 64 3000+. Det der "64" - har det noget at gøre med det her nye windows 64 bit jeg har hørt noget om??

Og så sidder der oz trådløst netkort i. Men kan gå ind og aktivere bluetooth, men ved ikke om det virker. Den kan hvertfald ik finde min 6230...

Og forresten, så står der på æsken at grafikkortet er et ati mobility radeon 9600 - men på selve bærbaren står der 9700???
Avatar billede john.doe Nybegynder
05. februar 2005 - 11:03 #5
Nej det er omvendt.
Amd 3000+ 2,2ghz yder lige så meget som en P4 3,0ghz
Avatar billede warni Nybegynder
05. februar 2005 - 11:05 #6
okay.. men er stadiog lidt i vildrede.. nogen der evt. ku forklare mig mit forrige spørgsmål?? Er meget nysgerrig..
Avatar billede freehelp Praktikant
05. februar 2005 - 11:08 #7
Bliver nødtil at kommentere dette.

Alt efter hvad du skal bruge den maskine til, skal den vurderes.

AMD 32 bit eller 64, er ikke godt når vi snakker om laptops.

At folk siger den arbejder som en P4 3000GHz holder ikke - da de ikke arbejder på samme måde!

Fra 32 til 64 er ikke en fordobling
En forøgelse af kapaciteten fra 32-bit til 64-bit er ikke en fordobling af regnekraften, men en gigantisk udvidelse af mulighederne.

Hvert kredsløb i computeren kan have 2 tilstande (tændt eller slukket), og det er derfor forskellen på 2 i 32'vte potens overfor 2 opløftet i potens 64, der er tale om.

Udregnet i almindelige tal er det 4.294.967.296 kredsløb overfor 18.446.744.073.709.600.000 kredsløb! En astronomisk forøgelse. Og hvad betyder det konkret?

Ja, det betyder f.eks. at en 32 bit computer har en begrænsning på 4 gigabyte RAM. Et loft mange database computere rammer allerede i dag. Mens en 64-bit computer har et loft der skal tælles i petabytes - ikke gigabyte eller terrabytes! Helt præcist 18 petabytes RAM!

Grafikkortet i den er lidt forældet - og maskinen er dyr kontra indholdet!

Men skal den bare bruges til alm. arbejder går det fint
Avatar billede freehelp Praktikant
05. februar 2005 - 11:10 #8
Og forresten, så står der på æsken at grafikkortet er et ati mobility radeon 9600 - men på selve bærbaren står der 9700??? --> Tja står der ATI 9700 på maskine er det falsk reklame da den model kun har 9600 monteret fra fabrikken!

Jeg har skrevet denne http://www.eksperten.dk/artikler/508

Har også skrevet en om køb af bærbar - men det er jo forsent her
Avatar billede freehelp Praktikant
05. februar 2005 - 11:10 #9
Avatar billede freehelp Praktikant
05. februar 2005 - 11:12 #10
Centrino er et varemærke fra Intel, og det er Intel's nye teknologi til bærbare computere.

Centrino-teknologien er udviklet til at gøre bærbare computere mindre og give dem langt bedre batteritid uden at gå på kompromis med hastigheden.

Ny Pentium processor
Den væsenligste del af Centrino-teknologien er Intel's særlige Pentium M processorer, som er en helt ny gren i Intel's Pentium 4 4 familie.

En markant forbedret processorarkitektur betyder, at den nye Pentium M-processor kan afvikle programmer hurtigere ved en lavere clockfrekvens end andre processorer. Blandt andet fordi Intels chipsetchipset 855 sørger for en optimal styring af data-trafikken mellem Pentium M-processoren og drev, grafikkort, RAM og andre eksterne enheder.

Det betyder, at Pentium M-processoren kan koncentrere kræfterne om beregninger frem for transport af data. En Amitech FreeNote med 1,6 GHz Pentium M-processor er således mindst lige så hurtig som en pc med en Pentium 4-processor på 2,4 GHz.
En Pentium M-processor svarer ca. til:
1,4 Ghz => Pentium 4 2,0
1,5 Ghz => Pentium 4 2,2
1,6 Ghz => Pentium 4 2,4
1,7 Ghz => Pentium 4 2,6

Husk at dette er ca. opgivelser, da det er meget svært at sammenligne forskellige processorer på denne måde.

Meget mindre strømforbrug

Intel's nye Pentium M-processor halverer strømforbruget i forhold til traditionelle processorer. Det skyldes blandt andet, at Intels Speedstep-teknologi, der regulerer processorens aktuelle strømforbrug i forhold til de enkelte programmers behov, er optimeret i Centrino-udgaven. Varmeudviklingen er som følge heraf betydeligt lavere end ved andre bærbare pc'ere med samme høje ydeevne. Derfor skal der ikke køles ret meget, og det har banet vejen for at designe en let og slank bærbar pc.

Men hovedgevinsten er en batteritid der strækker sig over halve og hele dage, og det har hidtil været uopnåeligt på bærbare med den stærkeste teknologi.

Indbygget trådløse netværk
Udover Pentium M processoren indeholder Centrino teknologien også fundamentet til et trådløst netværk. Amitech bærbare med Centrino teknologi har derfor indbygget trådløst netkort og antenne, så de umiddelbart kan anvendes i miljøer med trådløst netværk.
Avatar billede freehelp Praktikant
05. februar 2005 - 11:13 #11
Citat : http://www.amitech.dk

Men da du ikke har valgt centrino er dette ikke meget bevendt! Det var bare for at forklare sammenligningen