Avatar billede insideout Nybegynder
16. februar 2005 - 17:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Jeg er på den, hjælp til video capture.

Hej

Jeg har lige fået et Panasonic NV-GS11EG i ad døren har ladet batteriet op
og optaget lidt video :-).

Jeg har installeret usb driveren samt software DV Studio 3.1E-SE og
Arcsoft - PhotoImpression 4, Panorama Maker 3 og PhotoMontage 2.

På mig virker det som om at alt dette kun har med "still billeder" at gøre
jeg kan i I hvert fald ikke får noget video ind på harddisken.

Dette er mit absolut første bekendtskab med video capture/redigering på PC
så venligst er der noget hjælp at hente her ;-).

Kameraet har en DV indgang?

Mit grafikkort (PowerColor 9600 XT Powered by Radeon 9600 XT 256 MB) har en
S-Video indgang men jeg havde jo håbet at den hurtige usb 2.0 indgang kunne
bruges men måske det er noget jeg har misforstået?

Mvh
Henrik
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
16. februar 2005 - 17:36 #1
Hej Henrik.

Ja ofte er USB indgangen kun til stillbilleder - enkelte kan få video denne vej også, men den indgang du kan og skal bruge er Firewire alias DV indgang alias IEEE1394 alias iLink.

Du skal som regel ikke bruge nogle driver og når du har koblet kameraet til kan du fjernstyre dit DV-kamera fra PC´en. Enten via Windows Moviemaker eller dit DV studio som jeg også mener du kan bruge.

Der er to forskellige stiktyper til firewire. 4p og 6p - et lille og et stort stik. Det lille bruges oftest i kameraet (altid!) og oftest har du det store i computeren. Så hvis der ikke var kabel med (det er der næsten aldrig), så ned til den lokale PC-biks og køb omtalte kabel...
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
16. februar 2005 - 17:41 #2
Korrekt - prøv at læse lidt her. Her står der lidt om firewire og captureprogram, som du også skal have for at få det over på din pc.
http://www.abmedia.dk/video/capture.htm
Det er en vældig god side, kig dig lidt omkring .-)
Avatar billede insideout Nybegynder
16. februar 2005 - 19:18 #3
Hej scheea2000

Ok tak, så fik jeg opklaret det jeg frygtede :-), jeg har ikke et firewire stik/kabel så det skal jeg så have fat i.

Mvh
Henrik
Avatar billede insideout Nybegynder
16. februar 2005 - 19:19 #4
Hej lucky-luke

Ser ud til at være en fed side som jeg vil kikke nærmere på, tusinde tak

Mvh
Henrik
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
16. februar 2005 - 19:29 #5
Som du kan se på sitet, koster et firewire kort ikke så meget :-)
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2005 - 09:08 #6
Kig på NorthQ NQ 6600 VideoConverter. Med den kan du nøjes med at bruge din USB indgang og indspille videofilm digitalt på din pc - både fra kamera og VCR.
Se evt.
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?ID=2&Sort=Wanted&Soegeord=northq
Prisen er rimelig 798,- og det virker. Ingen framedrops intet flimmer.
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
17. februar 2005 - 09:26 #7
Det vil jeg nu mene er lidt overkill. Et firewirekort og kabel koster 250,- og giver som regel bedre kvalitet (ingen konverteringer af signalet (DAC ADC) ).
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
17. februar 2005 - 10:18 #8
Er absolut enig med scheea2000. Når du bruger firewire er der intet kvalitetstab fra båndet og du klipper i originalen, derefter konverterer du til mpeg eller kører tilbage til kameraet. Og som scheea2000 siger, koster et firewirekort mindre end 300 kr.
Avatar billede insideout Nybegynder
17. februar 2005 - 14:13 #9
Hej igen

Jeg har hos min lokale pc pusher købt et kort med kabel i kassen lå der også ULEAD Videostudio SE DVD til Kr. 400.-. Jeg har dog fra tidligere hardware køb fået et stykke software der hedder Pinnacle Studio Se version 8.6 og den bruger jeg med stor succes :-). Tak for hjælpen. scheea2000 og lucky-luke jeg vil gerne smide nogle point men det er lidt svært når I kun vælger at kommentere ikk' ;-)

Mvh
Henrik
Avatar billede lucky-luke Nybegynder
17. februar 2005 - 14:35 #10
Jeg overlader det til scheea at lægge svar, da jeg jo faktisk bare gav ham ret i det han sagde. :-)
Avatar billede scheea2000 Nybegynder
17. februar 2005 - 18:50 #11
Det er nu helt okay, lad os bare dele :-P...er ligeglad med point.