Avatar billede cpbang Nybegynder
15. februar 2005 - 12:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

NTLDR Mangler?

Hej.

Når jeg tænder min PC, kommer den med dette

NTLDR mangler

Tryk på ctrl+alt+delete

Jeg har prøvet at formatere min harddisk, men det hjælper heller ikke. Meddelsen kommer stadig op.

Hvad kan jeg gøre for at instalere XP igen ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. februar 2005 - 12:09 #1
Det mest almindelige er at man har glemt en floppydisk i A drevet...
Avatar billede kalp Novice
15. februar 2005 - 12:10 #2
eller cdrom i cd drevet
Avatar billede kalp Novice
15. februar 2005 - 12:11 #3
og har du haft taget dit batteri ud af bundkortet skal du indstille dine indstillinger igen...
Avatar billede cpbang Nybegynder
15. februar 2005 - 12:11 #4
Hm..Der sidder slet ikke noget i nogle af dem.
Avatar billede kalp Novice
15. februar 2005 - 12:12 #5
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. februar 2005 - 12:17 #6
Ovenstående er vist kun hvis man har et iøvrigt kørende system - det har du næppe når du har formatteret disken.

Men din computer prøver altså at boote på et medie, hvor der har været XP installeret - enten en gammeldags diskette, eller også er din harddisk ikke ordentligt formatteret.

Uanset hvad vil du geninstallere XP, og dit problem er så her, at du skal have computeren til at boote på CD-rom drevet.

Det skal sættes i BIOS på computeren, hvis det ikke er det i forvejen. Hvis det er slået til allerede nu, bør du enten starte direkte på din WinXP CD, eller den bør spørge under opstarten, om du ønsker at boote på CD-rom. Men er det ikke tilfældet, skal du en tur i BIOS og have bootsekvensen ændret til at CD-rom er først.
Avatar billede cpbang Nybegynder
15. februar 2005 - 12:26 #7
Okey..Og hvordan gør man så det ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. februar 2005 - 12:33 #8
:-) Det er desværre lige så forskelligt, som der findes computermodeller.

Kig når den starter op - der står som regel "press DEL to enter setup".

DEL kan også være F1, F10, F11, F12, CTRL+INS, SHIFT+F10 o.s.v.) - nogenlunde nævnt i sansynlighedsrækkefølge.

Når du er derinde, skal du finde noget om Boot-Sequence. (der står som oftest i bunden af skærmen hvordan du navigerer rundt). Den skal ændres til at CD-Rom står før C: drevet (som også bare kan være benævnt "Harddisk" eller "internal harddisk".

Prøv at se om du kan finde ud af det, og giv et prej om hvad du evt. går i stå på - så må vi jo se om vi kan finde på mere...
Avatar billede cpbang Nybegynder
15. februar 2005 - 13:01 #9
Hmm...Sorry men det hjalp ikke. Har prøvet at boot min WinXP cd men det hjælper ikke.
Avatar billede kalp Novice
15. februar 2005 - 13:03 #10
valgte lige at søge på problemet og her har en bruger samme problem og fået en række løsningsforslag http://www.overclocking.dk/forum.asp?mode=traade&id=163413&emneID=21
Avatar billede zabber Nybegynder
15. februar 2005 - 15:25 #11
Jeg har selv haft det problem løsningen var at skifte til et andet optisk drev altså fjerne det dvd eller cd drev du har i nu og så prøve med et andet optisk drev det virke hos mig
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. februar 2005 - 00:41 #12
At skifte drevet vil hjælpe, hvis CD-rom drevet er så gammelt, at det ikke kan bootes fra. Det hører vist til sjældenhederne i dag...

Men hvor gik du i stå? - har du været i BIOS?
Avatar billede zabber Nybegynder
16. februar 2005 - 15:05 #13
Nu er det sådan at det var et rimeligt nyt dvd der var i min pc da der var problemer og den kunne nemt bootes derfra men da den skulle starte op første gang efter de første filer var installert på hd. og den bootede for første gang fra hd. med xp var det der kom samme fejl med NTLDR mangler efter at jeg prøvede flere gange og var lig ved at opgive skiftede jeg til et cd drev og så var der ingen problemer